• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Rataxes
    de Robespierre skrev 2014-11-04 12:55:57 följande:
    I Sverige har vi sedan en tid tillbaka en Kyrkoavgift som är helt frivillig. De som är medlemmar i Svenska kyrkan ger sitt medgivande att man drar en extra avgift på skatten som då tillfaller Svenska kyrkan. Om man inte har gjort det, eller inte är medlem, så drar inga pengar. Därför finansieras inte Svenska kyrkan längre av skatten. Tillhör man ett annat trossamfund och vill att ens kyrkoavgift skall gå dit istället så kan man begära det via skattesedeln. De trossamfund som idag finns med är dessa:
    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/avgifttillandratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html
    http://www.sst.a.se/bidrag/bidragsberattigadetrossamfund.4.34203c0511c3ec0b58580004962.html

http://www.sst.a.se/bidrag/utbetaladebidrag/utbetaldastatsbidrag2013.4.38228ad4143b351109715bb5.html

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-11-04 07:02:19 följande:
    Märker du att ditt partis resonemang inte håller? Ni vill sopa Sverige rent för barnen, likt en curlingbana ska vägen vara blank och fin utan chans till att möta nya intryck. Mörkhyade och HBTQ-personer sopas snabbt undan och bereder vägen för de barn som passar in i er mall hur man ska vara. !
    Det är nog den inställning som du har som oftast brukar kallas för "strukturell rasism". Det vill säga du gör åtskillnader och ser det som så naturligt att du inte ens reflekterar över att du anser "HBTQ-personer" och "mörkhyade" vara "nya intryck" vilket svårligen kan tolkas på annat sätt än att du anser att dessa grupper som avvikande och inte tillhörande normen.

Om det var så att du såg likheterna istället för skillnaderna skulle du knappast använda uttrycket "nya intryck" för ett möta mellan en "HBTQ-person" eller en "mörkhyad" och x(vilken/vilka du nu avser).
  • Dissident
    sverker11 skrev 2014-11-04 13:21:08 följande:
    Det är nog den inställning som du har som oftast brukar kallas för "strukturell rasism". Det vill säga du gör åtskillnader och ser det som så naturligt att du inte ens reflekterar över att du anser "HBTQ-personer" och "mörkhyade" vara "nya intryck" vilket svårligen kan tolkas på annat sätt än att du anser att dessa grupper som avvikande och inte tillhörande normen.

Om det var så att du såg likheterna istället för skillnaderna skulle du knappast använda uttrycket "nya intryck" för ett möta mellan en "HBTQ-person" eller en "mörkhyad" och x(vilken/vilka du nu avser).
    Så när en vit man går runt i Kairo och det kommer fram en massa försäljare som ser att här är en "västerlänning som inte passar in i normen" så är det "strukturell rasism". Det räcker alltså att vidkännas uppenbara skillnader för att räknas som en "strukturell rasist"? Eller är det bara när vita människor gör så som det räknas som "rasism"?
  • FiaMedFunkk
    Digestive skrev 2014-11-03 20:34:26 följande:
    Ah, gå och driv med kvinnors särskilda utsatthet angående sexuellt våld istället - rätt man på rätt plats, så att säga.
    Jo, det brukar jag ju göra. Kul försök. Men du verkar vara i rätt tråd, mobbare som du är.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-03 23:52:36 följande:
    Så Kent Ekeroth deltog inte i partykvällen som där det skreks babbe och hora och slutade med järnrör i händerna på de tre blivande riksdagsmännen? Där Ekeroth filmade och inte på något sätt visade att han tog avstånd från den rasism som hans partikamrater spydde ur sig.

När media frågade om han deltagit så nekade han, dvs en lögn.

Avpixlat är inget alternativ till media, det är en sajt där människor bland annat hängs ut med namn och bild till kommentarsfältets hat och hot. Sajten hetsar till rasism och förföljelse. Ekeroth har upplåtit sitt konto för donationer till sajten vilket även skattemyndigheten fick nys om och upptaxerade honom för det. En solklar koppling. Dessutom har han sökt patent för namnet avpixlat vilket förstärker kopplingen och kan inte bortförklaras - avpixlat är sd's främsta avloppsrör där all intolerans i samhället samlas.

Ska jag fortsätta med Björn Söders rasism och lögner också?
    I Expressen får man en påhälsning och en mikrofon uppkörd i nyllet. Sen läggs klippet upp på hemsidan med namn och folk hatar vidare på Facebook.
  • FiaMedFunkk
    FDFMGA skrev 2014-11-04 09:34:17 följande:
    Det är inte så ovanligt att mycket som kryper fram längs SD-stigen har problem med att definiera rasism, i mångt och mycket för att de flesta av dessa är mycket klent utrustade intellektuellt.

