• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:28:24 följande:
    Det fastslår jag väl inte. Du läser krokot, stackars Mia. Jag fastslår att det finns en skillnad i en seriös parrelation och en kompisrelation. Dessutom är det ofta så att mindre omfattande verbal misshandel sakta växer. Under denna tid hinner normaliseringsprocessen påverka offret.
    Snömos. Varför skulle det vara skillnad på två 15-åriga manliga kompisar och det fallet med två särbos med 3 år på nacken?

Är det mest synd om kvinnorna?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:31:12 följande:
    Det finns mängder av somaliska män och kvinnor som gör allt detta, precis som det finns svenskar som inte gör det. Min poäng är att många somalier har ett tuffare utgångsläge baserat på vilka förhållanden de kommer ifrån och vilka attityder de möter i Sverige.
    Tuffare utgångsläge än vem eller vilka? Jag fattar fortfarande inte varför vi inte har horder med asiatiska gäng som stryker omkring, gängvåldtar, rånar och misshandlar.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 23:17:05 följande:

Tuffare utgångsläge än vem eller vilka? Jag fattar fortfarande inte varför vi inte har horder med asiatiska gäng som stryker omkring, gängvåldtar, rånar och misshandlar.

Varför skulle vi ha det? Vi har ju inga horder av något slag som gör det. Det finns en minoritet sv folkslaget män som i olika kontexter misshandlar, rånar och våldtar, men några horder är det ju inte frågan om.
  • StackarsMia
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:36:43 följande:
    Fast har man barn med mannen, så sitter man faktiskt i en jäkla rävsax i Sverige idag. Eftersom mannen alltid får umgängesrätt med barnen, vad han än har gjort. Möjligen med kontaktperson närvarande - men detta kan vara en liten soctant som inget kan göra, om han hoppar in i en bil med barnet och drar mot gränsen...

Och efter ett par år då inget hänt, så brukar han få oövervakat umgänge igen. Då kan det hända vad som helst. Så länge som du stannar, så kan du i alla fall försöka gå emellan när han blir arg och slår barnet. När han blir ensam med det, så kan han slå ihjäl det - eventuellt förgripa sig på det sexuellt. 

MÅNGA kvinnor går bara och väntar och försöker stå ut tills yngsta barnet är tolv år, för då verkställs inte längre umgängesrätten (d.v.s. polisen kommer inte och hämtar barnen till pappan) om barnen inte vill åka dit. Detta vet dessa män om, och därför försöker de göra kvinnan med barn igen och igen, då att det alltid ska finnas ett barn under tolv år som hållhake...
    Jo, men det här är liksom pudelns kärna. De flesta kvinnor som blir misshandlade har inte barn och knappt någon relation att tala om. Att det är en utopisk bild man målat upp för att svartmåla den svenska mannen.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 23:02:42 följande:
    Liksom i många andra länder, t.ex. USA.
    Fast GE dig nu. Det finns en oerhörd dubbelmoral i USA. På ytan är de väldigt pryda. Ingen högt uppsatt chef eller politiker skulle våga ta med nya affärskontakter på något sådant, och riskera att de gick till media. 
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 23:14:56 följande:

Snömos. Varför skulle det vara skillnad på två 15-åriga manliga kompisar och det fallet med två särbos med 3 år på nacken?

Är det mest synd om kvinnorna?

Det är mest synd om offren. Om offren i kompisrelationen är omyndiga, tycker jag att vi ska diskutera deras föräldrar.

Jag skrev äktenskap/sambo - inte särbo. Det är du som förvanskar vad jag skriver. Om man lever i äktenskap/samboskap är man per definition ekonomiskt beroende av den andra eftersom exv bostad räknas som gemensam ägodel. Det försvårar också uppbrottet.

Innan vi fortsätter denna diskussion vill jag att du läser in dig på normaliseringsprocessen. Utan en grundläggande förståelse för hur människor reagerar i svåra situationer, kan vi omöjligt föra en meningsfull diskussion om detta.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 23:05:42 följande:
    Och det gör somalier? Efter middagen eller?

Kambodjaner har i många länder (USA, Frankrike, England) rykte om sig att vara ytterst våldsamma och överepresenterade i narkotikahandel. Olika etniska grupper kan få pejorativa omdömen i olika kontexter. Man ska vara försiktig med att göra sanning av rykte.
    Har du mött några våldsamma droghandlande kambodjaner i Sverige? Inte jag iaf.  Du råkar jag ju känna en hel del från asien som bor här.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 23:22:42 följande:

Fast GE dig nu. Det finns en oerhörd dubbelmoral i USA. På ytan är de väldigt pryda. Ingen högt uppsatt chef eller politiker skulle våga ta med nya affärskontakter på något sådant, och riskera att de gick till media. 

Jodå. Min kompis, som är chef på Volvo, har flera gånger fått problem i USA för att amerikanska kollegor vill ta med honom på strippklubb och han har vägrat. Jag har själv bott i USA och har gott om vänner kvar som vittnar om samma bild.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 23:20:01 följande:
    Varför skulle vi ha det? Vi har ju inga horder av något slag som gör det. Det finns en minoritet sv folkslaget män som i olika kontexter misshandlar, rånar och våldtar, men några horder är det ju inte frågan om.
    Det finns tusentals kriminella araber, somalier och av andra folkslag. Det kallar jag horder. Oftast stryker de runt i gäng och sprider mayhem.

När såg du senast ett gäng av 11 svenska tonårskillar som stod och var hotliga vid tunnelbanan?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 23:25:07 följande:
    Det är mest synd om offren. Om offren i kompisrelationen är omyndiga, tycker jag att vi ska diskutera deras föräldrar.

Jag skrev äktenskap/sambo - inte särbo. Det är du som förvanskar vad jag skriver. Om man lever i äktenskap/samboskap är man per definition ekonomiskt beroende av den andra eftersom exv bostad räknas som gemensam ägodel. Det försvårar också uppbrottet.

Innan vi fortsätter denna diskussion vill jag att du läser in dig på normaliseringsprocessen. Utan en grundläggande förståelse för hur människor reagerar i svåra situationer, kan vi omöjligt föra en meningsfull diskussion om detta.
    Okej, poängen var och är att majoriteten av misshandlade kvinnor inte blir det efter långvariga relationer. Det mesta av våldet mot kvinnor från män står antingen okända eller nybörjade relationer för. Det är inte Stafn 44 med 4 barn, som plötsligt börjar slå sin fru.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?