• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA

Från obligatoriska kontroller av invandrare som kan tänkas vara smittbärare, via könsstympning av flickor till pk-begreppet.

Sambandet lär vara lika oklart som en sverigedemokrats tankeverksamhet.

För övrigt har SOM-institutet presenterat en intressant studie av sverigedemokraten.

www.som.gu.se/digitalAssets/1429/1429248_bok-58.4-vem---lskar-sd-sannerstedt.pdf

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-07-05 01:08:16 följande:

Från obligatoriska kontroller av invandrare som kan tänkas vara smittbärare, via könsstympning av flickor till pk-begreppet.

För övrigt har SOM-institutet presenterat en intressant studie av sverigedemokraten.

www.som.gu.se/digitalAssets/1429/1429248_bok-58.4-vem---lskar-sd-sannerstedt.pdf

Eller också är sambandet lika oklart som mina försök att länka korrekt.

www.som.gu.se/digitalAssets/1487/1487698_445-458-anders-sannerstedt.pdf
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA

Apropå pk. Så som det används av sverigedemokrater uppfattar jag det mest som ett exempel på den starkt vidskepliga framtoningen inom SD-gruppen. Det vill säga ett uttryck - eller ett läte - som betyder ungefär "jag vet vad du egentligen tycker".

Man skulle kunna skruva till det en smula genom att påstå att en sverigedemokrat som inte utstöter ett pk lite då och då inte har anpassat sig ordentligt till SD-diskursen och förmodligen har betydligt större möjligheter att komma loss från sektens excesser.

• Errol Flynn
    Hen skrev 2014-07-05 00:19:56 följande:
    Ja, har det hänt innan flickorna kom till Sverige så omfattar det ju tyvärr inte svensk lagstiftning.

Du är väl sd:are vad jag förstår, så jag fattar egentligen inte varför du bryr dig. I detta fall verkar det ju som att det inte ingår i svensk lagstiftning, utan i så fall till länderna där flickorna kommer ifrån. Precis som sd förespråkar?
    Problemet är väl att många åker hem på "semester" och utför dessa stympningar. Det händer både INNAN de anlänt till Sverige och EFTER. Spelar det jättestor roll egentligen? Är inte frågan hur vi ska få detta barbari att sluta och få föräldrarna att inse att primitiva sedvänjor inte är välkommet i ett modernt samhälle?
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Hen skrev 2014-07-05 00:21:45 följande:
    Uttrycket pk stör oavsett vad man diskuterar eftersom det förminskar motståndaråsikten. Och då blir det lite meningslöst att ens säga sin åsikt eftersom man ändå kommer fortsätta mötas av pk-kortet istället för riktiga argument.
    Precis som man får rasist kastat i ansiktet när man kommer med obekväm fakta eller statistik.
  • Errol Flynn
    FDFMGA skrev 2014-07-05 01:08:16 följande:

Jag tror snarare att denna tråd liknar varenda en på hela Familjeliv. Sidospår och urspårningar. Kanske alla på Familjeliv är Sverigedemokrater egentligen.
  • FDFMGA
    Errol Flynn skrev 2014-07-05 09:12:12 följande:
    Jag tror snarare att denna tråd liknar varenda en på hela Familjeliv. Sidospår och urspårningar. Kanske alla på Familjeliv är Sverigedemokrater egentligen.
    Tja, jag tror så här.

Det finns en del av oss svenskar som har sådana värderingar att de finner hela eller delar av SD:s politiska budskap lockande.

Och så finns det en annan del som tycker att de åsikter som SD står för är avskyvärda.

De här grupperna verkar stå så långt från varandra att de i grunden inte ens talar samma språk, orden kan vara desamma men betydelsen blir ofta en annan.

Jag kan iofs måla upp en bild av hur en sverigedemokrat resonerar, men de känslor som ligger bakom resonemanget kan jag nog aldrig förstå, än mindre bli en del av.

Sverigedemokrater försöker synnerligen ofta beskriva hur politiska motståndare tänker och känner, utan att förstå att de inte kan förstå sina meningsmotståndare.

I viss mån vill vi väl alla få våra fördomar bekräftade. Jag får det i allra högsta grad när sverigedemokrater försöker förklara det politiskt korrekta tänkandet.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-05 15:42:51 följande:

Fler som ser sekterismen inom SD.

http://thegambia.nu/2014/07/05/kronika-jimmie-akesson-som-alskad-och-oomstridd-partiledare/

Ja det syns tydligt vilka problem de har. Kan också iofs förstå varför debatten spårat ur på det sätt den har, och att det i ett klimat med knappt kryphöjd på taket, är lätt att spåra ur i ilska när de väl får göra sin röst hörd i de få forum det är tillåtet.
    Påstår inte att allt beror på det, men en god bit.

Att lite väl lättvindigt tro sig identifiera en händelse och tolka den utifrån sin egen världsbild, tja det är nog en synd "båda läger" begår dagligen.

På den tiden då en moderat och en vpk-are kunde ta en öl och prata politik och fortsatt vara vänner efteråt så tror jag inte att det blev så mycket tryckkokar-effekt på folk.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-05 10:11:08 följande:
    Sverigedemokrater försöker synnerligen ofta beskriva hur politiska motståndare tänker och känner, utan att förstå att de inte kan förstå sina meningsmotståndare.
    Tror det där kommer sig av att många är långt ifrån så tydliga med sina åsikter i fikarummet på jobbet som tex här tex.
    Man törs inte.
    Jag har stött på otaliga. Och sett omsvängningen när de märker att de törs tala ut. Sett den som försvarade tiggarna, på stan, och sett blicken hen gav som var allt annat än det hen talat om i kafferummet.
    osv osv....

Så nog är det många som far med falskt flagg där ute.
    Långt ifrån alla, som vanligt, men många.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?