• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx

Hamnade i en liknande diskussion på fejjan. En SD-fantast skulle bevisa någon poäng genom att referera till fakta - och länkade till en omröstning här på FL! *facepalmgråter*

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx

Och återigen har SD "missförstått" eller "överdrivit" källor. Eller som vi vana säger, tagit en lösrykt mening och ljugit ihop falsarier om det. Men jag antar att originalkällornas författare, i sedvanlig ordning, är "PK-styrda"?

Läs här.

• Errol Flynn
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-15 13:49:02 följande:
    Även en blind höna kan hitta ett korn då och då.

Lite så ja.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Prologic2
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-15 12:39:28 följande:
    Nikha skrev att bara idioter kallar folk för korkade och sedan försöker värva dem till sin sak. Det är ett generellt uttalande, ett "om", inte ett "ni är". Som sagt, läsförståelse.

Och så sa hon att det är SDs strategi, alltså antyder hon att SD är idioter.
  • Dorian Ertymexx
    Prologic2 skrev 2014-05-15 14:11:12 följande:

Och så sa hon att det är SDs strategi, alltså antyder hon att SD är idioter.
    Om de väljer den strategin, ja.
  • Prologic2
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-15 14:16:41 följande:
    Om de väljer den strategin, ja.

Vilket dom gör enligt Nihka. Därför kommer dom aldrig bli stora skrev hon ju.
  • kenneth768768
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 12:46:40 följande:
    Nej, SD och motdemonstranterna är inte lika. Det var inte heller det jag menade.

Däremot så verkar de som vill stoppa SD´s möten helt och de som vill förbjuda även fredliga antirasistiska protester mot torgmöten tänka rätt lika. Båda dessa grupper bestämmer utifrån sina egna åsikter vad de tycker är odemokratiskt, och vill sedan förbjuda dessa "odemokratiska" att manifestera sina åsikter offentligt.

Att klassa folkliga  protester mot politiska möten som odemokratiska är i grunden väldigt farligt. För just folkliga protester mot politiska offentliga tal eller möten har ju varit en jätteviktig del av demokratin och demokratiprocessen i många länder i historien. Att kräva att politiska ledare ska få stå oemotsagda på offentlig plats, kräva att politiker oemotsagda ska släppas in på arbetsplatser, på skolor, på vårdavdelningar, uppbackade av säkerhetspolis och polis.. Det låter inte så demokratiskt i mina öron, det låter lite diktatur.
    Så givet dessa 2 alternativa samhällen:

1. Ett samhälle där politiska partier får framföra sin åsikter på platser dit de blivit inbjudna av den som äger/administrerar platsen. Människor har tillträde att lyssna på partiets åsikter och bilda sig en egen uppfattning.
    2. Ett samhälle där man har rätt att hindra politiska partier från att framföra sin åsikter på platser dit de blivit inbjudna av den som äger/administrerar platsen. Människor som kommer till platsen kan inte ta del av partiets budskap pga störningarna.

Så tycker du att "2" är det mer demokratiska samhället, och tycker "1" verkar diktatoriskt?

Man kan tydligen ha andra åsikter om det.

I denna artikel (www.dn.se/nyheter/sverige/motdemonstrationer-kan-oka-sympatierna-for-sd/) säger statsvetaren Henrik Ekengren OScarsson:

"– Vi har demokratin för att kunna för ett civiliserat samtal och inte bruka våld. Detta är exempel på att man inte respekterar de grundförutsättningarna. I valrörelsen ska vi vara som bäst, säger han.

– Byt ut SD mot vilket annat partinamn som helst, om en mobb stoppade Moderaternas möte i Karlstad eller Göteborg så skulle folk reagera mycket negativt. Det ska vara en jämn spelplan i den meningen att samma förutsättningar ska gälla alla partier.""

Är han SD-fanboy? Har han offerkofta? Känner han sig KRÄÄÄÄNCKT som Dorian brukar stava?

• maria diaz

Varför kan inte vänstern stå på ett torg, och SD på ett annat torg, så kan vi medborgare själva få välja vem vi vill lyssna på?

Men inte då.
    När SD pratar så kommer vänstern dit för att störa, så att ingen ska höra vad SD säger.
    Bäst är om SD inte ens pratar och åker hem.

Sedan kan vänstern gå till sitt torg och prata ostört.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?