• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-24 21:59:59 följande:
    Fast det är ju precis det vi gör - vi kämpar mot den religiösa fundamentalism som SD vill införa med en stärkt nationell (och nationalistisk) kristendom! Det är inte islamisterna som vill tvinga på oss religion, det är SD!
    Du slungar ur dig beskyllningar om SD utan minsta ansats till bevis. SD vill inte tvinga på folket religion. Man vill att kyrkan skall värna kristna traditioner. Inte att befolkningen skall "nykristnas" eller tvingas be X antal gånger per dag.

Har du eller någon annan i Sverige anledning att tro eller ens minsta indikation på att om SD kom till makten, befolkningen skulle tvingas att bokstavtroget följa bibeln? Eller för den delen dödas om man konverterar till valfri annan religion?

Och du svarar fortfarande inte på frågorna. Jag vet i och för sig varför. Du har inte ett piss att komma med.
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-04-25 00:02:00 följande:
    Du slungar ur dig beskyllningar om SD utan minsta ansats till bevis. SD vill inte tvinga på folket religion. Man vill att kyrkan skall värna kristna traditioner. Inte att befolkningen skall "nykristnas" eller tvingas be X antal gånger per dag.

Har du eller någon annan i Sverige anledning att tro eller ens minsta indikation på att om SD kom till makten, befolkningen skulle tvingas att bokstavtroget följa bibeln? Eller för den delen dödas om man konverterar till valfri annan religion?

Och du svarar fortfarande inte på frågorna. Jag vet i och för sig varför. Du har inte ett piss att komma med.
    SD har länge sagt att de vill införa mer kristendom i skolan, återinrätta statskyrkan, förbjuda vissa religioner etc etc etc. Att de vips tagit bort det ur sitt partiprogram gör det inte trovärdigt att de över en natt bytt åsikt. Om de verkligen byter åsikt så mycket som de byter ståndpunkt i sitt partiprogram så förstår jag inte att ni kan lita på dem; de kan ju med samma lätthet byta ståndpunkt i just de frågor ni håller med dem, eller hur?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-24 18:56:02 följande:
    Suck...

Vidrigt men bekräftar samtidigt min syn på hur Sd och annat skit har påverkat vårt samhälle. Sd skulle kunna ändra på detta men ännu har de inte försökt göra något mot rasism, snarare tvärtom!
  • sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-24 21:59:59 följande:
    Fast det är ju precis det vi gör - vi kämpar mot den religiösa fundamentalism som SD vill införa med en stärkt nationell (och nationalistisk) kristendom! Det är inte islamisterna som vill tvinga på oss religion, det är SD!

• nihka
    Naranjos skrev 2014-04-24 23:53:28 följande:
    Tack för länken. Jag ser faktiskt inget särskilt kontroversiellt i den skriften.
    Det är klart du inte ser något kontroverisiellt med den skriften. Den går helt i SDs mobbaranda. Man säger att man står för religionsfrihet men samtidigt verkar man aktivt för att puffa fram ett visst trosamfund inom kristendomen samtidigt som man aktivt motarbetar andra religioner. Kyrka och stat är idag åtskiljda men SD vill dra oss tillbaka till att ha en stadskyrka, men döper om fenomenet till "folkkyrka".
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-04-25 09:01:45 följande:
    Sd i Mölndal förtalar en s-politiker på lägsta möjliga sätt:
    wp.me/p2oCcR-3Ic

Och de här människorna ser sig som seriösa..?
    Jag har gjort SD där jag bor uppmärksamma på detta och sagt att jag förväntar mig någon form av reaktion/konsekvens av detta djupt osmakliga handlande. 

Dock håller jag med om att det är bedrövligt att neka SD att hyra lokal - vilket man tydligen nu gör i Göteborg också, efter att ha sagt OK för en dryg vecka sedan. Men - man fick väl pisk från centralt håll och blev tvingade till denna U-sväng. "Vi och dom, någon"?

I ljuset av att KMPL(r) och andra revolutionära aldrig har liknande problem blir det faktiskt ganska löjligt och smått tragikomiskt.
    För att travestera på Orwell: "Vissa är mer demokratiska än andra"....
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-25 09:26:46 följande:
    Det är klart du inte ser något kontroverisiellt med den skriften. Den går helt i SDs mobbaranda. Man säger att man står för religionsfrihet men samtidigt verkar man aktivt för att puffa fram ett visst trosamfund inom kristendomen samtidigt som man aktivt motarbetar andra religioner. Kyrka och stat är idag åtskiljda men SD vill dra oss tillbaka till att ha en stadskyrka, men döper om fenomenet till "folkkyrka".
    Men det är ju helt naturligt att puffa för kristna värderingar som är sammanflätade med vår historia sen 1000 år tillbaka. Vare sig du gillar det eller inte har kristendomen haft en stor roll i hur Sverige har utvecklats.

Utan någon som helst känsla för Sverige och svenska traditioner tror jag man som invandrare kan få det utomordentligt svårt att "bli svensk" (annat än på på pappret) om man har den ambitionen.

Sen - som jag påpekat tidigare, anser jag att religion är skit och anledningen till lidande i en stor del av världen. Men om folk vill be till Oden, Allah eller vår kristna Gud så är det en privatsak och inget jag vill försöka förhindra. Men staten skall inte på något sätt sponsra den ena eller andra religionen. Däremot bör man försvara de värderingar av vilka Sverige har formats och inte vika en tum för någon religion som ser helt annorlunda på världen.
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-04-25 16:23:40 följande:
    Men det är ju helt naturligt att puffa för kristna värderingar som är sammanflätade med vår historia sen 1000 år tillbaka. Vare sig du gillar det eller inte har kristendomen haft en stor roll i hur Sverige har utvecklats.

Utan någon som helst känsla för Sverige och svenska traditioner tror jag man som invandrare kan få det utomordentligt svårt att "bli svensk" (annat än på på pappret) om man har den ambitionen.

Sen - som jag påpekat tidigare, anser jag att religion är skit och anledningen till lidande i en stor del av världen. Men om folk vill be till Oden, Allah eller vår kristna Gud så är det en privatsak och inget jag vill försöka förhindra. Men staten skall inte på något sätt sponsra den ena eller andra religionen. Däremot bör man försvara de värderingar av vilka Sverige har formats och inte vika en tum för någon religion som ser helt annorlunda på världen.
    Nej det är inte alls "helt naturligt" att anklaga en religion för att vara bakåtsträvande, samtidigt som man själv är - you guessed it - bakåtsträvande! Hyckleri, ditt namn är SD!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-04-25 16:05:56 följande:
    Jag har gjort SD där jag bor uppmärksamma på detta och sagt att jag förväntar mig någon form av reaktion/konsekvens av detta djupt osmakliga handlande. 

Osmakligt är ordet, man kan ha olika åsikter utan att behöva bete sig som en barnrumpa. Tyvärr är detta beteende vanligt bland sverigedemokrater.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?