• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-06 16:16:09 följande:
    Det är i alla fall ett land där det är helt okey att leka med järnrör, så länge som man bara bashar "bögar", "judar" och andra ickeönskade element. Hm, kanske inget för Kenta, men resten av SD lär ju trivas som hand i handsken...
    Invandrare är överrepresenterade relativt svenska män, men i synnerhet överrepresenterade när det gäller befolkningen i stort.

Oavsett tycker jag det är irrelevant när det gäller vilken migrationspolitik man tycker ska föras. Iaf är det et för mig.

Du är komisk av dig. När det gälller invandrarnas överrepresentation i brottsstatistiken, så börjar du kontextualisera, leta efter sociala orsaker. Men gär det gäller mäns överrepresentation, då är det minsann inte intressant att kontextualisera längre.
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-06 16:26:56 följande:
    Att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. 

Vilka brott det gäller vore som sagt också intressant. Gäller det all brottslighet eller bara vissa typer av brottslighet. I vilken skala är de representerade, och vad har de gemensamt. 

Du är så generell och svepande, det blir otydligt. 
    Varför ifrågasätter du inte Dorian, som uttycker sig precis lika svepande som jag, gällande MÄN. Inte lika roligt?
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:32:40 följande:
    Varför ifrågasätter du inte Dorian, som uttycker sig precis lika svepande som jag, gällande MÄN. Inte lika roligt?
    Det är ett faktum. Finns ingenting att ifrågasätta. 

Män är överrepresenterade, i all brottslighet. 

Har du någon invändning på det?
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-06 16:34:31 följande:

Källa på det?
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-06 16:34:31 följande:

Tycker du det är ok med kollektiv skuldbeläggning av män?

Eller varför har du svårt att ta avstånd från det?
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:44:22 följande:
    Tycker du det är ok med kollektiv skuldbeläggning av män?

Eller varför har du svårt att ta avstånd från det?
    Jag är man Glad

Jag tycker inte att det handlar om någon skuldbeläggning. Det är bara så det är. 
    Anledningarna till att det är så kan en diskutera. 
  • Ogenomtänkt
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:22:36 följande:
    Jaså, jag skulle inte fatta..:)

Det finns ju ett parti som kandiderar i valet till Riksdagen och som sitter i flera kommuner, Fi, som just bygger sin retorik på att skuldbelägga gemene man, för det som andra män gör. Och somliga riksdagspartier gör det också, t.ex. Åsa Romson. Och f.ö. feminismen som sådan ägnar sig ju åt det, och ändå hör man aldrig några klagomål i media om att det skulle vara nåt fel i det sättet att argumentera på. Tvärtom tycks det vara helt comme il faut.

Fast när nån resonerar på det sättet gällande invandrare, då blir vederbörande kallad för rasist!

För nyfikenhetens skull: Har DU nån gång invänt när feminister kollektivt skuldbelägger män? Eller är det bara när det gäller invandrare som du går i taket?
    På vilket sätt är jag ansvarig för vad Åsa Romson eller Fi eventuellt har sagt?

Jag brukar inte gå i taket över något av detta. Min bestämda uppfattning är att man aldrig ska skuldbelägga hela grupper för något enskilda individer gör.

På ett samhälleligt plan kan det däremot vara intressant att ta del av statistik som säger saker som "personer som ej klarat gymnasiet/ inte gått gymnasiet är överrepresenterade bland våldsbrott" Inte för att skuldbelägga alla sådana personer, utan för att se om det finns något man kan göra. Vänsterns svar är ofta att göra samhället mer jämlikt eftersom jämlika samhällen har mindre kriminalitet.

När politiker (från höger till vänster) talar om mäns våld mot kvinnor och varandra brukar det handla om hur man kan bryta värderingar som är våldsförhärligande, inte om att skuldbelägga män som grupp. 
  • FDFMGA
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-06 17:09:22 följande:
    På vilket sätt är jag ansvarig för vad Åsa Romson eller Fi eventuellt har sagt?

Jag brukar inte gå i taket över något av detta. Min bestämda uppfattning är att man aldrig ska skuldbelägga hela grupper för något enskilda individer gör.

På ett samhälleligt plan kan det däremot vara intressant att ta del av statistik som säger saker som "personer som ej klarat gymnasiet/ inte gått gymnasiet är överrepresenterade bland våldsbrott" Inte för att skuldbelägga alla sådana personer, utan för att se om det finns något man kan göra. Vänsterns svar är ofta att göra samhället mer jämlikt eftersom jämlika samhällen har mindre kriminalitet.

När politiker (från höger till vänster) talar om mäns våld mot kvinnor och varandra brukar det handla om hur man kan bryta värderingar som är våldsförhärligande, inte om att skuldbelägga män som grupp. 
    Statistik kan ju ofta utgöra underlag för en intressant diskussion.

Som den här från SCB som kom igår

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/

Eller den här som visar att unga män som vuxit upp med en gammaldags syn på mäns och kvinnors givna roller  är betydligt mer benägna att ta till våld eller att kränka andra än män som fått en mer nutidsanpassad uppfostran:

tinyurl.com/ndahftb
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ogenomtänkt
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:30:13 följande:
    Invandrare är överrepresenterade relativt svenska män, men i synnerhet överrepresenterade när det gäller befolkningen i stort.
    Ja, men det till ca95% är för att de är överrepresenterade bland socioekonomiskt utsatta grupper.

Svaret blir att vi ska jämna ut socioekonomiska skillnader mellan människor.

Den lilla överrpresentation som kvarstår när man räknat bort för sådanan skillnader i allmänhet förklaras med den känsla av utanförskap som ofta drabbar människor som upplever sig vara i minoritet/ i utanförskap. Lösningen blir då att kämpa för att alla ska känna sig inkluderade.

Mäns överrepresenation brukar förklaras antingen med biologiska orsaker, och/eller normer i samhället. Normer spelar oerhört stor roll. Både män och kvinnor är mindre våldsbenägna i kulturer som inte är aggressiva. Alltså vill personer som problematiserar mäns överrepresentation försöka ändra dessa normer. Det är inte samma sak som att skuldbelägga halva befolkningen. Många män är också intresserade av att bryta sådana normer; de trötta på att folk slåss och muckar gräl med dom.

Vad har du för problem med ovanstående resonemang?
  • Ogenomtänkt
    FDFMGA skrev 2015-02-06 17:29:16 följande:
    Statistik kan ju ofta utgöra underlag för en intressant diskussion.

Som den här från SCB som kom igår

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/

Eller den här som visar att unga män som vuxit upp med en gammaldags syn på mäns och kvinnors givna roller  är betydligt mer benägna att ta till våld eller att kränka andra än män som fått en mer nutidsanpassad uppfostran:

tinyurl.com/ndahftb
    Man tackar för tipsen.

Den nedre hade jag sett tidigare tror jag.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?