• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • daxare
    Gert skrev 2014-04-24 18:55:26 följande:
    Det är helt okey att generalisera SD som nazister. Såna generaliseringar är inte rasistiska enligt FL.

Det är enklast så för dom, att göra det till svart och vitt.

• Gert
    nihka skrev 2014-04-24 19:23:15 följande:
    Ja, Norge är apeffektiva. Enligt SvP utvisar Norge sina krimiminella invandare till Sverige. Norge har samma problem som Sverige att de utvisade kriminellas länder inte tar emot sina landsmän och då har man löst det genom att skicka dem vidare till oss. 

www.realisten.se/2013/09/24/norge-skickar-kri.../
    Du verkar tycka att det är en bra metod.
  • Dorian Ertymexx
    daxare skrev 2014-04-24 19:26:19 följande:

Det är enklast så för dom, att göra det till svart och vitt.

"Dom"?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-24 18:34:00 följande:
    Nej, jag ser ingen betydande skillnad.

USA, för att svara på din första fråga, ett av världens mest kristna länder. Där presidenten MÅSTE erkänna sig som troende kristen för att ens ha en chans att nå den posten.

Ecce Homo genererar dödshot och rabalder än idag. Media skriver förstås inte om det lika stort som i första vevan, men det händer.

Nej, men så är jag inte fascist heller. Och det är inte direkt så att majoriteten muslimer, eller ens en betydande minoritet, skulle ge sig ut och mörda heller. Det är en liten extrem grupp som gjorde stort rabalder. Precis som en liten extrem grupp kristna hurrade när svenskar dog i tsunamikatastrofen för ett gäng år sedan.
    Min första fråga gällde vilka andra religioner (och länder dessutom) som genom FN-resolutioner försöker stoppa yttrandefriheten - som alltså OIC har gjort.
    Ditt svar handlade om villkoren för att bli president i USA, vilket inte har ett smack med begränsande av yttrandefriheten att göra.

Och hur var det nu med kontraktet på Sir Salman Rushdie - på grund av vad han skrivit i en bok? Märk väl - han har aldrig hotat någon, inte begått något som helst våld. Han är och var Brittisk medborgare och hotas fortfarande till döden för en bok han skrev 1989.

Jag håller med dig - majoriteten av muslimer är inte fascister. Problemet är att det är (den jihadistiska/wahabistiska) svansen som viftar på hunden och inte tvärtom. 

Och - i frågan om Danmark i samband med teckningarna i Jyllandsposten. Ambassadörerna från bl.a. Turkiet och Egypten stegar upp till statsministern och kräver - MED HOT OM VÅLD att han skall ändra den danska lagen så han kan förbjuda den danska pressen att publicera saker som "the religion of peace" inte gillar. Och de gör detta i sin religions namn. 
    Detta vill du alltså jämföra med vad några privata knäppgökar som inte har någon som helst uppbackning av sina respektive länder (fast du menar väl specifikt USA) gör och säger. 

I frågan om SD och kristna värderingar - jag tar upp det i detta inlägget... Var någonstans har SD (länk) föreslagit att Sverige eller något annat land skall leva efter en bibelns bokstav? 

Jag skall inte förneka att det fortfarande finns religiösa knäppgökar inom alla religioner, men inte någonstans i vår del av världen kan t.ex. kristna fundamentalister med fullt stöd av staten, få med sig en stor del av folket i våldsamma protester och hot om våld med anledning av en bok eller några serieteckningar.

Min starka rekommendation är att vi alla protesterar mot religiös fundamentalism medan vi fortfarande kan. Garrotten skruvas åt, varv efter varv.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-24 19:33:28 följande:
    Du verkar tycka att det är en bra metod.

Nä, jag tycker det är en apdålig metod, men du prisade ju nyss Norge för deras utvisningsmetoder så DU däremot kanske tycker det är bra?

Man får ju förstå att ALLA länder som tar emot flyktingar tampas med samma problem när det gäller utvisningar och det är att hemlandet inte alltid sammarbetar med att ta tillbaka folk. Detta faktum ska inte användas som ett argument för att asyllandet inte sköter sig så som du har gjort.
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-04-24 20:20:39 följande:
    Min första fråga gällde vilka andra religioner (och länder dessutom) som genom FN-resolutioner försöker stoppa yttrandefriheten - som alltså OIC har gjort.
    Ditt svar handlade om villkoren för att bli president i USA, vilket inte har ett smack med begränsande av yttrandefriheten att göra.

Och hur var det nu med kontraktet på Sir Salman Rushdie - på grund av vad han skrivit i en bok? Märk väl - han har aldrig hotat någon, inte begått något som helst våld. Han är och var Brittisk medborgare och hotas fortfarande till döden för en bok han skrev 1989.

Jag håller med dig - majoriteten av muslimer är inte fascister. Problemet är att det är (den jihadistiska/wahabistiska) svansen som viftar på hunden och inte tvärtom. 

Och - i frågan om Danmark i samband med teckningarna i Jyllandsposten. Ambassadörerna från bl.a. Turkiet och Egypten stegar upp till statsministern och kräver - MED HOT OM VÅLD att han skall ändra den danska lagen så han kan förbjuda den danska pressen att publicera saker som "the religion of peace" inte gillar. Och de gör detta i sin religions namn. 
    Detta vill du alltså jämföra med vad några privata knäppgökar som inte har någon som helst uppbackning av sina respektive länder (fast du menar väl specifikt USA) gör och säger. 

