• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:23:19 följande:

Fast nu fastslår du att alla slagna kvinnor faktiskt har nidbilden av två barn, levt i en tio år lång relation och har bostadsrätt tillsammans. Vilket oftast inte alls är fallet. Det är ganska många som upplever detta relativt nära inpå en relationsstart.

Väldigt sällan en man blir spontant våldsam efter 11 år och 3 barn.

Det fastslår jag väl inte. Du läser krokot, stackars Mia. Jag fastslår att det finns en skillnad i en seriös parrelation och en kompisrelation. Dessutom är det ofta så att mindre omfattande verbal misshandel sakta växer. Under denna tid hinner normaliseringsprocessen påverka offret.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:27:15 följande:

Men nu undviker du återigen att förklara vad du menar. VARFÖR skulle en somalisk kvinna inte kunna börja arbeta vid en symaskin i TEKO-industrin, på samma sätt som en vietnamesisk kvinna..? Varför skulle hon inte kunna gå tillskärarkurser på sin fritid, utvecklas inom detta, starta sin egen ateljé efter tio år..? Nöja sig med två eller tre barn, så att inte alla de anställningsbara åren bara går åt till att vara hemma med barnen..?

Varför skulle inte en somalisk man kunna gå en svetsningskurs genom AMS (alldeles gratis och med bidrag!) och få ett hyfsat betalt jobb (p.g.a. att det är stor brist på svetsare, och i synnerhet skickliga sådana och sådana som är beredda att arbeta i trånga utrymmet t.ex. - som det kan bli när man svetsar ihop ett fartyg t.ex.)?

Om du inte tror att en somalier är i stånd till detta på samma sätt som en vietnames, kambodjan eller malaysier, så är det ju DU som har fördomar..!

Det finns mängder av somaliska män och kvinnor som gör allt detta, precis som det finns svenskar som inte gör det. Min poäng är att många somalier har ett tuffare utgångsläge baserat på vilka förhållanden de kommer ifrån och vilka attityder de möter i Sverige.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-07-31 21:51:31 följande:
    Jag ser ingen akilleshäl, om det är så att thailändare är mer tåliga än somalier för taskiga socioekonomiska faktorer,så är det ju så.
    Människor är olika, men varför är det så, det är ju den intressanta frågan.
    Har du något svar på det?
    Fast "mer tåliga"? FÖRSVARAR du män som våldtar nu..? Har även svenskar som är arbetslösa och bor i hyreslägenhet rätt att förgripa sig på kvinnor i parker, eller är det ett privilegium för svarta och araber..?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:25:22 följande:

Jag skrev inget om ekonomi eller pengar på kontot. Läs om inlägget och återkom gärna.

Vilka sociala determinanter tar du hänsyn till i din tolkning av begreppet, i så fall?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-31 22:31:17 följande:

Fast "mer tåliga"? FÖRSVARAR du män som våldtar nu..? Har även svenskar som är arbetslösa och bor i hyreslägenhet rätt att förgripa sig på kvinnor i parker, eller är det ett privilegium för svarta och araber..?

Det är det ju uppenbarligen inte, eftersom svenska män är så, rackarns bra på att våldta kvinnor - oavsett om de bor i hyreslght, eller bostadsrätt på Kungsholmen eller villa i Umeå.
  • Jeaninne
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:02:31 följande:
    För vill man lämna sin man är det ofta megakomplikerat? Närjag var yngre lämnade alla mina vänner sina pojk och flickvänner konstant. Men antar att det finns en magisk faktor som gör dessa fall väldigt speciella?
    Fast har man barn med mannen, så sitter man faktiskt i en jäkla rävsax i Sverige idag. Eftersom mannen alltid får umgängesrätt med barnen, vad han än har gjort. Möjligen med kontaktperson närvarande - men detta kan vara en liten soctant som inget kan göra, om han hoppar in i en bil med barnet och drar mot gränsen...

