• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2015-02-05 00:19:31 följande:
    Nja, det måste få finnas en utgångspunkt som innebär att det här tycker jag - och det gör jag oberoende av att det finns folk vars livslust tycks utgöras av att suga in allt skit som påstås om invandrare.

Annars är man ju på sätt och vis en politisk gisslan till SD.
    Jag förstår vad du menar, min poäng är att det inte spelar någon roll för populister, de kan alltid vända och vrida och ljuga och förvränga det till en win för dem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-05 00:24:18 följande:
    Du stödjer alltså åsiktsförtrycket oavsett om påståenden som görs stämmer i sak eller inte?
    Det finns inget åsiktsförtryck. Du får säga vad du vill, men du får stå för konsekvenserna om du bryter mot lagen. Och du har fel i sak, så det är inte ens ett argument. Du vill sprida hatiska lögner. Och du undrar varför du får skit för det.
  • Dissident
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 00:43:08 följande:

Jag upprepar, i ett futilt hopp att du ska förstå: jag har förlorat stora delar av min släkt ett par generationer tillbaka på grund av förintelsen. Och du har mage att argumentera?

Jag undrar ju vad fan din nästa plan är - att mena att Estoniakatastrofen aldrig skett, och att ingen egentligen dog där?

Det är vad du tror har hänt men jag påstår som sagt annat. Delar av din släkt kanske dog under kriget men inte i några gaskammare. Du kan inte tvinga på mig din "sanning" om vad som hände och förvänta dig att jag skall rätta mig efter den. Att många fler tror som du gör inte att du har rätt.
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-05 00:47:23 följande:
    Det är vad du tror har hänt men jag påstår som sagt annat. Delar av din släkt kanske dog under kriget men inte i några gaskammare. Du kan inte tvinga på mig din "sanning" om vad som hände och förvänta dig att jag skall rätta mig efter den. Att många fler tror som du gör inte att du har rätt.
    Det finns ingen "min sanning", det finns bara fakta.

Det finns folk som tror att jorden är platt, att människor levde samtidigt med dinosaurierna eller att det finns olika människoraser också. De har, precis som du, fel. Du kan lyssna på konspirationsteorier och känna dig speciell bäst du vill. Fel har du oavsett.
  • Dissident
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 00:57:46 följande:
    Det finns ingen "min sanning", det finns bara fakta.

Det finns folk som tror att jorden är platt, att människor levde samtidigt med dinosaurierna eller att det finns olika människoraser också. De har, precis som du, fel. Du kan lyssna på konspirationsteorier och känna dig speciell bäst du vill. Fel har du oavsett.
    Du borde inte vara så dogmatisk gällande historiska händelser. Du var inte där.
  • Velouria
    Dissident skrev 2015-02-05 01:03:18 följande:
    Du borde inte vara så dogmatisk gällande historiska händelser. Du var inte där.
    Hehehe, does "the pot calling the kettle black" ring a bell?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Dissident
    Velouria skrev 2015-02-05 03:24:20 följande:
    Hehehe, does "the pot calling the kettle black" ring a bell?
    Nej jag har begrundat bevisen för och emot och ändrat min uppfattning medan sådana som Dorian (och antagligen du) avfärdar motstridig information utan att ens ta del av motsidans rön och kan därför omöjligt ändra sig.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 00:44:03 följande:
    Jag förstår vad du menar, min poäng är att det inte spelar någon roll för populister, de kan alltid vända och vrida och ljuga och förvränga det till en win för dem.
    Visst, så är det förstås.

Men min poäng är att det fanns en slags anpassning till SD såtillvida att de fanns ett samförstånd om invandringspolitiken hos de övriga partierna, ett samförstånd  som håller på att luckras upp nu.

Klart jag har sett att t ex Ph i den här tråden ideligen tutar om att varje stavelse från ett anständigt parti som inte andas fullständigt samförstånd om invandringen med de övriga partierna är SD:s förtjänst.

Men låt populisterna skräna i så fall, tycker jag. Det är inte naturligt att de anständiga partierna från höger till vänster ska ha en samsyn om något som påverkar samhället på så många plan som invandringen- så det handlar i så fall om en anpassning till SD som innebär att man inte är anpassad till SD.

Jag skulle vilja se en riksdagsdebatt om invandrings och integrationspolitik där det bränner till mellan de övriga partierna - då har man inte bara flyttat fokus från tokskallar som Mattias Karlsson utan man har också börjat diskutera på allvar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-05 04:35:58 följande:
    Nej jag har begrundat bevisen för och emot och ändrat min uppfattning medan sådana som Dorian (och antagligen du) avfärdar motstridig information utan att ens ta del av motsidans rön och kan därför omöjligt ändra sig.
    Wow, du var inte lite arrogant du... Du skapar dig alltså en fakead bild av oss för att slippa ändra din världsbild.
  • Ogenomtänkt
    Dissident skrev 2015-02-05 00:13:21 följande:
    Dan Park är ett nyligt fall. En konstnär som ställde ut icke politiskt korrekt konst och blev fängslad för det. Sök på "Dan Park fängslad". Sedan är det ett flertal nationalister som blivit fängslade för vad man ansett vara "hets mot folkgrupp". Det kan vara allt från att påpeka att afrikaner har lägre IQ eller att påvisa judars makt i samhället. Huruvida påståenden stämmer i sak eller inte spelar för de styrande ingen roll utan det är för dem misshagliga åsikter som skall förtryckas.
    Jag är väl förtrogen med Dan Park. Han kommer ofta upp den man diskuterar konstens frihet. Det är en intressant diskussion f.ö.

MEN han är inte dömd för sina åsikter. Han är dömd för hets mot folkgrupp. Att hetsa mot folkgrupp är en handling inte en åsikt.
    Det är fö en lag som finns i de flesta västländer och knappast något som har med DDR att göra, eller är typiskt svenskt på något vis.

Du blandar också ihop förtrycka och argumentera emot. Om man har en så kontroversiell åsikt som du, kan man inte förvänta sig att få en massa utrymme att driva sina teser. Folk som gillar Stalinism får heller inte presentera sina "fakta" på Aftonbladets förstasidor. och om de säger något (som exempelvis Sven Wollter) så blir det ett herrrans liv. Men just det har jag inte sett dig ställa digh på barrikaderna här inne och försvara.

Nu vet jag ju redan, medan jag skriver detta inlägget att du inte bryr dig ett dyft om vad någon med motsatt åsikt säger eftersom du menar dig ha monopol på rätt verklighetsuppfattning. En ganska infantil åsikt btw
Svar på tråden Varför hatar folk SD?