• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-30 20:29:19 följande:
    Mnja. Våra lagar baseras på romersk rätt, som är äldre än kristendomen.
    Ständigt dessa lösa, ogrundade, av okunskap givna påståenden.

Rättstraditionen här i norra Europa brukar ju kopplas till germansk rätt snarare än till romersk.

Bara som en liten info sådär.

Varför läser du inte om saker & ting istället för att bara påstå en massa saker du inte vet ett skvatt om?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-01 00:06:36 följande:
    Att be fem gånger om dagen är inget problem. Har haft sådana kollegor, och det tog ett långt tag tills jag ens märkte att de faktiskt drog sig undan och bad. Rökarna på samma arbetsplats, däremot, var långt mer störande.

Så - enkelt uttryckt - kan man ha rökare kan man fan ha folk som ber en eller ett par gånger på arbetstid.

Har man rasistiska åsikter, vägrar se mörkhyade som lika mycket värda eller som "problem" så är man ju också utanför samhället, och får svårt att hitta jobb. SD har ju inte svenska värderingar, ser de sig själva som ett problem också då? Hur ska de lösa det?
    Ditt hat mot rökare framgår med all önskvärd tydlighet.
  • maria diaz

Sitter och lyssnar på Charlotte Perelli och Eric Saade om deras gripande berättelser från flyktingläger i Afrika.

Jag blir allt mer övertygad om att hjälp till människor i nöd skall ske på plats i krisens närområde.
    Det tar alldeles för mycket resurser att bedriva flyktinghjälp i Sverige.

• sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-01 10:32:11 följande:
    Sitter och lyssnar på Charlotte Perelli och Eric Saade om deras gripande berättelser från flyktingläger i Afrika.

Jag blir allt mer övertygad om att hjälp till människor i nöd skall ske på plats i krisens närområde.

Klart hjälp ska ske på plats OCKSÅ, inte bara som enda åtgärd. Det finns inte resurser att ta hand om människor på plats så de som har möjlighet att utvandra ska få möjlighet att göra det.

Att som Sd vill, skänka pengar till UNHCR är bra men det räcker inte som enda åtgärd. Till och med UNHCR anser det. Varför är det så svårt att ta till sig? Protektionism hjälper inte, varken oss i Sverige eller andra i världen.
  • Quintus Zebra
    Sitter och lyssnar på Charlotte Perelli och Eric Saaade från flyktingläger i Afrika.

Nja. Det där verkar inte stämma. Går utmärkt att göra båda. Sverige verkar ju vara bäst per invånare i OECD på att ge bistånd, samtidigt som vi tar emot flyktingar.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra

Länken hängde ej med. blogg.ud.se/oecd-bloggen/2012/04/13/sveriges-bistand-i-taten/

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Gräsrot
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-30 20:29:19 följande:
    Mnja. Våra lagar baseras på romersk rätt, som är äldre än kristendomen.

Ja det är rätt. Hela Katolska och protestantiska kyrkan baseras på Västromerska och Grekiska rättstolkningar.

Men jag utgick från den tid då Sverige blev ett rike med en gemensam lag som gällde över landskapslagarna.

Det är en spännande historisk period som forskningen har stora hål i.

Kontentan var dock den samma. Historiskt har kyrkan som institution haft stort inflytande på våra lagar och våran samhällsuppbyggnad. Det är naturligt att nu är kyrkan inte längre är statsangelägenhet att vi börjar se över lagar med kopplingar i den kyrkliga värdegrunden och ersätter den med lagar som har kopplingar i senare filosofiska värderingar. Finn risk däremot att vi kopplar den mot ekonomiska filosofier vilket Kina (och nordkorea) gjort.
    men det är en annan fråga.

Historia är däremot ett spännande ämne.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?