• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon

Och här har vi dagens SD-rekryterare:

http://www.dn.se/debatt/lat-inte-traditioner-bli-ett-hinder-for-integration/

En muslim kräver att vi svenskar slutar se våra traditioner, som midsommar, som "typiskt svenska" eftersom detta då skiljer på de som firar och de som inte firar midsommar och då får inte denna Kifah Qasem Mohammed och jag någon gemenskap.

Öh, tack så mycket herr Mohammed men jag tror nog jag avstår från din "gemenskap" och så fortsätter jag istället att fira midsommar och känna att det är en typisk svensk tradition som jag gärna för vidare till mina ungar.

SD upp 1,8 procentenheter i nästa mätning enbart tack vare denna debattartikel.

Och tro mig, jag känner igen en blivande klassiker när jag ser den.

• Flash Gordon
    StackarsMia skrev 2014-07-30 21:59:34 följande:
    Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.
    Kalla det könsroller då om du vill. Det är samma sak.

Flickor och pojkar har ofta olika förväntningar på sig.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-31 17:05:51 följande:
    Det är lite kul, att när man lägger ut statistik som faktiskt styrker det man påstår - som "dom" inte kan vifta bort - så blir det väldigt, väldigt tyst här..!
    Jag kan bara tala för mig själv, jag tycker det är bra att få fakta.
    Det som jag reagerar mot det är när man drar alla över en kam.
    När man säger att alla muslimer kastar ut sina döttrar från balkongen om dom inte är upptagna med att röka på eller planera nästa gängvåldtäkt.
    Eller när man säger att alla somalier är analfabeter och föder 8 barn var,
    Det är inte sant och det är jäkligt orättvist mot dom muslimer och somalier som inte stämmer in på det.
    Jag gillar helt enkelt inte när man dömer individer efter grupptillhörighet, det är ett jäkla ofog
    Och ett farligt ofog, och sd är mycket duktiga på att göra just det.

Men att få veta att det finns en övervikt av brottslighet inom vissa grupper det är något annat och om det stämmer så är det ju jättebra att det kommer upp på bordet.
    Så man kan agera för att förebygga.
    För slutsatsen att dra är förstås inte att man inte ska släppa in dom här grupperna, den korrekta slutsatsen är att ta reda på hur vi gör för att minska och helst eliminera den övervikten.

• Kunigunda
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-31 11:37:28 följande:

De första två styckena i ovanstående är ju mer än lovligt självgoda.

Visst fan är det så att den som anför statistik i ett argument också har att hänvisa till den. Och nej, att skicka över en lunta "papper" och säga "läs den" för att det någonstans i myllret av information möjligen finns något som är relevant för argumentationen räcker inte.

Vad gäller den vrickade våldskulturen är den dessutom långt ifrån endast svensk utan gäller oftast i betydligt högre grad i ett antal av de länder från vilka vi tar emot flest invandrare och utövare av den där religionen som är så fredlig och inget alls att vara rädd för. Men det missar du också i din iver att kasta skit på "det svenska".

Jag länkade till en sammanfattning på ca 15 rader. Jag kan knappast uttrycka mig mer koncist. Eftersom meningsmotståndare alltid förutsätter att sammanfattningar är vinklade, ville jag underlätta så att alla kunde hitta rapporten.

Om det är självgott att påpeka att jag vet något som någon annan inte vet, må det vara så. Hela inlägget var ett stycke, så jag vet inte vilka "första två stycken" du åsyftar.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 23:29:06 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut utomlands. I Sverige ser könsmönstren likadana ut, oberoende av ursprung. Du kan börja här: www.akademiliv.se/2012/02/4359/. Rapporten från HSV är lång, men läsvärd. Sök på deras sida.
    Det fanns ju ingen länk till rapporten, så den fick jag ju själv leta reda på. Antar att det är denna: www.hsv.se/download/18.6923699711a25cb275a8000278/0820R.pdf

En rapport från 2008 känns inte så aktuell, men jag kollade igenom den iaf.

