• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-27 22:15:35 följande:
    Du bör verkligen läsa igenom artiklar du länkar. Såvida du inte ändrat ståndpunkt, alltså...

"Men varför stannade Daniel Assai så länge? Varför fortsatte han att bidra till att partiet växte?

Om jag hade hoppat av så hade ingen trott mig. Jag ville vara kvar för att dokumentera alla rasistiska händelser.

Han hävdar att han flera gånger talade om för SD:s ledning att de måste ta itu med rasismen i partiet. Han uppfattade att det fanns de i partiet som inte ens förstod eller trodde på FN:s konvention om mänskliga rättigheter."

Jag hade lite för bråttom. Daniel Assai ska man inte tro på. Det märks att PK-media börjar få slut med SD avhoppare. Det är inte första gången Assai intervjuas om sin tid i SD. Och varje intervju handlar om samma sak.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-04-27 22:23:08 följande:

Jag tror ingen någonsin har stört ett Sd-möte. Så nu gick det jämt upp.
    Påstår du att Mona Sahlin har stört ett SD-möte och att det var sverigedemokrater som förföljde Mona?
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-04-27 22:24:43 följande:
    Jag hade lite för bråttom. Daniel Assai ska man inte tro på. Det märks att PK-media börjar få slut med SD avhoppare. Det är inte första gången Assai intervjuas om sin tid i SD. Och varje intervju handlar om samma sak.
    Hahaha, så han var trovärdig så länge han skrev saker du trodde att du gillade, men blev opålitlig så fort han skrev något du inte gillar? You are SO busted mate!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-25 16:23:40 följande:
    Men det är ju helt naturligt att puffa för kristna värderingar som är sammanflätade med vår historia sen 1000 år tillbaka. Vare sig du gillar det eller inte har kristendomen haft en stor roll i hur Sverige har utvecklats.

Utan någon som helst känsla för Sverige och svenska traditioner tror jag man som invandrare kan få det utomordentligt svårt att "bli svensk" (annat än på på pappret) om man har den ambitionen.

Sen - som jag påpekat tidigare, anser jag att religion är skit och anledningen till lidande i en stor del av världen. Men om folk vill be till Oden, Allah eller vår kristna Gud så är det en privatsak och inget jag vill försöka förhindra. Men staten skall inte på något sätt sponsra den ena eller andra religionen. Däremot bör man försvara de värderingar av vilka Sverige har formats och inte vika en tum för någon religion som ser helt annorlunda på världen.

Du säger att staten inte ska på något sätt sponsra den ena eller andra religionen, samtigt som SD vill sponsra inte bara kristendomen utan mer exakt Svenska kyrkan.
  • Philipsson
    Biggus Dickus skrev 2014-04-27 23:57:42 följande:
    Jag kan inte påstå att jag hatar Sd, däremot känner jag ett förakt inför hur partiet har utvecklats. Sd år 2014 känns ungefär lika urvattnat som Miljöpartiet. Båda partierna har en intressant och relevant bakgrund, men har länge strävat efter konformitet för att passa in i riksdagspusslet.
    Alla partier vattnas ju ur, och bra är väl det. Kolla Moderaterna, tidigare Högerpartiet. De var ju emot allmän rösträtt. Och sossarna, de var ju bolscheviker (Branting var polare med Lenin). Att sossarna växte sig så starka i Sverige berodde ju på att man tog avstånd från kommunismen, d.v.s. tog avstånd från idén om väpnad revolution och proletariatets diktatur.

Miljöpartiet likaså. Förr var de asexuella, bar näbbstövlar och härmade fåglar. Numera dricker de spenats- och vodkadrinkar på södermalmskrogarna! Fast de är förvisso lika asexuella.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-28 00:34:27 följande:
    Alla partier vattnas ju ur, och bra är väl det. Kolla Moderaterna, tidigare Högerpartiet. De var ju emot allmän rösträtt. Och sossarna, de var ju bolscheviker (Branting var polare med Lenin). Att sossarna växte sig så starka i Sverige berodde ju på att man tog avstånd från kommunismen, d.v.s. tog avstånd från idén om väpnad revolution och proletariatets diktatur.

Miljöpartiet likaså. Förr var de asexuella, bar näbbstövlar och härmade fåglar. Numera dricker de spenats- och vodkadrinkar på södermalmskrogarna! Fast de är förvisso lika asexuella.
    Kan ha med din framtoning att göra att du uppfattar miljöpartister som asexuella.

Min erfarenhet är att miljöpartisters sexualitet varken är mer eller mindre framträdande än några andra  politiska gruppers.

I och med att de flesta miljöpartister är kvinnor samt att det knappast finns några undersökningar om sexualitet med avseende på partitillhörighet så tar jag för givet att du talar utifrån personliga upplevelser.

Men den empirin är ju förrädisk, det kan ju lika väl vara så att problematiken ligger hos dig - det är ju till och med troligareSkrattande
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Cal XVI Gustf
    effemgea skrev 2014-04-28 01:09:21 följande:
    Min erfarenhet är att miljöpartisters sexualitet varken är mer eller mindre framträdande än några andra  politiska gruppers.
    Berätta mer om dina erfarenheter!
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-28 00:11:12 följande:

Du säger att staten inte ska på något sätt sponsra den ena eller andra religionen, samtigt som SD vill sponsra inte bara kristendomen utan mer exakt Svenska kyrkan.
    Det får du vända dig till SD med. Jag stödjer verkligen inte allt som kommer från dem. Speciellt inte när det gäller frågor om religion. Men - fortfarande har vi en kristen tradition i Sverige även om det minst sagt är lite dåligt med religiositeten (tack och lov). Jag håller inte heller med om abortfrågan som jag ser mer ser som en flirt med KD-väljare.
    Ovan frågor är emellertid för mig ganska sekundära. De viktigaste frågorna för mig är invandringspolitiken, försvaret, vården, våra äldre och pensionerna. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
  • effemgea
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-28 01:28:45 följande:
    Berätta mer om dina erfarenheter!
    Så gärna.

Min erfarenhet är att det inte finns någon koppling mellan sexualitet och politisk uppfattning.

På ett mer teoretiskt plan tror jag att det möjligen kan vara så att vissa antifeministiska uttryck egentligen bottnar i kvinnoskräck - och kvinnoskräck är nog inte den mest attraktiva av manliga erfarenheter ur ett kvinnligt perspektiv.

Vilken är din erfarenhet - finns det politiska partier vars anhängare är mer potenta än andra - eller handlar det snarare om projicering om man ger uttryck för den uppfattningen?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-04-27 22:26:42 följande:
    Påstår du att Mona Sahlin har stört ett SD-möte och att det var sverigedemokrater som förföljde Mona?

Eh Mona Sahlin har inte stört något möte, hur kan du tolka in det?

Nej det sägs att det var SvP-anhängare som hotade/förföljde/försökte påverka henne.

Problemen att politiska grupper försöker påverka meningsmotståndare finns på båda sidor av detta, så länge det sker med lagliga metoder så är det okej. Men när en läkare blir hotad av sd's näthatare så är det helt sjukt och odemokratiskt. Och det är bara toppen av isberget.

I skenet av detta skrattar jag av välmående när folk med kurage stör sd's möten. Iallafall så länge som du och folk med dig bara ser ensidigt på detta problem. Hade Sd tex slutat vara tok-egoistiska och tagit av skygglapparna i frågor som alla andra ser men inte de själva så hade det varit en början.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?