• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:43:47 följande:

Situationen i hemlandet borde inte spela roll längre när de väl kommit hit. Och attityderna - de är ju inte påhittade, utan beror på människors erfarenheter. Ju fler brott somalier begår, och ju fler somaliska kvinnor som drar runt med stora barnaskaror... desto mer negativa blir ju attityderna. It goes both ways. 

För övrigt har thailändska kvinnor ofta väldigt mycket problem med, att västerlänningar tror att ALLA är horor eller på annat sätt sexuellt lössläppta. Bara för att de har erfarenhet av prostituerade thailändskor i Thailand på semesterresan, samt postorderfruar. Vet att thailändskor som arbetar på massageinstitut (ett ganska typiskt jobb för thailändare, då de har den traditionen hemifrån) ofta har problem med kunder som tror att det ingår sexuella tjänster. Så med den logiken borde de thailändska kvinnorna ge igen på det svenska samhället genom att spränga av bomber, eller något...

Detta gäller för övrigt även andra asiatiska kvinnor, eftersom medelsvensson inte kan se skillnad på t.ex en koreanska och en thailändska.

Och asiatiska män har nackdelen jämfört med svenska män, att vara små och spensliga och ses som lite svaga och feminina. Säkert inte så kul det heller. En svart man, som oftast är lång och muskulös. slipper ju DET i alla fall..

Konflikten i Somalia innebär att många som kommer därifrån har varit mycket sjuka (sanitära problem, undernäring, uttorkning, nedmonterad sjukvård), har våldsamma upplevelser i bagaget (misshandel, skottskador, våldsam förlust av närstående), bristande skolgång (skolan har inte fungerat sedan tidigt 90-tal), ingen möjlighet till vanligt liv (väpnad konflikt, ingen möjlighet till regelbundet arbete, fokus på överlevnad, osäker framtid/morgondag). Det är klart att en SFI-kurs och pengar till mat inte ordnar upp detta på en vecka.

Att sedan mötas av de attityder som du och många andra på det här forumet kräker ur er om somalier optimerar inte deras chanset att hitta en väg i samhället och arbetsmarknaden. Jag levde i många år med en somalisk man som då var relativt nyanländ (ett år i Sverige). När vi fyra år senare bröt upp var han halvvägs genom gymnasiebehörigheten. Idag är han enhetschef på en av Sveriges största arbetsplatser. Genom honom lärde jag känna många somalier och ingen stämmer in på de stereotyper du beskriver.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:31:12 följande:
    Det finns mängder av somaliska män och kvinnor som gör allt detta, precis som det finns svenskar som inte gör det. Min poäng är att många somalier har ett tuffare utgångsläge baserat på vilka förhållanden de kommer ifrån och vilka attityder de möter i Sverige.
    Dom som hade torterats i Kambodja - har du sett vilka tortyrmetoder kommunisterna använde där någon gång? - lär ha haft ett ännu värre utgångsläge. De samlades inte i gäng för att hjälpas åt att våldta kvinnor i parker, för det...
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:34:46 följande:
    Det är det ju uppenbarligen inte, eftersom svenska män är så, rackarns bra på att våldta kvinnor - oavsett om de bor i hyreslght, eller bostadsrätt på Kungsholmen eller villa i Umeå.
    Svenska män våldtar inte i grupp. Och väldigt, väldigt sällan våldtar de främmande kvinnor överhuvudtaget. 
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:53:53 följande:
    Så då förespråkar du att sjukvården vägrar tarmcancerbehandling eller hjärt- och kärlvård till köttätare, lungcancervård till rökare, ambulans åt fortkörare i bilolyckor osv? Forskningen visar ju att misshandel är psykiskt nedbrytande och att det därför är svårt för kvinnor som systematiskt utsätts att lämna. Det borde vara mycket lättare att sluta äta kött.
    Är det verkligen det du tror står i mitt inlägg? Verkligen?! 

Men OK, för att följa dina exempel: Den som rökt sig till lungcancer kan få vård men är ansvarig för sin lugncancer.

