• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Arbitration

per månad skulle det stå så klart, på ett år rör det sig alltså om 250 * 12 = 3 miljarder.

• Tonårsmamman1
    Arbitration skrev 2014-05-01 22:37:16 följande:
    Du pratar om inkomstskatt vilket inte på långa vägar representerar alla skatteinkomster staten har.

Iden är enkel, genom att sänka inkomstskatten får en person mer pengar i plånboken... att detta skulle ha någon markant påverkan på statens inkomster är tvivelaktigt. Först och främst så är inkomstskatt något som enbart betalas av de som har inkomster (drygt 5 miljoner av nästan 10 alltså). Inkomstskatten ger dig i bästa fall några hundralappar mer i månaden. säg 500 för att dra det till sin kant. 500 * 5 miljoner = 250 miljoner kronor som staten "förlorar" på inkomstskatten.

Tanken är att dessa pengar istället ska komma in till staten på andra sätt (eftersom det rent tekniskt är omöjligt att spendera pengar i sverige utan att beskatta dom).

Och framförallt så är väl tanken att det ska motivera folk att ta mindre eftertraktade jobb eftersom "vinsten" med att jobba blir högre än att inte göra det.

Pengars värde är dock baserat på tillgången så om alla får ut mer från sin lön så har de effektivt inte blivit rikare även om det kan verka så.

Så det handlar betydligt mer om psykologi än ekonomi i mitt tycke.
    Varför röstar SD med Alliansen när de vet hur Alliansen prioriterar? 
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:47:04 följande:
    Varför röstar SD med Alliansen när de vet hur Alliansen prioriterar? 
    Varför frågar du mig? Jag är inte involverad i varken Alliansen eller SD. Men jag skulle gissa på att de röstar med i de frågor de själva ställer sig bakom.
  • Tonårsmamman1
    Arbitration skrev 2014-05-01 22:50:46 följande:
    Varför frågar du mig? Jag är inte involverad i varken Alliansen eller SD. Men jag skulle gissa på att de röstar med i de frågor de själva ställer sig bakom.
    Ingen kan/vill svara på det. Men du tror alltså att SD ställer sig bakom Alliansens ekonomiska prioriteringar?
    Jag trodde de ville minska invandringens kostnader.
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:54:43 följande:
    Ingen kan/vill svara på det. Men du tror alltså att SD ställer sig bakom Alliansens ekonomiska prioriteringar?
    Jag tror SD ställer sig bakom *vissa* av Alliansens ekonomiska åsikter.
    Det finns ju inget som hindrar att olika partier har liknande åsikter i vissa frågor.
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-01 22:06:09 följande:
    Påstår man att invandringen kostar 267 miljarder så menar man att den står för alla utgifter, ja.
    Så staten har bara 267 miljarder i utgifter??
    Oj!
    Dags att du läser statens budget en gång till, tror jag.
  • Dorian Ertymexx
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:54:43 följande:
    Och hjälpa pensionärerna. Ändå röstar de på Alliansens politik, fast det leder till det motsatta. Men men.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-05-01 21:02:37 följande:
    Varför skulle det det?

Varför skulle det vara billigare att ge skydd åt utsatta kvinnor, homosexuella, politiska flyktingar o.s.v. på plats?
    Exakt vad skulle vara billigare?

Det är ju självklart att OM det fanns någon lösning som gjorde att situationen i utsatta länder blev mirakulöst bättre, så att ingen tvingades fly, så hade vi allihop varit för det. Men nu är det ju inte så. Det finns människor som flyr. Och det finns människor på plats som behöver stöd. Såom  vill vi hjälpa, får vi göra det genom både asyl och bistånd.
    Enligt Riksdagens Utredningstjänst och redovisat i Riksdag & Departement så ligger realkostnaden för en ensamkommande på mellan 3 till 15.000 kronor – per dygn. Ensamkommande äter själva upp ca 40% av hela budgeten. Och det är ju inte de enda vi tar emot.

