• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-02-09 23:46:04 följande:
    Nej, så funkar det inte. Man kan liksom inte välja att förändra ett helgon efter eget godtycke.

För fan, läs på lite...

Utseendet är mycket viktigt. Alla helgon avbildas i princip likadant jämt, så att de lätt känns igen av alla som dyrkar det.

Jo, precis så funkar det. Annars skulle vi inte ha exempelvis "svarta" Lucior.

För fan, häng med lite...
  • Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-02-09 23:57:40 följande:

Jag har nog inte läst allt som han har skrivit. Vadå passiv ?en gammalkompis till mig hans farsa vägrar att låta någon av döttrarna gifta mig med en Svensk inte fan åker jag och kastar sten på hans gatukök och skriker rasist. Eller det som jag fick reda på igår ,hon jag har ett förhållande med. Hennes dotter bor ihop med en muslimsk kille ( eller han är inte religös).men nu när det har kommit fram att han lever med en Svensk tjej så är det ett jävla- hallå på hela släkten. Han har fått ta bort halva Irak från Fb och Mamman bara gråter då släktingarna är väldigt upprörda . Men jag vet vad dom bor kanske skulle åka upp med ett stoppa rasismen- plakat i morgon ?Nu ser inte jag allt som rasistisk som ni gör, utan möjligtvis att dom bara är fördomsfulla .sedan är det ju lite tragi- komiskt att man ser ner på landet och folket som man *flyr* till.
    Prova att värdera både svenskars och utlänningars rasism lika. Ett hett tips är det!
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-02-09 23:33:03 följande:
    Om det är invandring man talar om så är det ganska naturligt att man tittar på just invandrare. Och jämför. Och funderar. Det enda politiska partiet jag varit medlem i är moderata ungdomsförbundet. På den tiden moderaterna var moderaterna.
    Absolut kan man tala om och titta på invandring - en av många frågor för ett parti att ägna sig år förutom SD som ägnar sig nästan exklusivt åt denna fråga.
  • Thomas66
    Missermajser skrev 2014-02-10 00:19:11 följande:
    Prova att värdera både svenskars och utlänningars rasism lika. Ett hett tips är det!

Det gör jag, tyvärr är min erfarenhet att den är vanligare bland utlänningar,. Sedan va det ett svar till Nikha, att jag ser inte allt som rasism, om han vill att hans dotter gifter sig med en landsman ,så stör inte det mig han får tycka så, och det behöver inte vara rasism.Men den dagen jag ser ett demonstrationståg mot hedersrelateratvåld någonstans , då kommer jag ta anti-rasisterpå allvar. Det blir liiiite väl ensidigt nu.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-09 23:57:40 följande:

Jag har nog inte läst allt som han har skrivit. Vadå passiv ?en gammalkompis till mig hans farsa vägrar att låta någon av döttrarna gifta mig med en Svensk inte fan åker jag och kastar sten på hans gatukök och skriker rasist. Eller det som jag fick reda på igår ,hon jag har ett förhållande med. Hennes dotter bor ihop med en muslimsk kille ( eller han är inte religös).men nu när det har kommit fram att han lever med en Svensk tjej så är det ett jävla- hallå på hela släkten. Han har fått ta bort halva Irak från Fb och Mamman bara gråter då släktingarna är väldigt upprörda . Men jag vet vad dom bor kanske skulle åka upp med ett stoppa rasismen- plakat i morgon ?Nu ser inte jag allt som rasistisk som ni gör, utan möjligtvis att dom bara är fördomsfulla .sedan är det ju lite tragi- komiskt att man ser ner på landet och folket som man *flyr* till.
    Tydligen inte, men du var ändå snabb att i din okunnighet uttala dig, kritisera och döma och ber inte ens om ursäkt.

Man behöver inte kasta sten, eller skrika eller hålla på med plakat för att vara antirasist utan man kan leva efter sin ståndpunkt och när tillfälle ges talar man lugnt om sin ståndpunkt och ruckar inte på den.

