• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Thomas66
    sjuttiofemman skrev 2014-01-08 19:25:50 följande:
    Det går inte att ha en seriös debatt när den ena sidan är så fanatisk i att demonisera invandrare. När främlingsfientligheten försvinner så kan man diskutera det på en neutral nivå. Det är inte antirasisternas fel att invandring inte kan diskuteras.

Vad betyder främlingsfientlig ? Är det när man är fientlig mot alla som man inte känner ?
  • effemgea
    sjuttiofemman skrev 2014-01-08 19:25:50 följande:

Det går inte att ha en seriös debatt när den ena sidan är så fanatisk i att demonisera invandrare. När främlingsfientligheten försvinner så kan man diskutera det på en neutral nivå.

Det är inte antirasisternas fel att invandring inte kan diskuteras.
    Tja, det är en besynnerlig upplevelse att diskutera med sverigedemokrater. det är som att de drabbats av någon slags fasförskjutning och den värld de beskriver påminner ibland om den verklig, nästan så att man kan få en deja vu-känsla ibland - det här känner jag ju nästan igen, typ.

Jag gissar att det dels beror på att de ofta tar fragment från den verkliga världen och stuvar ihop i den inbillade.

Mycket låter sig tolkas om man anstränger sig. Som när Errol förklarar  att " politiker och media tävlar om vem som kan skriva ner svenskarna mest" så är fragmentet hans bild av det rena svenska, det äkta, det som en gång nästan fanns - och det som så många sverigedemokrater drömmer sig tillbaka till.

Och i den bemärkelsen har han ju rätt, drömmen om att kunna gå kräftgång tillbaka till det 
    förflutna brukar avfärdas som orealistiska dagdrömmerier och den alternativa drömmen om ett framtida etniskt homogent Sverige brukar avfärdas som rasism.

Det är inte lätt för våra sverigedemokrater. I inlägg efter inlägg kastar de skit på det Sverige som finns och när vi Sverigevänner försvarar vårt land mot den ständiga smutskastningen kallas vi svenskfiender eller Sverigefiender för att vi inte instämmer i drömmarna om etnisk homogenitet.

Ibland kan man läsa eller höra någon sverigedemokrat som i stridens hetta förklarar att det måste bli värre innan det blir bättre. Jag tror att den frasen bättre än någon annan förklarar varför sverigedemokrater är så angelägna om att försöka underblåsa ett "vi och dom"-samhälle.

Visionen om vad som ska bli bättre efter att det först blivit värre handlar inte om integration utan snarare om deportation.
  • hajna
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 07:22:16 följande:

Men vi har en invandring som de senaste 30 åren saknar motstycke. Det går  inte att jämföra med den blygsammare arbetskraftinvandringen vi haft under tidigare århundraden.
    Du förstod kanske inte vad jag skrev? 

Sverige har alltid varit mångkulturellt. Det har aldrig varit så att det endast funnits en enda kultur i landet. Medan Sverige och Finland var ett land fanns två stora kulturgrupper - den svensktalande och den finsktalande - plus en mindre bestående av samerna. Efter freden med Ryssland i början av 1800-talet när Finland slutade vara en del av Sverige minskade förstås den finsktalande gruppen i Sverige, men den finns fortfarande kvar liksom samerna. 

Så: alldeles oavsett invandring har Sverige alltid varit mångkulturellt. Det är historieförfalskning att påstå något annat. Vilket förvirrade SD-anhängare gör då och då. 
  • hajna
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-08 09:13:16 följande:
    Därmed inte sagt att vi ska ge bakåtsträvande religioner och primitiva hederskulturer och annat något inflytande. Inte ens i mångkulturens namn.
    Det kan man förstås ha olika åsikter om, men oavsett vilket så är det lögnaktigt att påstå att mångkultur i Sverige skulle vara ett modernt påfund.
  • hajna
    Naranjos skrev 2014-01-08 16:49:29 följande:
    Om vi genom historien haft en stark majoritetskultur samt 5-10 andra kulturer med relativt få människor, har dessa enkelt integrerats och i de flesta fall assimilerats in i majoritetskulturen. 
    Nu hittar du återigen på din egen historieskrivning utan att ta hänsyn till hur det verkligen har varit. 

