• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Prologic2
    Speakers Corner skrev 2014-05-15 09:32:09 följande:
    Du menar hindrade honom från att sprida sin smutsiga propaganda, och hets mot invandrare. Bra gjort, som jag skrev dom ska aldrig igen tillåtas breda ut sig. Dom ska stoppas helst i sin linda, tyvärr har det redan gått alldeles för långt. Men än är det inte försent och nu vaknar svenska folket.

Hets mot invandrare...haha du är så jäkla långt ute och cyklar nu.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-05-15 00:39:00 följande:
    Exakt. Inte ens JÅ är samma person som han var tidigare eller åtminstone är hans UPPLEVELSE annorlunda än hur det faktiskt såg ut i hans ungdom. SD har ju städat i partiet och blivit rumsrena fast enligt JÅ var SD rumsrent redan från starten. Det är iaf är hans UPPLEVELSE idag av hur det var när han gick med. Hahahaha.

Det är ju bra med en ledare som UPPLEVER att han i praktiken har uppnått noll och ingenting med sitt parti och att det sett likadant ut sedan 90-talet.

Så alla busar är borta och då ska det väl vara slut på alla dessa uteslutningar nu? Nej, själv tror jag Thoralf är nästa man från toppen till stupstocken och tillgången på uteslutningskandidater på kommunal nivå tycks aldrig sina.
    Eller så menar JÅ att nazism, fascism och rasism är rumsrent. Det verkar ju onekligen vara hans ståndpunkt då Söder, Ekeroth et al kommer undan med väldigt grova uttalanen under hans så kallade "nolltolerans"...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Prologic2 skrev 2014-05-15 05:59:27 följande:

Nej du sa idioter, fan vad du slingrar dig.
    Nikha skrev att bara idioter kallar folk för korkade och sedan försöker värva dem till sin sak. Det är ett generellt uttalande, ett "om", inte ett "ni är". Som sagt, läsförståelse.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 10:07:44 följande:

Torgmöten handlar inte främst om att föra fram sin åsikt.

Jag gillar ju inte någon form av våld. Jag tror inte att dessa protester är en bra väg att gå.

Jag är kritisk mot såväl SD som mot rörelsen som högljutt protesterar mot SD. Men i mitt demokratiska mångkulturella Sverige måste självklart båda få finnas.

För några år sedan hörde man ofta om att allt fler är oroliga för invandringen, och att det är viktigt att man måste få prata om detta och protestera mot detta utan att klassas som rasist.

Konstigt nog tycker de som sa det då, inte samma idag. Jättejättemånga är jätteroliga för den ökande nationalismen i Europa och Svetige. Ska man inte få uttrycka detta? Ska man inte få kritisera SD och protestera mot SD, utan att klassas som PK eller odemokratisk eller extremist.

Så länge protesterna är fredliga så är det väl positivt att folk engagerar sig och protesterar mot något som de ser som ett hot mot tolerans och demokrati?

Och apropå demokrati. Så är ju i mitt tycke SDs skolpolitik (och deras luddiga prat om assimilering) det tydligaste steget bort från demokratin som något parti föreslår. Att använda skolan till att skapa EN enda gemensam nationell "identititet" (d.v.s. få alla att tycka som SD), det luktar inte lite Nordkorea.
    Som sagt - quad licet Iovi non licet bovi är SDs måtto."Vi får, men ingen annan får. Man ska kunna prata om e problem vi tycker man ska se och prata om, men ser man problem hos oss ska man fan hålla käft."
  • Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2014-05-15 12:02:54 följande:

Det är inte lika alls.

Ena sidan kan prata ena dagen och andra sidan kan prata andra dagen.

Att stå och skrika i mun på varandra är inte ok ens på dagis.
    Nej, SD och motdemonstranterna är inte lika. Det var inte heller det jag menade.

Däremot så verkar de som vill stoppa SD´s möten helt och de som vill förbjuda även fredliga antirasistiska protester mot torgmöten tänka rätt lika. Båda dessa grupper bestämmer utifrån sina egna åsikter vad de tycker är odemokratiskt, och vill sedan förbjuda dessa "odemokratiska" att manifestera sina åsikter offentligt.

Att klassa folkliga  protester mot politiska möten som odemokratiska är i grunden väldigt farligt. För just folkliga protester mot politiska offentliga tal eller möten har ju varit en jätteviktig del av demokratin och demokratiprocessen i många länder i historien. Att kräva att politiska ledare ska få stå oemotsagda på offentlig plats, kräva att politiker oemotsagda ska släppas in på arbetsplatser, på skolor, på vårdavdelningar, uppbackade av säkerhetspolis och polis.. Det låter inte så demokratiskt i mina öron, det låter lite diktatur.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Dorian Ertymexx
    Hmpf skrev 2014-05-15 10:12:09 följande:
    Jag håller faktiskt med dig. Det är bra att vänstern agerar som de gör. Det gör bara, precis som du säger, att fler folk vaknar och lägger sin röst på SD.
    Inte fungerat så bra hittills va.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 10:21:48 följande:
    Vad får dig att tro att det bara är vänstern som agerar?
    Meh, dum fråga! Alla som agerar mot SD på något vis är automagiskt stenkastarultravåldsextremvänster förstås!! Oavsett om de röstar på V eller FP. :-P
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 11:44:06 följande:
    Att jag skrev att SD är rasister i texten är inte min åsikt.

Det är inte förslagen i sig själva som anses främlingsfientliga. Det är sättet som SD beskriver så kallade "ickesvenskar". Det är sättet de pratar om tiggare, papperslösa, muslimer, somalier, beslöjade och så vidare.

Du anser att "extremisterna" inte ska få föra fram sin åsikt hur de vill offentligt, för att du TYCKER att deras åsikt (att SDs möten ska störas) är odemokratisk.

"Extremisterna" anser inte att SD ska få föra fram sin åsikt hur de vill offentligt, för de TYCKER att SDs åsikter är odemokratiska.

Låter som om ni tänker rätt lila?
    Är du synestet? Skrattande
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-15 12:53:12 följande:
    Är du synestet?

Haha. Tog en liten stund innan jag förstod vad du syftade på. :) Lila och lika är ju så lika ;)

Tror tyvärr inte jag är det. Verkar fräckt. Mitt stavningsprogram på mobilen dock, kan ha sådana förmågor ;)
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 13:07:16 följande:

Haha. Tog en liten stund innan jag förstod vad du syftade på. :) Lila och lika är ju så lika ;)

Tror tyvärr inte jag är det. Verkar fräckt. Mitt stavningsprogram på mobilen dock, kan ha sådana förmågor ;)
    Hehe!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?