Ett snitt kan alltså vara 4.500 kronor vilket motsvarar 3,1 miljarder kronor per år vilket i sin tur motsvarar 6,2 miljarder kronor enbart under de år som staten finansierar verksamheten.

Men utgifterna fortsätter naturligtvis att ticka även efter denna tid, men med den skillnaden att det då är kommunerna som övertar det ekonomiska ansvaret.

Vad skulle dessa pengar kunna åstadkomma på plats eller i krisernas närområden och hur många fler människor skulle då kunna få hjälp?

Snittkostnaden 4.500 kronor per dygn för ett ensamkommande flyktingbarn räcker till skolgång för sex barn i ett år i ett genomsnittligt U-land.

Kostnaden för ett flyktingbarn under ett dygn motsvarar motsvarar behandling av 800 utsatta barn mot mässling och hjärnhinneinflammation.

Samma kostnad motsvarar ett säkert skydd mot polio för 918 barn.

Kostnaden för ett halvt dygn, alltså vad en ensamkommande kostar under 12 timmar, räcker till att ge ett grundskydd, ett helt år, för en hel flyktingfamilj.

Kostnaden för några hundra asylsökande motsvarar myggnät och specifika vaccinationer mot infektionssjukdomar för trehundra miljoner människor.

Årskostnaden för en enda ensamkommande, kan enligt FNs norm rädda 31.918 svårt undernärda barn till livet eller 79.795 personer räddade från att dö i kolera.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Häggen

Jag undrar vart rasisterna är annars?
    Jag menar att de måste finnas nånstans, att de röstar åp andra partier om SD inte fanns.....
    Så alla partier har väl -haft iaf- rasister i sina led.......
    OM det nu är rasister eller är det bara de som fått nog?

• Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-02 08:58:48 följande:
    Enligt Riksdagens Utredningstjänst och redovisat i Riksdag & Departement så ligger realkostnaden för en ensamkommande på mellan 3 till 15.000 kronor ? per dygn. Ensamkommande äter själva upp ca 40% av hela budgeten. Och det är ju inte de enda vi tar emot.

Ett snitt kan alltså vara 4.500 kronor vilket motsvarar 3,1 miljarder kronor per år vilket i sin tur motsvarar 6,2 miljarder kronor enbart under de år som staten finansierar verksamheten.

Men utgifterna fortsätter naturligtvis att ticka även efter denna tid, men med den skillnaden att det då är kommunerna som övertar det ekonomiska ansvaret.

Vad skulle dessa pengar kunna åstadkomma på plats eller i krisernas närområden och hur många fler människor skulle då kunna få hjälp?

Snittkostnaden 4.500 kronor per dygn för ett ensamkommande flyktingbarn räcker till skolgång för sex barn i ett år i ett genomsnittligt U-land.

Kostnaden för ett flyktingbarn under ett dygn motsvarar motsvarar behandling av 800 utsatta barn mot mässling och hjärnhinneinflammation.

Samma kostnad motsvarar ett säkert skydd mot polio för 918 barn.

Kostnaden för ett halvt dygn, alltså vad en ensamkommande kostar under 12 timmar, räcker till att ge ett grundskydd, ett helt år, för en hel flyktingfamilj.

Kostnaden för några hundra asylsökande motsvarar myggnät och specifika vaccinationer mot infektionssjukdomar för trehundra miljoner människor.

Årskostnaden för en enda ensamkommande, kan enligt FNs norm rädda 31.918 svårt undernärda barn till livet eller 79.795 personer räddade från att dö i kolera.

Ni jämför du äpplen och päron. Asylinvandring och fattigdomsbekämpning är två jätteviktiga, men helt separata saker.

Fattigdom, sjukdom och låg utbildning är inte asylskäl. De sakerna ska självklart bekämpas på plats. Där håller nog alla med dig.

Du undvek dock att svara på frågan. Hur ska utsatta kvinnor, homosexuella, förtryckta minoriteter och politiska fångar hjälpas på plats? Hur är det billigare?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?