• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-01-07 22:18:36 följande:
    Jag har inte stött på en enda anti-Sd-aktivist som har klarat av att föra en saklig debatt. Det ändar alltid upp i ogrundade beskyllningar, i struntprat helt enkelt.

Istället för att föreslå nivån på - storleken -, invandringen i Sverige, klankar man bara ned på dem som faktiskt har framställt förslag i sammanhanget. Man kan drista sig till att tro att alla ni som hatar Sd vore för fri invandring, men så är det ju sällan.

Är du för fri invandring?
    Nej, det är väl försvinnande få som är för fri invandring. Och jag har noterat att du försöker göra en poäng av att iom att alla partier förespråkar en reglerad invandring så är alla rasistiska eller också inget.

Jag tror att det är där du går vilse. Det är inte för att SD vill begränsa invandringen mer än de övriga partierna de är rasistiska, det handlar om hur de bedömer och sorterar människor utifrån deras ursprung.
  • sjuttiofemman
    Jag har inte stött på en enda anti-Sd-aktivist som har klarat av att föra en saklig debatt. Det ändar alltid upp i ogrundade beskyllningar, i struntprat helt enkelt.

Istället för att föreslå nivån på - storleken -, invandringen i Sverige, klankar man bara ned på dem som faktiskt har framställt förslag i sammanhanget. Man kan drista sig till att tro att alla ni som hatar Sd vore för fri invandring, men så är det ju sällan.

Jag har hittills inte debatterat med en enda av er på högersidan som inte hängett sig åt kränkande tillmälen när orden tar slut. Inkl dig.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-01-07 21:37:01 följande:

Måste bara fråga 75an Nihka och effemga samt div i tråden. vad tycker ni om detta om det nu är sant?
    Har inte läst så noga, men om jag förstod det rätt har Sverige fått en förfrågan från UNHCR om att ta emot några tortyrskadade kvinnor.

Om du läser SD:s principprogram - åtminstone stod det så förr - så anser SD att Sverige ska ta emot konventionsflyktingar. Dessa får väl betraktas som konventionsflyktingar, antar jag.

Tycker du att SD är på tok för PK när de säger att Sverige ska ta emot flyktingar som kommer till oss via UNHCR?
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-01-07 16:41:53 följande:
    Inte lätt att förstå när ens övertygelse går ut på att se samhället utifrån en ensidig syn.

Självklart är det lika illa åt andra hållet. Men så vitt jag vet har inget invandrarparti jönsat runt i demonstrationståg och gapat "Sverige åt invandrarna" som ett visst svenskt parti har för vana att göra fast med ett annat budskap.

Hade jag varit invandrare i ett land där jag känt mig utanför så skulle jag också ha valt svenska butiker osv.

Eftersom vi är de i födda i landet så är det upp till oss att sätta ribban, bemöter vi invandrarna med avståndstagande så lär de visa samma tillbaka. Det är rätt naturligt och även du borde kunna relatera det till dig själv.

Sen är det självklart fruktansvärt med hedersvåld, det måste bekämpas i alla dess former. Som tur är så är det en extremt liten del som har den kulturen.

Så errol flynn mfl, anser ni att det är rimligt att människor som immigrerar till sverige bara ska acceptera att aldrig släppas in i vår kultur? Att nöja sig med att skuffas undan så länge de inte behövs för att utföra RUT-tjänster till låga löner? Att acceptera att det finns en del människor i vårt land som öppet hatar dem enbart för sitt ursprung? Att få nej på jobbansökningar pga sitt utländska namn eller vägras hyra bostad i "vita" områden.

Tror ni eller tror ni inte att detta leder till en bitterhet och hopplöshet som i sin tur ökar risken för att falla in i kriminalitet?

Tror ni eller tror ni inte att en välkomnande attityd i vårt land skulle minska de problem som sd och andra "invandringskritiska" belyser?

Jag tror helt uppriktigt att ni inte har kapacitet att svara seriöst på dessa frågor, det har ni inte gjort hittills.
  • Ermenegildo

Jag tycker antalet invandrare till Sverige är ganska ointressant men jag ser inget problem med dagens nivå på ca 0,5% netto per år. Det är en befolkningstillväxt som Sverige mycket väl klarar av. även om vi dubblade Sveriges befolkning skulle vi fortsätta vara ett ganska litet och mycket glesbefolkat land.