Vem menar du i slutänden skulle vara ansvarig för ditt liv, på gott och ont, om det inte är du själv?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:53:33 följande:
    Konflikten i Somalia innebär att många som kommer därifrån har varit mycket sjuka (sanitära problem, undernäring, uttorkning, nedmonterad sjukvård), har våldsamma upplevelser i bagaget (misshandel, skottskador, våldsam förlust av närstående), bristande skolgång (skolan har inte fungerat sedan tidigt 90-tal), ingen möjlighet till vanligt liv (väpnad konflikt, ingen möjlighet till regelbundet arbete, fokus på överlevnad, osäker framtid/morgondag). Det är klart att en SFI-kurs och pengar till mat inte ordnar upp detta på en vecka.

Att sedan mötas av de attityder som du och många andra på det här forumet kräker ur er om somalier optimerar inte deras chanset att hitta en väg i samhället och arbetsmarknaden. Jag levde i många år med en somalisk man som då var relativt nyanländ (ett år i Sverige). När vi fyra år senare bröt upp var han halvvägs genom gymnasiebehörigheten. Idag är han enhetschef på en av Sveriges största arbetsplatser. Genom honom lärde jag känna många somalier och ingen stämmer in på de stereotyper du beskriver.
    Stereotyper..? Jag citerade ju BRÅ! Det kan vara som du säger, men det är ingen ursäkt för att gå med i våldsbejakande gäng som Black Cobra eller att gruppvåldta kvinnor i parker...
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:51:10 följande:

Det är ingrott i kulturen - den manliga kulturen - där på ett annat sätt. I Sverige sköter män detta privat, när de är ensamma. Det är skambelagt.

Men i Japan är det jättevanligt att manliga arbetskamrater, affärskompanjoner o.s.v. går till etablissemang där de får se porr, strip-teas, passas upp av geishor, rentav får sexuella tjänster. Det är helt accepterat och inget skämmigt.

Liksom i många andra länder, t.ex. USA.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:56:14 följande:

Dom som hade torterats i Kambodja - har du sett vilka tortyrmetoder kommunisterna använde där någon gång? - lär ha haft ett ännu värre utgångsläge. De samlades inte i gäng för att hjälpas åt att våldta kvinnor i parker, för det...

Och det gör somalier? Efter middagen eller?

Kambodjaner har i många länder (USA, Frankrike, England) rykte om sig att vara ytterst våldsamma och överepresenterade i narkotikahandel. Olika etniska grupper kan få pejorativa omdömen i olika kontexter. Man ska vara försiktig med att göra sanning av rykte.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 23:01:21 följande:

Stereotyper..? Jag citerade ju BRÅ! Det kan vara som du säger, men det är ingen ursäkt för att gå med i våldsbejakande gäng som Black Cobra eller att gruppvåldta kvinnor i parker...

Är detta ett citat fråb BRÅ: "Situationen i hemlandet borde inte spela roll längre när de väl kommit hit. Och attityderna - de är ju inte påhittade, utan beror på människors erfarenheter. Ju fler brott somalier begår, och ju fler somaliska kvinnor som drar runt med stora barnaskaror... desto mer negativa blir ju attityderna. It goes both ways."?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:24:55 följande:
    Jag menar att du "ger dig på" misshandlade kvinnor på samma sätt som jag ger mig på köttätare. Köttkonsumtionen är en av våra största miljöbovar samt leder till en mängd sjukdomar som belastar sjukvården.
    Okej, uppenbarligen får man gå hur off-topic som helst här. Men jag tänker inte ge mig in på den banan, hur lockande den nu må vara.

Kötthetsen är totalt obefogad. Där sätter jag punkt för köttdebatten. Annars kommer det bara 100 inlägg med länkar, fakta och statistik.

Jag ger mig inte på en kvinna, det är ju GM som gör detta. Men glöm aldrig att det finns ett egenansvar som spänner över flera delar av livet. Ekonomi, bostad, barn, relationer osv.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:57:26 följande:

Svenska män våldtar inte i grupp. Och väldigt, väldigt sällan våldtar de främmande kvinnor överhuvudtaget. 

Jodå. Nu är ju gruppvåldtäkter mycket ovanliga, men även svenska män är förövare. Dock är utrikes födda eller svenskar med någon utrikes född förälder överrepresenterade sett till andel av befolkningen. En betydande del av förövarna är fortfarande svenskar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?