• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • kenneth768768
    nihka skrev 2014-05-16 18:13:34 följande:
    Låter mer som att invandringen inte har påverkat arbetslösheten nämnvärt. Eller så är SDs föregångsland Finland rejält i däck med en högre arbetslöshet än Sverige utan att de knappt tar emot några flyktingar alls. 

Hon försökte iofs säga att det inte bara är en faktor som avgör saker. Resonemang av typen "de har inte så hög invandring, och det går inte bra för dem betyder att invandring är bra" är inget giltigt resonemang.
  • nihka
    kenneth768768 skrev 2014-05-16 18:28:18 följande:

Hon försökte iofs säga att det inte bara är en faktor som avgör saker. Resonemang av typen "de har inte så hög invandring, och det går inte bra för dem betyder att invandring är bra" är inget giltigt resonemang.
    Då tycker jag att du ska vända dig till någon som har påstått att invandring är bra mot arbetslöshet med din åsikt om att det inte är ett giltigt resonemang.

Eftersom arbetslösheten åtminstone delvis har beskylts att hänga ihop med vad en annan person ansåg vara en hög invandring har jag bara påpekat att en låg invandring iaf inte har haft en gynsam effekt för Finland samt att reallönerna har ökat i flera decennier i Sverige  - för den som är rädd för att invandring leder till lönedumpning.
  • slacker
    nihka skrev 2014-05-16 18:22:15 följande:
    Fast reallönerna har bara ökat och ökat både för arbetare och tjänstemän, så det verkar inte som dina farhågor har besannats de senaste decennierna.

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Lo.../
    Att reallönerna har ökat och ökat betyder inte att framtiden leder till en minskning. Enligt mångas bedömning kommer nuvarande utveckling leda till sämre köpkraft bland den allmänna befolkningen än den tidigare har varit (i decennier). Att luta sig mot historien är ingen anledning att blunda inför framtiden.

Tillslut kommer man till en gräns där den ena börjar gå med vinning i större utsträckning än den andre och det är då saker och ting börjar vända. Det går inte fort, det tog lång tid innan gemene man fick rättigheterna som vi är vana vid idag, men det går lika fort att bli av med dem igen om man slutar att bry sig (ur ett historiskt perspektiv)...

Finanskrisen 2008 är enbart startskottet på ett återkommande fenomen som återupprepar sig med jämnare och jämnare mellanrum sedan dess.
    Sola och bada gör livet så hett!
  • Philipsson

Det är bara partier som vill gå ur EU som är för mångkultur. De andra vill strömlinjeforma kulturen, göra den lika överallt.

Vill du leva i mångkultur, rösta Sd.

Vill du leva i ingen kultur alls, rösta på sjuklövern!

• slacker
    Philipsson skrev 2014-05-16 19:20:40 följande:
    Det är bara partier som vill gå ur EU som är för mångkultur. De andra vill strömlinjeforma kulturen, göra den lika överallt.

Man vet att man drömmer när man inte kan läsa, men det är svårt att förstå när man fortfarande kan skriva.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-05-16 18:22:15 följande:
    Fast reallönerna har bara ökat och ökat både för arbetare och tjänstemän, så det verkar inte som dina farhågor har besannats de senaste decennierna.

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Lo.../
    Säger dock inget hur det hade sett ut utan 700.000 arbetslösa.
    Vilket är det intressanta.

Du använder precis samma resonemang som Alliansen.
    "Det går bra för Sverige", säger dom.  I en jämförelse med övriga EU-länder, som ofta har 25% ungdomsarbetslöshet, och gigantiska budgetunderskott.

Ja, då är vi jätteduktiga.
  • nihka
    slacker skrev 2014-05-16 18:48:32 följande:
    Att reallönerna har ökat och ökat betyder inte att framtiden leder till en minskning. Enligt mångas bedömning kommer nuvarande utveckling leda till sämre köpkraft bland den allmänna befolkningen än den tidigare har varit (i decennier). Att luta sig mot historien är ingen anledning att blunda inför framtiden.

Tillslut kommer man till en gräns där den ena börjar gå med vinning i större utsträckning än den andre och det är då saker och ting börjar vända. Det går inte fort, det tog lång tid innan gemene man fick rättigheterna som vi är vana vid idag, men det går lika fort att bli av med dem igen om man slutar att bry sig (ur ett historiskt perspektiv)...

Finanskrisen 2008 är enbart startskottet på ett återkommande fenomen som återupprepar sig med jämnare och jämnare mellanrum sedan dess.

"framtiden leder till en minsking" - fattar ingenting.

Så länge inflationen och räntorna är låga och reallönerna försiktigt ökar som de gjort kommer det att finnas köpkraft.

Resten, förutom att du tror vi kommer ha återkommande finanskriser, fattar jag inte heller. Fattas delar av din text?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-16 19:20:40 följande:

Jaha, så du tror att SD är för mångkultur. SD påstår iaf är de är emot. Jag ser att förvirringen bland följarna är oförminskad.
  • slacker
    nihka skrev 2014-05-16 21:08:21 följande:

"framtiden leder till en minsking" - fattar ingenting.

Så länge inflationen och räntorna är låga och reallönerna försiktigt ökar som de gjort kommer det att finnas köpkraft.

Resten, förutom att du tror vi kommer ha återkommande finanskriser, fattar jag inte heller. Fattas delar av din text?
    Framtiden leder till vad vi väljer att göra idag, och inget annat.

Köpkraft finns så länge det finns någon utav ett behov, utan bättre alternativ, och det är just bättre alternativ som är ett problem idag. Vi kramar oss varma för jämlikhet och rättvisa, samtidigt som vi säljer våra fabriker till utlandet, till lägre avlönade personer, som utför samma arbete fast för ett lägre pris, trots att de lider och vi gör oss en kortsiktig vinst (vem bryr sig om sina barnbarn, redan idag?).

Vad leder det till, för ett land som strävat efter jämlikhet och rättvisa villkor ute på arbetsmarknaden? Jo, det leder till anpassning och "frihet", som blir den naturliga konsekvensen utav att vi måste konkurera med länder som är minst 200 år bakom oss i utvecklingen. En värld byggd på skulder, byggt av kortsiktiga vinster, håller inte i längden...
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-05-16 19:44:41 följande:
    Säger dock inget hur det hade sett ut utan 700.000 arbetslösa.
    Vilket är det intressanta.

Du använder precis samma resonemang som Alliansen.
    "Det går bra för Sverige", säger dom.  I en jämförelse med övriga EU-länder, som ofta har 25% ungdomsarbetslöshet, och gigantiska budgetunderskott.

Ja, då är vi jätteduktiga.
    Ännu mer intressant är att den korrekta siffran är 436 000. Det går tydligen bättre för "mitt" Sverige än för "ditt" Sverige. Flört

http://www.scb.se/

Jepp, vi är ganska duktiga eller vill du byta med någon av de övriga EU-länder du syftade på?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?