• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:30:13 följande:
    Invandrare är överrepresenterade relativt svenska män, men i synnerhet överrepresenterade när det gäller befolkningen i stort.

Oavsett tycker jag det är irrelevant när det gäller vilken migrationspolitik man tycker ska föras. Iaf är det et för mig.

Du är komisk av dig. När det gälller invandrarnas överrepresentation i brottsstatistiken, så börjar du kontextualisera, leta efter sociala orsaker. Men gär det gäller mäns överrepresentation, då är det minsann inte intressant att kontextualisera längre.
    Nej det är de inte. Inte bara överdriver ni överrepresentationen, ni vägrar att acceptera förklaringarna till det. Finns ett namn på folk som vill skylla allt på någons etniska bakgrund.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:44:22 följande:
    Tycker du det är ok med kollektiv skuldbeläggning av män?

Eller varför har du svårt att ta avstånd från det?
    Intressant. Så om man säger att män är överrepresenterade så är det kollektiv skuldbeläggning. Men det betyder samtidigt att säga att invandrare är överrepresenterade också är kollektiv skuldbeläggning. Menar du alltså att du erkänner att du ägnar dig åt kollektivt skuldbeläggande - enligt DIN terminologi, nota bene, inte min.
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2015-02-06 17:29:16 följande:
    Statistik kan ju ofta utgöra underlag för en intressant diskussion.

Som den här från SCB som kom igår

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-m.../

Eller den här som visar att unga män som vuxit upp med en gammaldags syn på mäns och kvinnors givna roller  är betydligt mer benägna att ta till våld eller att kränka andra än män som fått en mer nutidsanpassad uppfostran:

tinyurl.com/ndahftb
    Intressant. Det är ju precis den sortens syn som SD så gärna vill sprida.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-06 21:56:05 följande:
    Intressant. Det är ju precis den sortens syn som SD så gärna vill sprida.
    Mm, jag vet. Notera att sambandet även gäller kvinnor som vuxit upp i familjer med en förlegad syn på mäns och kvinnors roller.

Kanske därför riksdagsledamöter från SD har en sådan skyhög överrepresentation vad  gäller brottsdomar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • MrFahrenheit
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:40:17 följande:
    Källa på det?
    Lol! Varför ens ifrågasätta det uppenbara? Gå in på SCB (som är en oberoende organisation som enbart samlar in statistik) och kolla upp saken istället för be om källa.

Enbart för att man väljer att ange källa så betyder inte det att källan i sig själv är legitim i sig självt. Det är sammanhanget, det stora hela, som har betydelse och i det paketet så ingår både allmänutbildning, sunt förnuft och framförallt en förmåga att se lösningar istället för enbart problem...
  • nr62

När jag var liten så sa mamma alltid åt mig att det är bättre att äta snö som är gul än att inte äta något alls.

Fan, tänk om samma anda kunde hållas här inne. Jag ser enbart ett gäng som söker efter sin offer-kofta och inget annat.

Ta det lugnt, hjälp är på väg!

• oOOo  oOOo
    MrFahrenheit skrev 2015-02-07 00:21:00 följande:
    Lol! Varför ens ifrågasätta det uppenbara? Gå in på SCB (som är en oberoende organisation som enbart samlar in statistik) och kolla upp saken istället för be om källa.
    SCB är inte en oberoende organisation. Det är en statlig myndighet. 
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-07 10:24:11 följande:
    SCB är inte en oberoende organisation. Det är en statlig myndighet. 
    Anser du att SCB är en objektiv och helt tillförlitlig källa eller menar du att det finns trovärdighetsproblem kopplat till SCB? i så fall vilka?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-07 11:03:34 följande:
    Anser du att SCB är en objektiv och helt tillförlitlig källa eller menar du att det finns trovärdighetsproblem kopplat till SCB? i så fall vilka?
    Klart det finns trovärdighetsproblem när de inte är oberoende utan får sin betalning från staten.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2015-02-07 11:16:36 följande:
    Klart det finns trovärdighetsproblem när de inte är oberoende utan får sin betalning från staten.
    Tanken att det skulle kunna existera ett fullständigt oberoende är inte ordentligt genomtänkt.

Det finns gott om privata initiativ, inte sällan i stiftelseform, som kallar sig oberoende, men som sagt - tänker man lite längre än näsan räcker så måste alla organisationer ha en finansiering och ett uppdrag som i praktiken innebär ett beroende.

Så graden av oberoende för SCB beror nog främst på hur utvecklade konspirationsspröt man har, ju längre desto mer tendentiöst tillrättalagd bedömer man säkert att SCB:s statistikredovisningar är.

Mina är uppenbarligen så korta att jag utgår att man kan lita på att SCB redovisar korrekt, däremot kan jag kanske tycka att de områden de behandlar präglas av de direktiv de får från staten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?