• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    realist14 skrev 2014-07-02 16:38:37 följande:
    Jag nämnde bara det som ett ex, det finns sannolikt fler sjukdomar som vi hitills inte har i sverige och följaktligen heller inte är skyddade mot.

Om du rekommenderas att ta 7 olika vaccinationer för att resa DIT, så är det väl sannolikt att människor som kommer DÄRIFRÅN, kan bära några av dessa sjukdomar.
    (och dessutom utan att vara akutsjuka)

Hyfsat få människor som charterturistar i dessa länder ändå eller hur, och kan sannolikt  inte jämföras med den mängd människor som kommer därifrån och hit.

Psykiska tillstånd kan också utgöra en annan sorts fara för omgivningen i vissa fall, eller hur.

Och för alla eventualiteters skull, eftersom jag känner på mig att du letar efter dolda rasistiska meningar överallt, så skulle jag inte ha någon som helst annorlunda åsikt om det fanns samma risk med norrmän och/eller danskar om de kom hit i samma mängd och ev bar på sjukdomar vi inte hade.
    Betydligt fler svenskar åker till Indien som har flest smittade med TBC i hela världen, Goa till exempel, än det åker indier till Sverige, men jag gissar att du tycker det är helt i sin rätt att låta dessa svenskar återvända därifrån utan obligatorisk hälsokontroll helt oavsett om de är vaccinerade eller inte.

Jag förstår att du vill att det ska vara samma regler för alla svenskar och sedan en annan uppsättning regler för alla andra och jag vill att det ska vara samma för alla. Jag letar inte efter någonting. Jag delar inte din syn och tycker den är vidrig. Det är bara för dig att acceptera att det finns människor som inte tycker som du och till och med tycker illa om det du propagerar för.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-02 17:54:39 följande:
    Äh vadå? 60 torterade och sönderskurna barn får man ta enligt apologeterna och kultur-relativisterna.

Ursvenskt är bara barbariet!

När dessa 60 barn upptäcks så är det bättre att försöka styra in debatten på att det var en tillfälligt sammansatt grupp på 30 barn som utgjorde hälften av de 60 än att erkänna att för sig själv att 60 barn faktiskt blivit sönderskurna.

Vissa människor är helt utan skam i kroppen.
    Jag får lite Don Quijotevibbar här.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-07-02 22:11:05 följande:
    Knappast en nyhet i Sverige att flickor könsstympas i Somalia. Däremot är det ju en nyhet att svenska nyhetsmedia får det att låta som att könsstympningen hade ägt rum i Sverige!

Men för pk-media i Sverige är ju sanningen irrelevant, så länge "rätt" parti smutskastas. Iofs knappast en nyhet, iaf inte för mig. Finns det nån sanningsssökande individ som litar på svensk pk-media? Ljugmedia.
    Tidningar som hade publicerat uppgiften har ju dementerat den, däremot hade Wager inte gjort det så den som var minst sanningssökande i de här fallet var SD-omhuldade Wager.
  • Hen
    realist14 skrev 2014-07-01 17:41:34 följande:
    I tex Somalia, som var det land som var mest aktuellt? De har inte ens grundskoleutbildning för alla än. Men kanon du om de ändå lyckas informera alla både i städer och på landsbygd.

Vad gäller könssjukdomar så kan du själv påverka och skydda dig vilket inte är fallet med sjukdomar som överförs på andra sätt.

I Sverige är tuberkulos en ovanlig sjukdom med cirka 5 nya fall per 100 000 invånare och år. De fall som diagnostiseras sker framförallt i grupper som flyttar hit från länder med hög incidens och bland dem har det skett en ökning under senare år.

