• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Speakers Corner
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-16 02:46:54 följande:
    Åkesson just got slapped, international style!

Och här en gång till, den här gången av Carola Lemne, som är VD för Svenskt Näringsliv.
    Det blir lite svårt att avfärda henne som vänsterextremist liksom, men det lär nog inte stoppa Åkesson och hans anhng från att försöka..
    Hon stärker även det du med flera brukar säga om invandring och arbetsmarknaden, ni har hennes stöd.

http://www.dn.se/debatt/bekymmersamt-att-lo-och-s-vill-bromsa-invandringen/
  • Speakers Corner
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-15 18:50:07 följande:
    Vem avgör vad som är "ont"? Du?

åkej rå, jag ska förklara, dels för att jag är snäll nu och för att frågan är faktiskt intressant på sitt sätt.

Vad som är ont avgör var och en för sig själv och när det är tillräckligt många som anser att samma sak är ondska brukar det avspegla sig i samhället.
    Som exempel kan vi ta mord och stöld, det finns en stor enighet om att det är fel och därför har vi lagar mot det.
    På samma sätt finns det en stor och växande åsikt om att det sd står för är ondska.
    Det är inte så konstigt enfald brukar ofta kunna generera just ondska, para det sen med rädsla och ignorans och du har en härlig molotowcocktail.

Nu har du fått ditt svar, och det ingen ide att du ställer följdfrågor, jag kommer försvinna en period från familjeliv och kommer inte att svara på mer följdfrågor.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Speakers Corner skrev 2014-05-16 15:50:39 följande:

Nu har du fått ditt svar, och det ingen ide att du ställer följdfrågor, jag kommer försvinna en period från familjeliv och kommer inte att svara på mer följdfrågor.
    Snyft.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Hmpf skrev 2014-05-15 10:12:09 följande:
    Jag håller faktiskt med dig. Det är bra att vänstern agerar som de gör. Det gör bara, precis som du säger, att fler folk vaknar och lägger sin röst på SD.

Att fler och fler öppet protesterar mot SD kan ju bara inte ses som att fler stödjer dem samtidigt som de senaste opinionsundersökningarna visar ett minskat stöd. Var är verklighetsförankringen?
  • kenneth768768
    Speakers Corner skrev 2014-05-16 15:50:39 följande:

åkej rå, jag ska förklara, dels för att jag är snäll nu och för att frågan är faktiskt intressant på sitt sätt.

Vad som är ont avgör var och en för sig själv och när det är tillräckligt många som anser att samma sak är ondska brukar det avspegla sig i samhället.
    Som exempel kan vi ta mord och stöld, det finns en stor enighet om att det är fel och därför har vi lagar mot det.
    På samma sätt finns det en stor och växande åsikt om att det sd står för är ondska.
    Det är inte så konstigt enfald brukar ofta kunna generera just ondska, para det sen med rädsla och ignorans och du har en härlig molotowcocktail.

Jag blev nyfiken på hur wikipedia beskriver ondska och tänkte sammanfatta lite:

Det du säger stämmer bra med wikipedias definition:

"Ondska är i många kulturer ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som av majoriteten i en bestämd omgivning ses som fördärvliga, hemska eller rent av farliga och som ofta riktas mot allmänna moraliska föreställningar. "

Enligt denna definition kan t.ex mördande av judar vara gott om majoriteten tycker så (?)

Inom etiken däremot försöker man finna mer eviga definitioner på vad som är gott och ont. Klassiker är ju Kants kategoriska imperativ:

Handla som om maximen för din handling genom din vilja skulle kunna bli allmän naturlag. Handla så att du aldrig behandlar mänskligheten i [vare sig] din egen [eller någon annan] person bara som ett medel utan alltid tillika som ett ändamål. Handla enligt maximerna tillhörande en allmänt lagstiftande medlem i ett blott möjligt ändamålens rike.

• nihka
    Prologic2 skrev 2014-05-15 14:11:12 följande:

Och så sa hon att det är SDs strategi, alltså antyder hon att SD är idioter.

Nope hon sa:

"Tvärtom talar jag om att argumentet många SDare använder sig av att för att förklara varför alla inte röstar på SD är att de inte har bättre vett. Det anser jag inte är en vinnade strategi."

Det är det fina med nätdiskussioner, att det som sagts står kvar att läsa - i alla fall i mitt fall.
  • maria diaz
    Speakers Corner skrev 2014-05-16 15:43:30 följande:

Och här en gång till, den här gången av Carola Lemne, som är VD för Svenskt Näringsliv.
    Det blir lite svårt att avfärda henne som vänsterextremist liksom, men det lär nog inte stoppa Åkesson och hans anhng från att försöka..
    Hon stärker även det du med flera brukar säga om invandring och arbetsmarknaden, ni har hennes stöd.

www.dn.se/debatt/bekymmersamt-att-lo-och-s-vi.../
    Svenskt näringsliv är de som tjänar allra mest pengar på hög invandring och hög arbetslöshet.

Så nu vet du..
  • slacker
    maria diaz skrev 2014-05-16 17:27:18 följande:
    Svenskt näringsliv är de som tjänar allra mest pengar på hög invandring och hög arbetslöshet.

Så nu vet du..
    Du menar att hög arbetslöshet ger arbetsgivarna ett större urval att hitta kompetens för vrakpriser. Jo så är det, det finns bara en vinnare i tider med hög arbetslöshet.
    Sola och bada gör livet så hett!
  • maria diaz
    slacker skrev 2014-05-16 17:34:45 följande:
    Du menar att hög arbetslöshet ger arbetsgivarna ett större urval att hitta kompetens för vrakpriser. Jo så är det, det finns bara en vinnare i tider med hög arbetslöshet.
    Ja, Alliansen har fixat en halv miljon arbetslösa invandrare i Sverige idag

Rena drömmen för direktörer och arbetsgivare som därför kan få riktigt lågavlönad personal.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-05-16 17:39:18 följande:
    Ja, Alliansen har fixat en halv miljon arbetslösa invandrare i Sverige idag

Rena drömmen för direktörer och arbetsgivare som därför kan få riktigt lågavlönad personal.
    Intressant. För det här argumentet går tvärs emot vad SD-fansen (och dess politiker) brukar säga, att invandrare är analfabeter. Liksom att det är utomeuropeisk invandring de är emot; men här blir ju ALLA invandrare dragna över samma kam, oavsett ursprung, eller hur!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?