Nej, det är inte rasism att exempelvis  påstå att flocken som följer SD mycket väl kan vara den minst begåvade samling människor som någonsin samlats på eget initiativ, det är heller inte rasism att kalla Ekeroth sionistråtta.

Sionism är en politisk rörelse, som det är fullt möjligt att ha synpunkter på. Och huruvida vem det är en förolämpning mot att kalla Ekeroth råtta kan diskuteras.

Ett lämpligare ordval enligt mitt sätt att se är en lögnaktigt lismande ligist med kopplingar till den rasistiska kloaken avpixlat.

Så ska han överhuvudtaget jämföra med en råtta blir det mer korrekt med kloakråtta, men även då är jag osäker på om det är en förolämpning mot ett oskyldigt djur eller mot Ekeroth.

Ett obehagligt kryp, tycker jag passar bäst.
    Kalla en jude för sionistråtta är givetvis på gränsen till HMF och någon borde anmäl inlägget. Som ni fjollor brukar göra med mina.
  • Digestive
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-04 13:43:55 följande:

Jo, det brukar jag ju göra. Kul försök. Men du verkar vara i rätt tråd, mobbare som du är.

Som att förslag på inkvotering i våldtäktsstatistiken skulle tyda på någonting annat. "Mobbar" (ptff..) gärna såhär lågt folk, inga problem där inte - kan ställa upp på en spottpåle också. När responsen dock tystnar helt, om fler sådana här äckliga hjärnfjärtar släpps - så beror det inte på "mobbning" alá utfrysning direkt, utanpå att sinnet klassas som sjukt därborta.

Försvinn nu. Kan återuppta diskussionen när behovet av att spy finns.
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-04 12:55:57 följande:
    I Sverige har vi sedan en tid tillbaka en Kyrkoavgift som är helt frivillig. De som är medlemmar i Svenska kyrkan ger sitt medgivande att man drar en extra avgift på skatten som då tillfaller Svenska kyrkan. Om man inte har gjort det, eller inte är medlem, så drar inga pengar. Därför finansieras inte Svenska kyrkan längre av skatten. Tillhör man ett annat trossamfund och vill att ens kyrkoavgift skall gå dit istället så kan man begära det via skattesedeln. De trossamfund som idag finns med är dessa:
    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/avgifttillandratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html
    Jo en del "vanliga" skattepengar går faktiskt dit ändå. Dels sådana som är avsedda för att renovera och hålla i ordning själva kyrkobyggnaderna, som ju rymmer mycket historia. Och dels sådant som går under posterna för utbildning, barn- och ungdomsverksamhet och föreningsverksamhet i allmänhet. Alla organisationer - även idrottsföreningar t.ex. - som har verksamhet för barn och unga, kan ju söka pengar för det, och det gör även SvK.
  • Digestive
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-04 14:05:06 följande:

Kalla en jude för sionistråtta är givetvis på gränsen till HMF och någon borde anmäl inlägget. Som ni fjollor brukar göra med mina.

Ah, bara att konvertera till islam och sådana uttalanden kan på sin höjd ses som högljudda juridiskt. Den där domen - avpixlat.info/2014/11/03/klottra-hakkors-inte-hets-mot-folkgrupp-om-man-ar-muslim/ - slog nog rekord i dumhet faktiskt.

Uhh.. tydligen samma våldtäksskojare det här. Aja, bjuder på denna. Försvinn nu.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-11-04 09:34:17 följande:
    Det är inte så ovanligt att mycket som kryper fram längs SD-stigen har problem med att definiera rasism, i mångt och mycket för att de flesta av dessa är mycket klent utrustade intellektuellt.

Nej, det är inte rasism att exempelvis  påstå att flocken som följer SD mycket väl kan vara den minst begåvade samling människor som någonsin samlats på eget initiativ, det är heller inte rasism att kalla Ekeroth sionistråtta.

Sionism är en politisk rörelse, som det är fullt möjligt att ha synpunkter på. Och huruvida vem det är en förolämpning mot att kalla Ekeroth råtta kan diskuteras.

Ett lämpligare ordval enligt mitt sätt att se är en lögnaktigt lismande ligist med kopplingar till den rasistiska kloaken avpixlat.

Så ska han överhuvudtaget jämföra med en råtta blir det mer korrekt med kloakråtta, men även då är jag osäker på om det är en förolämpning mot ett oskyldigt djur eller mot Ekeroth.

Ett obehagligt kryp, tycker jag passar bäst.
    Tja, genom sig själv känner man andra. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Varför hatar folk SD?