Jag utgår från att du själv rycker på axlarna om det händer sig eftersom du har en så obekymrad inställning. Men huvudsaken är väl att man inte ställer krav. :-/

Vi har tvångsvård i Sverige om du inte visst det, psykiatrisk tvångsvård.
    Är de också boskap?
    Den största andelen invandrare varje år är återvändande svenskar. Så något slags karantän för de då? Till skillnad mot tex polackerna så vete ju gudarna var svenskarna varit så de måste kollas extra noga. Polackerna torde alltså slinka igenom lätt, annat med dessa utvandrare..
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-07-02 23:25:31 följande:
    Jag får lite Don Quijotevibbar här.
    60 sönderskurna barn osynliggörs medvetet genom att fokus läggs på att 30 av dem inte gick i samma klass som först rapporterades utan i en temporärt sammansatt grupp.

Skamlöst. Empatilöst.

"Nyheten", om man nu kan kalla det en nyhet, var att i en medelstor svensk stad fann man utan några större bekymmer 60 torterade barn. Letar man mer noggrant kan man säkert finna 60 till. Samma gäller förstås över hela Sverige och detta har vi egentligen vetat om hela tiden. Det blev bara väldigt övertydligt nu i Norrköping.

Norrköpings Tidningar svarar de som på detta sätt önskar förringa händelsen:
    http://www.nt.se/opinion/debatt/nyheten-som-var-en-nyhet-9943778.aspx

[citat]
    "?Det var inte en enda klass och när det klargjorts att det rörde sig om en grupp nyanlända flickor från länder där 97 procent av flickorna könsstympas och inte om flickor som varit i Sverige innan övergreppet, ja då försvann nyhetsvärdet.?

Med det påståendet avfärdar public service-programmet Medierna i P1 en av årets viktigaste artikelserier i svenska medier. Norrköpings Tidningars uppföljande nyhet av Annica Hessers serie ?De stympade barnen? förkastas slagfärdigt och blir ?nyheten som inte var en nyhet?.

Om flickorna aldrig varit i Sverige innan de fått sina liv förstörda genom könsstympning är frågan inte värd att skriva om, är alltså Mediernas slutsats.

??ja då försvann nyhetsvärdet.?

Man häpnar."
    [slut citat]

• nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-03 09:00:46 följande:
    60 sönderskurna barn osynliggörs medvetet genom att fokus läggs på att 30 av dem inte gick i samma klass som först rapporterades utan i en temporärt sammansatt grupp.

Skamlöst. Empatilöst.

"Nyheten", om man nu kan kalla det en nyhet, var att i en medelstor svensk stad fann man utan några större bekymmer 60 torterade barn. Letar man mer noggrant kan man säkert finna 60 till. Samma gäller förstås över hela Sverige och detta har vi egentligen vetat om hela tiden. Det blev bara väldigt övertydligt nu i Norrköping.

Norrköpings Tidningar svarar de som på detta sätt önskar förringa händelsen:
    http://www.nt.se/opinion/debatt/nyheten-som-var-en-nyhet-9943778.aspx

[citat]
    "?Det var inte en enda klass och när det klargjorts att det rörde sig om en grupp nyanlända flickor från länder där 97 procent av flickorna könsstympas och inte om flickor som varit i Sverige innan övergreppet, ja då försvann nyhetsvärdet.?

Med det påståendet avfärdar public service-programmet Medierna i P1 en av årets viktigaste artikelserier i svenska medier. Norrköpings Tidningars uppföljande nyhet av Annica Hessers serie ?De stympade barnen? förkastas slagfärdigt och blir ?nyheten som inte var en nyhet?.

Om flickorna aldrig varit i Sverige innan de fått sina liv förstörda genom könsstympning är frågan inte värd att skriva om, är alltså Mediernas slutsats.

??ja då försvann nyhetsvärdet.?

Man häpnar."
    [slut citat]

Det är ingen som förringar något. För de flesta, men inte dig tydligen, är det känt att flickor som kommer från länder där nästan alla könsstympas är könsstympade även när de kommer till andra länder som exempelvis Sverige. Det ÄR ingen nyhet. Det artikelförfattaren gjorde - och sedan ångrade - var att lägga fram saker i ett ljus som inte stämde.  DET nyhetsvärdet försvann när det uppdagades hur det hela låg till.