Och efter ett par år då inget hänt, så brukar han få oövervakat umgänge igen. Då kan det hända vad som helst. Så länge som du stannar, så kan du i alla fall försöka gå emellan när han blir arg och slår barnet. När han blir ensam med det, så kan han slå ihjäl det - eventuellt förgripa sig på det sexuellt. 

MÅNGA kvinnor går bara och väntar och försöker stå ut tills yngsta barnet är tolv år, för då verkställs inte längre umgängesrätten (d.v.s. polisen kommer inte och hämtar barnen till pappan) om barnen inte vill åka dit. Detta vet dessa män om, och därför försöker de göra kvinnan med barn igen och igen, då att det alltid ska finnas ett barn under tolv år som hållhake...
  • Jeaninne
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:59:12 följande:
    Om två män som har varit kompisar under 15 år, där en under en längre periiod misshandlar den andra, hade du ryckt ut med foruminlägg och samhällsdebatt då? Eller är det mest synd om kvinnor som får stryk?
    Det skulle jag mycket väl kunna göra, om det rörde sig om ett känslomässigt beroendeförhållande. 
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:04:32 följande:
    Fast det gör de inte. Du kan inte jämföra thailändare och somalier (på gruppnivå) och mena att de har samma förutsättningar, sett till situationen i hemlandet, i nutid och historiskt, samt sett till vilka attityder de möts av i Sverige. Socioekonomisk nivå betyder inte summa pengar in på kontot varje månad.
    Situationen i hemlandet borde inte spela roll längre när de väl kommit hit. Och attityderna - de är ju inte påhittade, utan beror på människors erfarenheter. Ju fler brott somalier begår, och ju fler somaliska kvinnor som drar runt med stora barnaskaror... desto mer negativa blir ju attityderna. It goes both ways. 

För övrigt har thailändska kvinnor ofta väldigt mycket problem med, att västerlänningar tror att ALLA är horor eller på annat sätt sexuellt lössläppta. Bara för att de har erfarenhet av prostituerade thailändskor i Thailand på semesterresan, samt postorderfruar. Vet att thailändskor som arbetar på massageinstitut (ett ganska typiskt jobb för thailändare, då de har den traditionen hemifrån) ofta har problem med kunder som tror att det ingår sexuella tjänster. Så med den logiken borde de thailändska kvinnorna ge igen på det svenska samhället genom att spränga av bomber, eller något...

Detta gäller för övrigt även andra asiatiska kvinnor, eftersom medelsvensson inte kan se skillnad på t.ex en koreanska och en thailändska.

Och asiatiska män har nackdelen jämfört med svenska män, att vara små och spensliga och ses som lite svaga och feminina. Säkert inte så kul det heller. En svart man, som oftast är lång och muskulös. slipper ju DET i alla fall..
  • Flash Gordon
    Speakers Corner skrev 2014-07-31 21:51:31 följande:
    Jag ser ingen akilleshäl, om det är så att thailändare är mer tåliga än somalier för taskiga socioekonomiska faktorer,så är det ju så.
    Människor är olika, men varför är det så, det är ju den intressanta frågan.
    Har du något svar på det?
    Och det är där kulturella skillnader kommer in. Vi lever i olika kulturer med olika synsätt.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:06:42 följande:
    Porrintresse är ju verkligen unikt för Japan...
    Det är ingrott i kulturen - den manliga kulturen - där på ett annat sätt. I Sverige sköter män detta privat, när de är ensamma. Det är skambelagt.

Men i Japan är det jättevanligt att manliga arbetskamrater, affärskompanjoner o.s.v. går till etablissemang där de får se porr, strip-teas, passas upp av geishor, rentav får sexuella tjänster. Det är helt accepterat och inget skämmigt. Många högt uppsatta män har en "skymningens hustru" som de kallas, d.v.s. en geisha som är med honom i denna nattliga tillvaro. Fruarna får stanna hemma såklart, och får inget veta...

Jag såg ett TV-program från ett sådant etablissemang. Det fanns helt GALNA aktiviteter, som att männen spelade minigolf - men hålen var kvinnor som satt på golvet med särade ben, och dit in skulle de skjuta bollarna... helt sjukt! 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?