Det funkar liksom inte att bara hitta på hejvilt hur historien sett ut för att det ska passa ens egna syften.  
  • hajna
    Naranjos skrev 2014-01-08 16:49:29 följande:
    Sverige gick samtidigt åt rakt motsatt håll och skrev in mångkulturen i grundlagen, vilket jag tror och anser vara/bli ett ödesdigert misstag för Sverige och alla dess invånare inklusive invandrare.
    Du har missuppfattat varför mångkulturen skrevs in i grundlagen. Det hade inte med invandrare att göra, utan med folk som under hela Sveriges existens funnits i landet. 
  • Thomas66
    hajna skrev 2014-01-08 20:22:07 följande:
    Du förstod kanske inte vad jag skrev?  Sverige har alltid varit mångkulturellt. Det har aldrig varit så att det endast funnits en enda kultur i landet. Medan Sverige och Finland var ett land fanns två stora kulturgrupper - den svensktalande och den finsktalande - plus en mindre bestående av samerna. Efter freden med Ryssland i början av 1800-talet när Finland slutade vara en del av Sverige minskade förstås den finsktalande gruppen i Sverige, men den finns fortfarande kvar liksom samerna.  Så: alldeles oavsett invandring har Sverige alltid varit mångkulturellt. Det är historieförfalskning att påstå något annat. Vilket förvirrade SD-anhängare gör då och då. 

Nja nu ockuperade vi ju dom. Tror du att Finnarna vipps kände sig Svenska?
  • sjuttiofemman
    effemgea skrev 2014-01-08 20:07:35 följande:
    Tja, det är en besynnerlig upplevelse att diskutera med sverigedemokrater. det är som att de drabbats av någon slags fasförskjutning och den värld de beskriver påminner ibland om den verklig, nästan så att man kan få en deja vu-känsla ibland - det här känner jag ju nästan igen, typ.

Jag gissar att det dels beror på att de ofta tar fragment från den verkliga världen och stuvar ihop i den inbillade.

Mycket låter sig tolkas om man anstränger sig. Som när Errol förklarar  att " politiker och media tävlar om vem som kan skriva ner svenskarna mest" så är fragmentet hans bild av det rena svenska, det äkta, det som en gång nästan fanns - och det som så många sverigedemokrater drömmer sig tillbaka till.

Och i den bemärkelsen har han ju rätt, drömmen om att kunna gå kräftgång tillbaka till det förflutna brukar avfärdas som orealistiska dagdrömmerier och den alternativa drömmen om ett framtida etniskt homogent Sverige brukar avfärdas som rasism.

Det är inte lätt för våra sverigedemokrater. I inlägg efter inlägg kastar de skit på det Sverige som finns och när vi Sverigevänner försvarar vårt land mot den ständiga smutskastningen kallas vi svenskfiender eller Sverigefiender för att vi inte instämmer i drömmarna om etnisk homogenitet.

Ibland kan man läsa eller höra någon sverigedemokrat som i stridens hetta förklarar att det måste bli värre innan det blir bättre. Jag tror att den frasen bättre än någon annan förklarar varför sverigedemokrater är så angelägna om att försöka underblåsa ett "vi och dom"-samhälle.

Visionen om vad som ska bli bättre efter att det först blivit värre handlar inte om integration utan snarare om deportation.

Det lustiga är att det är samma människor som klagar högljutt över vad "man inte får säga i det här jävla landet" som samtidigt omöjliggör en normal debatt.
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-08 19:02:54 följande:
    Ja, jag har varit i USA ett otal gånger (USA är dessutom det land som av vissa naturliga skäl ligger mig varmast om hjärtat).
    Just vad gäller frågan om etnicitet har jag flera anekdoter som etsat sig fast i mitt medvetande. 