Jag häpnar över att du inte ser detta enkla samband.

Det skrivs plenty om könsstympning. Faktum är att det även skrevs rättade versioner på den uppmärksammade artikeln. Norrköping gör ett jättebra jobb med att komma åt problemet med könsstympning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-fall-av-konsstympning-i-norrkoping_3677000.svd
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-07-03 11:19:13 följande:
    Det är ingen som förringar något. För de flesta, men inte dig tydligen, är det känt att flickor som kommer från länder där nästan alla könsstympas är könsstympade även när de kommer till andra länder som exempelvis Sverige. Det ÄR ingen nyhet. Det artikelförfattaren gjorde - och sedan ångrade - var att lägga fram saker i ett ljus som inte stämde.  DET nyhetsvärdet försvann när det uppdagades hur det hela låg till.

Jag häpnar över att du inte ser detta enkla samband.

Det skrivs plenty om könsstympning. Faktum är att det även skrevs rättade versioner på den uppmärksammade artikeln. Norrköping gör ett jättebra jobb med att komma åt problemet med könsstympning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-fall-av-konsstympning-i-norrkoping_3677000.svd
    Det viktiga är att ta bort fokus från 60 sönderskurna barn.

Det gör man genom att analysera detaljer som om det egentligen var en ordinär klass eller en grupp för tillfället.

Sedan tjatar man hål, i huvudet på folk om "felaktigheterna" i artikeln så det skall framstå som att hela historien var en anka.

NT har i länken ovan redan förklarat varför den taktiken inte håller.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Det är något med emfasen. Nu är jag visserligen helt okej med att sakfel i artiklar belyses och rättas till, oavsett vem det i slutändan "gynnar" - men när man blir mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats bör man nog fundera lite över vad som egentligen är viktigast. Är det att synliggöra missförhållanden eller är det att täppa till käften på de där jävla rasisterna?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • realist14
    nihka skrev 2014-07-02 23:20:31 följande:
    Betydligt fler svenskar åker till Indien som har flest smittade med TBC i hela världen, Goa till exempel, än det åker indier till Sverige, men jag gissar att du tycker det är helt i sin rätt att låta dessa svenskar återvända därifrån utan obligatorisk hälsokontroll helt oavsett om de är vaccinerade eller inte.

Jag förstår att du vill att det ska vara samma regler för alla svenskar och sedan en annan uppsättning regler för alla andra och jag vill att det ska vara samma för alla. Jag letar inte efter någonting. Jag delar inte din syn och tycker den är vidrig. Det är bara för dig att acceptera att det finns människor som inte tycker som du och till och med tycker illa om det du propagerar för.
    Ok, om dessa indienresenärer som du hänvisar till, hade utgjort ett problem för oss andra med sitt resande, så utgår jag ifrån att vi hade hört talas om det och åtgärder hade vidtagits.
    Om nu sverige VILL att fler hälsotestas, så utgår jag ifrån att behövet finns.
    Och då  förstår jag inte varför det är så livsviktigt att det är frivilligt, du får ju visa upp intyg om att du tagit erfordeliga vaccinationer när du åker till vissa länder. Det är inte frivilligt.
    Inte konstigare det.
    Var i det ligger det vidrigheter?

• realist14
    Hen skrev 2014-07-02 23:50:22 följande:
    Den största andelen invandrare varje år är återvändande svenskar. Så något slags karantän för de då? Till skillnad mot tex polackerna så vete ju gudarna var svenskarna varit så de måste kollas extra noga. Polackerna torde alltså slinka igenom lätt, annat med dessa utvandrare..
    En femtedel är det.
    Och det är väl givet att i de fall sådant behövs så ska det utföras oavsett vem det handlar om.

Ibland handlar det om svenskar, i akuta situationer...inte konstigare än så.

www.expressen.se/nyheter/svart-sjuk-svenska-holl-plan-i-karantan/
Svar på tråden Varför hatar folk SD?