I en tyst protest kan du låta bli att äta på hans gatukök och med tjejens dotters kille så umgås ni bara som vanligt och bidrar till motvikten så kan du känna dig som en antirasist Glad.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-10 00:32:21 följande:

Det gör jag, tyvärr är min erfarenhet att den är vanligare bland utlänningar,. Sedan va det ett svar till Nikha, att jag ser inte allt som rasism, om han vill att hans dotter gifter sig med en landsman ,så stör inte det mig han får tycka så, och det behöver inte vara rasism.Men den dagen jag ser ett demonstrationståg mot hedersrelateratvåld någonstans , då kommer jag ta anti-rasisterpå allvar. Det blir liiiite väl ensidigt nu.
    Har du missat det? Herregud ta ett tåg ur Linköping och se vad som händer i resten av Sverige:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/manifestation-i-kvall-mot-hedersrelaterat-vald

http://immi.se/aktiviteter/?p=735

och senaste aktuella:

http://kvinnonet.wordpress.com/2014/01/10/fadimedagarna-2014/
  • ZeldinaMina

Ogillar sd för att dom slösar våra skattepengar och dessutom ljuger till sig för att få bidrag !

• Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-09 22:57:22 följande:
    Det är uppenbart att du inte begriper mycket om helgonkult. Det handlar inte om att vara "expert på sicilianska utseenden", utan om att titta på illustrationer/ikoner av den kanoniserade individ man är intresserad av, för att förstå vilken "funktion" och "roll" han eller hon har tilldelats genom historien.

Att ha en svart Lucia är ju att bryta ju mot hela kulten kring Sankta Lucia. Då vore det mkt rimligare att avskaffa traditionen med Lucia, en tradition som ju i Sverige är hycklande, eftersom helgonkulten avskaffades på 1500-talet.
    Mjaha. Med den logiken ska tomten antingen spelas av en turk (då sankt Nikolaos var från nuvarande turkiet), eller vara en dvärgväxt person, om man föredrar att se tomten som sprungen ur den svenska folksägnen. Stora vuxna bullriga svenskar går fetbort, om man ska vara så petnoga. Och pepparkaksgubbar ska också bort, det är en total nymodighet som bryter mot den ursprungliga luciatraditionen. För inte är det väl bara mörkhyade personer du är emot, eller?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-09 23:24:17 följande:
    Jag har sett många illustrationer av Lucia av Syrakusa, men ingen som visar att hon skulle ha haft skägg.

Tvärtom var det ju så att hon var sagolikt vacker, Lucia, de blindas skyddshelgon, som enligt legenden plockade ut sina vackra ögon, så att ingen skulle bli kåt på henne.

I Syrakusa hedras därför ofta Lucia genom att kvinnorna bär ögonbindel. Dock, detta verkar vara relativt sentida influens, att hon avbildas med de båda ögonen på en bricka. Det står nämligen ingenting om händelsen i martyrologiet.

Som negress har hon dock aldrig avbildats. Om man framställer Lucia som svart, då är ju hela kultens existensberättigande avlägsnat.
    Ja, för det är hennes hudfärg, inte hennes gärning som är det viktiga... Obestämd

Du vet förresten att låten vi sjunger till Lucia i original handlar om HAMNEN Santa Lucia i Neapel va? Kanske ska byta ut den, så att det inte blir fel, gubevars...
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-09 23:28:43 följande:
    Väntar alltjämt på källor/citat.

Lär få vänta...

Ditt ljugeri är pinsamt. Din näsa är snart som Pinocchios...

"All that is really known for certain of Lucy is that she was a martyr in Syracuse during the Diocletian persecutions of 304 AD."

Allt man vet är att hon var martyr. Dvs man vet inte om hon var svart, brun, gul, röd, blålila, vit som snö eller albino. Vi vet ingenting. Så dina försök att ta moderna exempel för att gnälla på ett val av lucia med mindre ljus hy är enkom fåniga. Det är som att säga att alla som spelar Jesus måste se ut som snubben från Jesus Christ Superstar, eller som Max von Sydow, för att de är de setts spela Jesus på film.

Traditioner handlar dessutom aldrig om att efterapa till minsta detalj - som sagt, Lucia fick sina ögon utpetade (eller stack ut dem själv enligt andra versioner av storyn; som sagt, det enda man vet säkert är att hon var en martyr), menar du på allvar att bara syditalienska kvinnor utan ögon ska få spela Lucia, eller hycklar du för att du ogillar just mörkhyade som tar litet plats en dag om året?

Notera också att "Her feast day was commonly described as the shortest day of the year, as it is in John Donne's poem, "A Nocturnal upon St. Lucie's Day, being the shortest day" (1627). The poem begins with: "'Tis the year's midnight, and it is the day's".[10]" - ska vi vara så petnoga så firar vi lucia på fel dag. Jag förväntar mig att du kommer klaga på vårt val av luciafirande med samma glöd som du klagar över hudfärgen på tidigare nämnda lucia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lucy

Jag fortsätter leta efter delbar info om Lucias yttre; det var ett tag sedan jag läste om det i och med antikstudier.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?