I frågan om SD och kristna värderingar - jag tar upp det i detta inlägget... Var någonstans har SD (länk) föreslagit att Sverige eller något annat land skall leva efter en bibelns bokstav? 

Jag skall inte förneka att det fortfarande finns religiösa knäppgökar inom alla religioner, men inte någonstans i vår del av världen kan t.ex. kristna fundamentalister med fullt stöd av staten, få med sig en stor del av folket i våldsamma protester och hot om våld med anledning av en bok eller några serieteckningar.

Min starka rekommendation är att vi alla protesterar mot religiös fundamentalism medan vi fortfarande kan. Garrotten skruvas åt, varv efter varv.
    Fast det är ju precis det vi gör - vi kämpar mot den religiösa fundamentalism som SD vill införa med en stärkt nationell (och nationalistisk) kristendom! Det är inte islamisterna som vill tvinga på oss religion, det är SD!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-24 20:20:39 följande:
    SD vill ha sin egen variant av religionsfrihet där vissa religioner och kyrkor stöttas och andra motarbetas. Det är de kristna värderingarna eller "vårt lands kristna värdegrund" och Svenska kyrkan som man vill lyfta genom att göra Svenska kyrkan till en "folkkyrka"

Eller så ville man i höstas. Vad man officiellt säger idag är mer tveksamt och det råder såsom i så många andra frågor stor förvirring inom partiet gällande vad partiet står för för dagen så man säger nog lite olika.

http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/08/kyrkomanifest.pdf
  • Gräsrot
    Naranjos skrev 2014-04-22 20:18:27 följande:
    Det innebär inte alls att man "köper" bostaden av ägaren. Man exproprierar den och betalar vad man själv anser den är värd - sannolikt till ett belopp motsvarande taxeringsvärdet. Således en form av stöld med statens våldsmonopol i ryggen.

Men om du är så förtjust i förslaget är det ju inget som hindrar dig att ställa upp frivilligt med din bostad för ändamålet. 

Skulle förslaget mot förmodan bli verklighet kan man ju börja på Söder i Stockholm - eller på Östermalm och varför inte direkt på Strandvägen. Då får man nog snabbt ett kvitto på hur mycket förslaget är värt. I Halmstad kan man börja i Tylösand. 

Legaliteten i förslaget är förresten inte självklar. Det finns däremot en gammal undersökning från 90-talet om att expropriera sommarstugor som aldrig blev verklighet - men den kan ju dammas av och med en ny vänsterregering får man nog vara beredd på ganska stor klåfingrighet från statens sida. Kan man stjäla 260 miljarder från AP-fonderna, kan man väl sno några villor på Lidingö och några 8-rumsvåningar på Strandvägen också.

Det är fortfarande ett bra förslag även om du ogillar det. Det ger kommunen friare händer att åtgärda tex förfallna fastigheter eller kanske köpa i andra kommuner där man har kompakt motstånd mot att invandrare ska ha någonstans att bo (Vellinge tex) och på så vis få orter som inte ställer upp på att avlasta att dra sitt strå till stacken.

Härligt. Jag ska faktiskt sno den motionen till min egen kommun. Vi har en fastighetsägare här som låter sina lägenheter stå och förfalla. På detta sätt kan vi bli av med honom och vinna i längden.

Tack för tipset..

• Naranjos
    nihka skrev 2014-04-24 22:14:20 följande:
    SD vill ha sin egen variant av religionsfrihet där vissa religioner och kyrkor stöttas och andra motarbetas. Det är de kristna värderingarna eller "vårt lands kristna värdegrund" och Svenska kyrkan som man vill lyfta genom att göra Svenska kyrkan till en "folkkyrka"

Eller så ville man i höstas. Vad man officiellt säger idag är mer tveksamt och det råder såsom i så många andra frågor stor förvirring inom partiet gällande vad partiet står för för dagen så man säger nog lite olika.

sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/201...
    Tack för länken. Jag ser faktiskt inget särskilt kontroversiellt i den skriften. SD vill att kyrkan skall bevara kristna traditioner. Det är väl en alldeles utmärkt utgångspunkt just för Svenska Kyrkan?  Kyrkan skall syssla med saker som har med kyrkan och den kristna traditionen att göra. Det står inget om att man skall bedriva mission eller försöka pådyvla befolkningen en speciell tro eller hur man skall tro. Inte heller att man skall förtrycka människor som inte är kristna (och inte mörda heller vilket sker i många länder där en annan religion är dominerande).

Personligen är jag allt annat än religiös och anser att religion är och har varit roten till väldigt mycket ont i världen och att världen skulle vara en bättre plats utan.
    Kristna ledare i en del afrikanska länder som exempel anser att AIDS är något fruktansvärt - men inte lika allvarligt som användandet av kondom. 
    Eller - när ett barn föds - det första man gör är att ta fram en vass sten för att skära i barnets genitalier - för att "det har Gud sagt".

Som sagt - religion är skit - men svenska kristna traditioner innebär inte den typen av vidskeplighet eller krav på befolkningen att följa den typen av sedvänjor. 

Själv gick jag ur kyrkan när ärkebiskop Hammar svävade på målet huruvida Jesus var Guds son. När inte ärkebiskopen håller med om själva grunden för kristendomen ville inte jag vara med att stödja verksamheten i alla fall.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?