Ja, på utopisk sikt är jag absolut för en helt fri invandring. Det är något märkligt (och för den delen ganska nytt) att stater ska ges rätt att stänga in och stänga ut människor. Var och en bör ha rätt att bosätta sig var man vill. Men jag är inte galen och förstår mycket väl att det inte är något som går att införa imorgon. Men jag tror inte någon tycker det är rimligt att den som försöker lämna Nordkorea blir skjuten.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-01-07 23:31:36 följande:

Så errol flynn mfl, anser ni att det är rimligt att människor som immigrerar till sverige bara ska acceptera att aldrig släppas in i vår kultur? Att nöja sig med att skuffas undan så länge de inte behövs för att utföra RUT-tjänster till låga löner? Att acceptera att det finns en del människor i vårt land som öppet hatar dem enbart för sitt ursprung? Att få nej på jobbansökningar pga sitt utländska namn eller vägras hyra bostad i "vita" områden.

Tror ni eller tror ni inte att detta leder till en bitterhet och hopplöshet som i sin tur ökar risken för att falla in i kriminalitet?
    Tror ni eller tror ni inte att en välkomnande attityd i vårt land skulle minska de problem som sd och andra "invandringskritiska" belyser?

Jag tror helt uppriktigt att ni inte har kapacitet att svara seriöst på dessa frågor, det har ni inte gjort hittills.
    Sverige som nation är väl ett av de mest välkomnande och minst rasistiska länderna i världen. På vilket sätt stänger "vi" ute immigranter? Tvärtom har vi ju lagar som gör att det kostar mindre för ett företag att anställa en invandrare än en svensk. "Vi" diskriminerar alltså svenskar på arbetsmarknaden.

Hur skall vi bete oss för att du skall vara nöjd? Ett företag vill väl alltid anställa den eller de personer som är mest lämpliga för den aktuella tjänsten. Menar du att Sverige skulle starta något nytt Samhall eller hur menar du? 
    Nej på jobbansökningar och vägras hyra bostad?? Det finns diskrimineringslagar som motverkar detta. Bitterhet, hopplöshet?? 
    Om man kommer till Sverige utan någon utbildning och dessutom i många fall är rena analfabeter.. Är det fel på Sverige som nation då? Är det fel på en arbetsgivare som inte vill anställa någon som kanske inte ens kan klockan?
    I så fall bör väl stat. kommun och media gå i bräschen med massanställningar av immigranter. Men dom gör ju inte det, dels på grund av bristande utbildning och dels för att varenda företag minskar personalstyrkan för att spara pengar.
    Felet med Sverige är i så fall att man låter "fel" människor komma hit. Man matchar inte invandringen efter det behovet som kan finnas. Vi behöver inte fler busschaufförer, diskare, bärplockare, storköksarbetare, taxichaufförer (som dessutom vägrar jobba vitt). Det finns 400.000 arbetslösa i Sverige - var ända in i glödheta h-e har du tänkt att en årlig påfyllning av uppåt 100.000 människor skall få plats? Både vad gäller arbete och bostad?
    De enda ställen i världen din utopi fungerat är i rena kommunistdiktaturer och vi vet ju hur det gått för dem, inte sant?
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-07 21:23:22 följande:
    Tyvärr förmodligen det enda som skulle ha effekt.

annhelenarudberg1.blogspot.se/2014/01/tiggand...

Har du några förslag på hur man håller avvisade borta? 

Så här spontant kan jag bara se två möjligheter om man vill slippa lik på gatorna. 1) Ut ur EU och stärk gränsskyddet. (alternativt stärk gränsskyddet ändå och ta protesterna från EU). 2) Ändra lagstiftningen, döm och fängsla personerna som uppehåller sig här illegalt. Hyr fängelseplatser utomlands. Förslagsvis i Bryssel.

Ja, "förbjud" fattigdom och krig.

Lik på gatorna alternativt barrikadera oss i Sverige och kasta människor i fängelse utomlands för att de inte lämnar landet. 

Tack för att du påminde mig om varför folk hatar SD.

Hur gör vi med människor som får utvisningsbeslut där det inte finns ett land som tar emot dem?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-07 21:37:01 följande:

Måste bara fråga 75an Nihka och effemga samt div i tråden. vad tycker ni om detta om det nu är sant?

Jag tycker det låter som att Israel agerar på ett sätt som Naranjos skulle applådera om Sverige under SD skulle agera mot flyktingar - man skyr inga medel för att se till att de hamnar någon annanstans.
  • hajna
    Errol Flynn skrev 2014-01-07 07:00:56 följande:

Jag tror mer och mer att du har aspberger.
    Jag antar att du menar asperger.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?