• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-13 08:14:39 följande:

Vilka hatar judar allra mest....?

Vad menar du med att judar infiltrerar samhällskroppen och infiltrerar den? Eller missförstod jag dig helt?
    Ja, du missförstod mig.

Rasismen brukar ha två fokus skrev jag. Själv går jag knappast omkring och muttrar om framgångsrika etniciteter, att de infiltrerar, konspirerar och är på väg att ta över.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-13 16:24:18 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om AFA låg bakom detta.
    På samma sätt var det väldigt snabbt några här som trodde (eller som vanligt snarare insinuerade) att hakkorsen i Kärrtorp var gjorda av antinazister, vänsterextrema eller vad nu alla som inte är SD:are kallas. Nu hade de visst gripit tre spolingar med sprejflaskor och något slags samröre med en nazistisk organisation.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Excentriskan
    Ermenegildo skrev 2014-01-13 16:29:58 följande:
    Var det otydligt? Jag besvarade ditt uttalande att

"Ja säger man negerns natur så har man ju avslöjat var man står."

Jag uppfattade detta som ironiskt men min reflektion är lika relevant om det var ärligt menat. 

Men en sak har jag märkt när man debatterar med SD-anhängare och rasister. Det är en jäkla massa halvkvädna visor. Man häver ur sig något som inte rimligen kan tolkas på annat sätt än rasistiskt eller nedsättande och sedan när man ställer rasisten/ SD-anhängaren mot väggen för uttalandet så är hen för feg för att sluta mumla och skriva vad hen verkligen tycker. Så på något sätt tycker man saker man skäms för. Kanske är detta åtminstone positivt, eftersom det tyder på någon slags sjukdomsinsikt. För inte är man väl så pinsamt feg att man inte ens vågar stå för vad man tycker under en anonym signatur på ett forum?

Vissa av dem som skriver här gör det på uppdrag av sitt (SD)-parti. Och då kan de i enlighet med partiets offentliga linje inte "ta bladet från munnen" utan att riskera repressalier..

Vad sd-anhängaren tycker och tänker (i grund och botten) märker man bara på just "mumlingarna" och omskrivningarna. I vart fall de som är mer skicklig på att hålla tand för tunga och inte dessa "helgdrickande hetsporrar".

Det jag inte förstår dock är att de som är mer slipade inte ens försökter tillrättavisa hetsporrarna, men jag antar de är rädda att mista sina genuina väljare.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ermenegildo
    Miss Behave skrev 2014-01-13 17:13:02 följande:

Vissa av dem som skriver här gör det på uppdrag av sitt (SD)-parti. Och då kan de i enlighet med partiets offentliga linje inte "ta bladet från munnen" utan att riskera repressalier..

Vad sd-anhängaren tycker och tänker (i grund och botten) märker man bara på just "mumlingarna" och omskrivningarna. I vart fall de som är mer skicklig på att hålla tand för tunga och inte dessa "helgdrickande hetsporrar".

Det jag inte förstår dock är att de som är mer slipade inte ens försökter tillrättavisa hetsporrarna, men jag antar de är rädda att mista sina genuina väljare.
    Menar du att SD ger någon uppdrag att sitta och kommentera på FL och andra nätforum? Det skulle ju i och för sig förklara mängden idiotier på nätet men att partiet är så fullkomligt patetiskt kunde inte ens jag tro.

Nej, det finns ju en paradox här. Det är ju inte särskilt svårt att låta bli att uttala sig rasistiskt men gör man det tappar man ju hela sin politik. om man nite får skylla alla Sveriges problem på invandrare, vem ska man då skylla på? Bögarna, kanske...
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-13 16:05:14 följande:
    Jag hoppas och tror att de flesta är logiska nog att inse att dylika uttalanden primärt kommer från förvirrade själar med begränsad verklighetsanknytning. Ungefär så brukar jag resonera när någon insinuerar att jag skulle vara en "vit kränkt man" eller dylikt.
    Det är inte alltid så jävla lätt - inte för den som är ung, osäker och i underläge. Prata med svarta i Sverige idag, så kommer du att märka att den stora majoriteten anser sig uppleva uttryck för rasism och främlingsfientlighet.

Det är så lätt att avfärda andra som lättkränkta - och då utifrån deras erfarenheter, vilka man känslomässigt inte har en susning om.