Ett fall var på en fabrik där jag praktiserade en månad under min utbildningstid. En person som jag kom att arbeta ganska tätt tillsammans med hade kraftig brytning på ett annat språk och jag frågade honom därför var han kom ifrån. En helt naturlig fråga som jag själv fick besvara vid åtskilliga tillfällen på grund av min egen dåvarande brytning.
    Han svarade att han var amerikan, vilket jag tyckte var lite underligt med den brytningen och frågade igen och han blev förbannad och insisterade på att han var amerikan.
    Senare fick jag i alla fall reda på att han var från Pakistan.

Sensmoralen i vad jag berättat ovan är att i USA gör de flesta invandrare generellt allt i sin makt för att integreras i det amerikanska samhället, de tar till sig amerikanska traditioner med Thanksgiving, Labor Day, Christmas day, Memorial day, Veterans day osv. Självklart firar olika etniciteter i viss mån sina egna högtider som Hanukkah, cinco de Mayo och Saint Patrick's day. Men de flesta personerna är amerikaner först och främst och fullt integrerade i det amerikanska samhället.

De har nämligen inte valet att låta bli. Många människor måste därför ha dubbla jobb. Bidrag ens i närheten av hur det ser ut i Sverige är fullständigt omöjligt i USA. If you don't work, you don't eat. Sjukvård och samhällsservice till illegala är också helt omöjligt vilket inte minst proklamerades från Obama under senaste valrörelsen när han var tvungen att försvara sin påstådda slapphet vad gäller illegala invandrare.

Om den svenska politiken vad gäller invandring, integration, bidrag och arbete hade liknat den i USA, hade vi aldrig haft den här diskussionen därför att Sverigedemokraterna inte hade funnits eller ens behövts.
    Här är vi nästan överens, otroligt nog. Jag är positivt inställd till att begränsa bidrag i Sverige, både till folk som bott här länge och som bott här kort. Men även i det här inlägget låter det som om du "skyller på" invandrarna som i Sverige då tydligen inte "gör allt i sin makt för att integreras". Jag har också arbetat i USA och sett att så länge du arbetar hårt är du välkommen. Jag har träffat massor av väldigt seniora personer i New Yorks finansvärld som varit i USA i mindre än 10 år och de hyllas som hjältar. I Sverige bemöts invandrare i bästa fall med något slags välvilligt medlidande och i värsta fall - som av SD - betraktas de som kriminella parasiter. Att invandrare integreras väl i USA är också för att de välkomnas med öppna armar. De blir accepterade som amerikaner kvickt, därav troligen din kollegas upprördhet när du gång på gång ifrågasatte var han egentligen kom ifrån.

Jag vill gärna diskutera hur vi infödda svenskar kan bli bättre på att välkomna och anställa duktiga invandrare. Inte genom att ge dem några särskilda fördelar men genom att acceptera dem som fullgoda människor och varken se dem som biståndsbehövande eller kriminella. Jag tror allt de vill är att bli betraktade som fullvärdiga människor, även om de har någon brytning och ser annorlunda ut.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • hajna
    Thomas66 skrev 2014-01-08 21:06:29 följande:

Nja nu ockuperade vi ju dom. Tror du att Finnarna vipps kände sig Svenska?
    Nej, precis. De finsktalande har nog alltid ansett sig vara en annan etnisk grupp än de svensktalande. Det är ju det jag säger.

Men att det som nu är Finland var en helt integrerad och självklar del av det land som då kallades Sverige och bestod av nuvarande Sverige och Finland i sisådär 700 år går liksom inte att vifta bort, och det innebär ju då självklart att det mångkulturella Sverige inte är ett modernt påfund.

Man måste vara totalt historielös för att hävda nåt så idiotiskt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?