• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 21:59:12 följande:

Om två män som har varit kompisar under 15 år, där en under en längre periiod misshandlar den andra, hade du ryckt ut med foruminlägg och samhällsdebatt då? Eller är det mest synd om kvinnor som får stryk?

Man har sällan samma beroendeställning till en kompis som man träffar ofta som till den man valt att bygga sitt liv med. Men naturligtvis försvarar jag inte våld i någon kontext. Jag tycker också att kvinnor får bära korta kjolar utan att skylla sig själva om de blir våldtagna.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:02:31 följande:

För vill man lämna sin man är det ofta megakomplikerat? Närjag var yngre lämnade alla mina vänner sina pojk och flickvänner konstant. Men antar att det finns en magisk faktor som gör dessa fall väldigt speciella?

Ja. Den är kartlagd och beforskad. Det handlar om de psykiskt nedbrytande effekterna av systematisk misshandel.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:04:32 följande:
    Fast det gör de inte. Du kan inte jämföra thailändare och somalier (på gruppnivå) och mena att de har samma förutsättningar, sett till situationen i hemlandet, i nutid och historiskt, samt sett till vilka attityder de möts av i Sverige. Socioekonomisk nivå betyder inte summa pengar in på kontot varje månad.
    Va? Alltså de sociekonomiska faktorerna måste gälla alla. De kan inte vara rasistiska eller uteslutande. Om nu indier med samma sociekonomiska resurser som en valfri annan folkgrupp har, men har avvikande kriminalitet, så kan man bara anta två sker:

1. Socioekonomiska faktorer är icke-relevanta
    2. Vissa folkgrupper är mer våldsbenägna
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:06:42 följande:
    Porrintresse är ju verkligen unikt för Japan...
    Knappast, men en påtaglig faktor, precis som att hedersmord är en MÖ-grej.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:16:08 följande:

Va? Alltså de sociekonomiska faktorerna måste gälla alla. De kan inte vara rasistiska eller uteslutande. Om nu indier med samma sociekonomiska resurser som en valfri annan folkgrupp har, men har avvikande kriminalitet, så kan man bara anta två sker:

1. Socioekonomiska faktorer är icke-relevanta

2. Vissa folkgrupper är mer våldsbenägna

Smaka på ordet socioekonomi. Alltså inte bara ekonomi. Det är vad jag skrev. Det handlar inte bara om summa in på kontot varje månad.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:08:23 följande:
    Men att ge sig på misshandlade kvinnor är värt en vitterhetsmedalj?
    Klart att de som ger sig på en annan människa bör få sitt straff. Det är en av grundpelarna i SDs politik. Faktiskt den enda jag var intresserad av från början innan jag läste programmet och började engagera mig för cirka 4 år sedan.

Men lämna köttet. Kossorna har inte gjort varke kvinnor eller dig förnär.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:10:24 följande:
    Man har sällan samma beroendeställning till en kompis som man träffar ofta som till den man valt att bygga sitt liv med. Men naturligtvis försvarar jag inte våld i någon kontext. Jag tycker också att kvinnor får bära korta kjolar utan att skylla sig själva om de blir våldtagna.
    Fast nu fastslår du att alla slagna kvinnor faktiskt har nidbilden av två barn, levt i en tio år lång relation och har bostadsrätt tillsammans. Vilket oftast inte alls är fallet. Det är ganska många som upplever detta relativt nära inpå en relationsstart.

Väldigt sällan en man blir spontant våldsam efter 11 år och 3 barn.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-31 22:19:28 följande:

Klart att de som ger sig på en annan människa bör få sitt straff. Det är en av grundpelarna i SDs politik. Faktiskt den enda jag var intresserad av från början innan jag läste programmet och började engagera mig för cirka 4 år sedan.

Men lämna köttet. Kossorna har inte gjort varke kvinnor eller dig förnär.

Jag menar att du "ger dig på" misshandlade kvinnor på samma sätt som jag ger mig på köttätare. Köttkonsumtionen är en av våra största miljöbovar samt leder till en mängd sjukdomar som belastar sjukvården.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:19:12 följande:
    Smaka på ordet socioekonomi. Alltså inte bara ekonomi. Det är vad jag skrev. Det handlar inte bara om summa in på kontot varje månad.
    Jag skrev inget om ekonomi eller pengar på kontot. Läs om inlägget och återkom gärna.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:22:51 följande:
    Eh, nej. Det är i svar som dessa som jag anar en bottenlös okunskap om omvärlden och nutidshistoria.
    Men nu undviker du återigen att förklara vad du menar. VARFÖR skulle en somalisk kvinna inte kunna börja arbeta vid en symaskin i TEKO-industrin, på samma sätt som en vietnamesisk kvinna..? Varför skulle hon inte kunna gå tillskärarkurser på sin fritid, utvecklas inom detta, starta sin egen ateljé efter tio år..? Nöja sig med två eller tre barn, så att inte alla de anställningsbara åren bara går åt till att vara hemma med barnen..?

Varför skulle inte en somalisk man kunna gå en svetsningskurs genom AMS (alldeles gratis och med bidrag!) och få ett hyfsat betalt jobb (p.g.a. att det är stor brist på svetsare, och i synnerhet skickliga sådana och sådana som är beredda att arbeta i trånga utrymmet t.ex. - som det kan bli när man svetsar ihop ett fartyg t.ex.)?

Om du inte tror att en somalier är i stånd till detta på samma sätt som en vietnames, kambodjan eller malaysier, så är det ju DU som har fördomar..!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?