Det är inte alltid bara att bita ihop och tugga taggtråd.
  • Excentriskan
    Ermenegildo skrev 2014-01-13 17:20:38 följande:
    Menar du att SD ger någon uppdrag att sitta och kommentera på FL och andra nätforum? Det skulle ju i och för sig förklara mängden idiotier på nätet men att partiet är så fullkomligt patetiskt kunde inte ens jag tro.

Nej, det finns ju en paradox här. Det är ju inte särskilt svårt att låta bli att uttala sig rasistiskt men gör man det tappar man ju hela sin politik. om man nite får skylla alla Sveriges problem på invandrare, vem ska man då skylla på? Bögarna, kanske...
    De är inte de enda. Andra partier har övervägt att göra liknande då SDs partilinje kampanj att synas på internetforum verkar nå ut till folk mycket bättre än några valaffischer gör. Utvecklingen går framåt och vissa är snabbare på att fånga upp fördelarna med den. (vilket nog är det enda jag kan ge SD en eloge för).
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-13 16:24:39 följande:
    Menar du skärmdumpen som vem som helst hade kunnat ta från Facebook, där fjortistjejerna som roat sig med lite "god vandalism" på platsen för en tilltänkt SD-familjedag lade ut bilder och vitt och brett skröt och tog emot ryggdunkar för sitt tilltag?

Ledsen, men just den grejen har jag faktiskt svårt att bli upprörd över.

Att det finns mongon i kommentarsfält överallt på nätet är en etablerad, men inte desto mindre beklaglig, sanning.

Nej, jag menar inte den. Tex lade avpixlat upp namn, adress och bild till ett hus i Strängnäs som en somalisk familj fått låna tillfälligt eftersom huset skulle rivas. Avpixlat kunde inte låta bli att hitta på en historia som sedan spreds över landet (genom bla Kent Ekeroth). Gissa vad de vrängde det till?

Jo att familjen KRÄVT att få ett fint hus och att kommunen GAV det till dem. Gissa hur kommentarerna lät? Kan avslöja att det inte var några lyckönskningar direkt.

Och såna här tilltag hör till vanligheterna, meningsmotståndare har även de hängts ut med namn, bild och kontaktuppgifter.

Avpixlat hyser några av Sveriges lägst stående människor som får den titeln för sina ihärdiga försök att förstöra andras liv. www.interasistmen.se är inte i närheten av dessa metoder.
  • Philipsson
    Djupeter skrev 2014-01-13 12:18:38 följande:

När det gäller "Bevara Sverige svenskt" så ser jag inget konstigt med en sån slogan, eftersom jag tror på nationalstaten.

Däremot tror jag inte på globalisering, en omskrivning för kapitalets totala makt, där människorna fungerar som blott spelpjäser.
  • nihka
    Miss Behave skrev 2014-01-13 17:13:02 följande:

Det börjar så smått att hända även här, men tolerensen för rasism är hög både här bland SDare och inom SD. Mycket få säger ifrån. Antingen beror det på att man sympatiserar med de rasistiska inläggen åtminstone i någon månm eller så anser man att ändamålet helgar medlen och vill omhuda ALLA väljare, även rasisterna, så här före valet.

Efter valet börjar väl massutrensningarna eller så får man återigen rucka på sin "nolltolerens mot rasism" och belöna sina uteslutna medlemmar.
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-13 20:46:56 följande:
    När det gäller "Bevara Sverige svenskt" så ser jag inget konstigt med en sån slogan, eftersom jag tror på nationalstaten.

Däremot tror jag inte på globalisering, en omskrivning för kapitalets totala makt, där människorna fungerar som blott spelpjäser.
    Vilket  struntprat. Individen får betydligt större makt i ett kapitalistiskt samhälle än i ett med planekonomi. Om det är någonstans som människan ses som en obetydlig spelpjäs är det väl i Kuba, Nordkorea eller i det gamla Sovjet. Eller för den delen i det gamla Sosse-Sverige. Även där var människan en liten skit jämfört med centralbyråkraten eller fackpampen. Det är globalisering, teknikutveckling och marknadsekonomi som nu ger miljoner barn i Afrika och Kina möjlighet att lära sig läsa via internet m m.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?