Män påbörjar oftare forskarutbildning (Sid.8)

Få kvinnor bland professorerna 
    (Sid.8)

Männens resultat på högskoleprovet har konstant legat över kvinnornas (Sid.25)

Kvinnliga provdeltagare har kortare utbildning än manliga (Sid.25)

Fler kvinnor än män söker till högskolan men 
    lägre andel kvinnor än män blir antagna (Sid.29)
     Läsåret 2006/07 
    avlades nästan 64 procent av alla examina (första examen) av kvinnor. (Sid.32)
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 16:01:33 följande:

...och här blev det visst väldigt, väldigt tyst!  Var det brottsstatistiken som inte föll på läppen..?

Jag kan citera vidare i rapporten (min fetstilsmarkering):

"En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning och menar att den är till mer skada än nytta. Det finns risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presenteras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande. Sådana farhågor får man inte nonchalera.

Brå har dock gjort bedömningen att en kunskapsbaserad bild av svenskars och invandrares brottslighet är bättre än en som är grundad på gissningar och personliga uppfattningar. Avsaknad av aktuella fakta om brottsligheten bland utrikes födda och deras barn underlättar att myter skapas och befästs. Om den registrerade brottsligheten visar sig vara hög i några grupper av utlandsfödda så försvinner inte problemen om man inte belyser dem och talar öppet om dem.

En korrekt bild av problemens omfattning och utveckling torde i stället vara den bästa grunden för att analysera förhållandena och förbättra alla invånares förutsättningar att fungera väl i Sverige, oavsett etnisk härkomst."

Jag beklagar om det stör dig att vissa av oss har ett liv. Din statistik möter inte på något sätt mina inlägg.
  • StackarsMia

Vad i helvete, hade ju skrivit ett längre inlägg, med hälften försvann! 

• Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 16:54:12 följande:

Fast grejen är ju, att den socioekonomiska situationen i Sverige IFRÅN BÖRJAN ser precis likadan ut för en vietnames som för en somalier. Det är inte så att vietnamesen placeras i en villa i ett högstatusområde vid ankomsten till Sverige, och tilldelas ett högavlönat prestigejobb. Utan dom vietnameser som bor i villa och har bra jobb, har fått kämpa för det själva. Det skulle somaliern också kunna göra, och då skulle han inte heller ha de socioekonomiska faktorerna som "tvingar" honom att begå brott. 

Eh, nej. Det är i svar som dessa som jag anar en bottenlös okunskap om omvärlden och nutidshistoria.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-31 11:47:49 följande:
    Helt riktigt, män pucklar på män i betydligt större omfattning är kvinnor pucklar  varandra, men det gör ju inte mäns våld mot kvinnor att kvinnor inte är särskilt utsatta - eller hör du till dem som håller med SD-kvinnan om att dessa kvinnor i stort sett får skylla sig själva som är i en relation med en man som ägnar sig åt psykiskt och fysiskt våld?
    Är man så dum att man väljer att leva med en våldsverkare, så får man skylla sig själv lite, ja. Något egenansvar måste det finnas.

Annars kan vi lika gärna efterskänka alla lån som lyxfällorna producerar.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:19:42 följande:

Det fanns ju ingen länk till rapporten, så den fick jag ju själv leta reda på. Antar att det är denna: www.hsv.se/download/18.6923699711a25cb275a8000278/0820R.pdf

En rapport från 2008 känns inte så aktuell, men jag kollade igenom den iaf.

Män påbörjar oftare forskarutbildning (Sid.8)

Få kvinnor bland professorerna (Sid.8)

Männens resultat på högskoleprovet har konstant legat över kvinnornas (Sid.25)

Kvinnliga provdeltagare har kortare utbildning än manliga (Sid.25)

Fler kvinnor än män söker till högskolan men 
    lägre andel kvinnor än män blir antagna (Sid.29)
     Läsåret 2006/07 
    avlades nästan 64 procent av alla examina (första examen) av kvinnor. (Sid.32)
    Nej, det är den gamla. Den länkade sammanfattningen refererar den senare. Kontentan av båda är dock att kvinnor lyckas bättre i sina studier än män, oavsett fakultet, samt att mäns dominans i forskarutbildningar och professurer är ett strukturellt problem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?