• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-02-10 00:32:21 följande:

Det gör jag, tyvärr är min erfarenhet att den är vanligare bland utlänningar,. Sedan va det ett svar till Nikha, att jag ser inte allt som rasism, om han vill att hans dotter gifter sig med en landsman ,så stör inte det mig han får tycka så, och det behöver inte vara rasism.Men den dagen jag ser ett demonstrationståg mot hedersrelateratvåld någonstans , då kommer jag ta anti-rasisterpå allvar. Det blir liiiite väl ensidigt nu.
    http://immi.se/aktiviteter/?p=735

http://www.xn--institutetmothedersfrtryck-vvc.se/

Känner många antirasister som deltar i det.

Tyvärr så saboteras debatten av extrema konservativa nationalister som både försvarar gamla religiösa traditioner samt vill begränsa aborter för att fjäska till sig kristna väljare. Dessa tycker dessutom att det är ok att förnedra 14 åringar som råkat vara Lucior med "fel" färg mm. Dessa dårar både hånar och stödjer idiotin samtidigt som de säger sig vara emot hedersrelaterat våld. Genom deras enträgna försök att få hela folkgrupper/nationaliteter att framstå som våldtäktsmän, kriminella och allt annat dåligt så går det inte längre att diskutera frågan.
    Så fort man säger något om detta så kommer saken att handla om att slänga ut människor istället för att motverka det hedersrelaterade våldet. 
    Den dan du själv engagerar dig i detta av det skälet att du bryr dig om de som är utsatta för detta så kommer du att få en betydligt mer nyanserad bild än den du tyck ha idag. 

Att tycka i frågan utifrån att man vill ha skäl att kasta ut invandrare är en helt annan sak.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-10 19:49:36 följande:

Nä som vanligt, samlas på Berns och mingla lite. Hoppas att du är stolt.
    Hoppas att du har vett att skämmas. Du påstår att du tycker det är viktigt att bekämpa hedersrelaterat våld och vad gör du själv? Precis, INGET! Men att nedvärdera andras insatser går bra.

Det är en minneshögtid du pratar om. Övriga programmet är som följer:

Den 21 januari 2014 är det 12 år sedan Fadime Sahindal blev brutalt hedersmördad av sin far i Uppsala. För att hedra Fadimes minne ordnas en rad arrangemang på olika orter runt om i Sverige under tiden 19-22 januari. Huvudarrangör är Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksförening och Kvinnors Nätverk är med som medarrangör.

Söndag 19 januari kl. 14.30-17.00 hålls en minneshögtid med tal, musik och teater på Berns i Stockholm. Biljetter till minneshögtiden kostar 60 kr och bokas genom Ticnet (begränsat antal).

Måndagen den 20 januari 2014 kl. 10.00-17.00 hålls en internationell konferens om hedersrelaterat våld i Riksdagen med politiker, yrkesverksamma och internationella gäster. Bland annat medverkar Linnamottagningens verksamhetschef Azam Qarai  i panelsamtal. Föranmälan till konferensen är obligatorisk och görs senast den 16 januari 2014 via mail till eva.dunert@riksdagen.se.

Även i Uppsala, Göteborg, Malmö, Örebro samt Karlstad genomförs arrangemang under Fadimedagarna. För mer information om vad som händer i Stockholm samt övriga orter under Fadimedagarna se GAPFs hemsida

• Thomas66
    Missermajser skrev 2014-02-10 21:04:53 följande:
    immi.se/aktiviteter/ www.xn--institutetmothedersfrtryck-vvc.se/ Känner många antirasister som deltar i det. Tyvärr så saboteras debatten av extrema konservativa nationalister som både försvarar gamla religiösa traditioner samt vill begränsa aborter för att fjäska till sig kristna väljare. Dessa tycker dessutom att det är ok att förnedra 14 åringar som råkat vara Lucior med "fel" färg mm. Dessa dårar både hånar och stödjer idiotin samtidigt som de säger sig vara emot hedersrelaterat våld. Genom deras enträgna försök att få hela folkgrupper/nationaliteter att framstå som våldtäktsmän, kriminella och allt annat dåligt så går det inte längre att diskutera frågan. Så fort man säger något om detta så kommer saken att handla om att slänga ut människor istället för att motverka det hedersrelaterade våldet.  Den dan du själv engagerar dig i detta av det skälet att du bryr dig om de som är utsatta för detta så kommer du att få en betydligt mer nyanserad bild än den du tyck ha idag.  Att tycka i frågan utifrån att man vill ha skäl att kasta ut invandrare är en helt annan sak.

J
    immi.se/aktiviteter/ www.xn--institutetmothedersfrtryck-vvc.se/ Känner många antirasister som deltar i det. Tyvärr så saboteras debatten av extrema konservativa nationalister som både försvarar gamla religiösa traditioner samt vill begränsa aborter för att fjäska till sig kristna väljare. Dessa tycker dessutom att det är ok att förnedra 14 åringar som råkat vara Lucior med "fel" färg mm. Dessa dårar både hånar och stödjer idiotin samtidigt som de säger sig vara emot hedersrelaterat våld. Genom deras enträgna försök att få hela folkgrupper/nationaliteter att framstå som våldtäktsmän, kriminella och allt annat dåligt så går det inte längre att diskutera frågan. Så fort man säger något om detta så kommer saken att handla om att slänga ut människor istället för att motverka det hedersrelaterade våldet.  Den dan du själv engagerar dig i detta av det skälet att du bryr dig om de som är utsatta för detta så kommer du att få en betydligt mer nyanserad bild än den du tyck ha idag.  Att tycka i frågan utifrån att man vill ha skäl att kasta ut invandrare är en helt annan sak.

Nja nu tänker du nog fel, det fanns väl inget Sd när detta utspelade sig. Själv blir jag otroligt förbannad över denna feministiska/ politiska flathet som finns, Tex Sverigesrepresentant åker och sjunger lite för att visa sin sympati. Där mådde iaf jag riktigt illa. Minns du det?
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-02-10 21:47:41 följande:
    Hoppas att du har vett att skämmas. Du påstår att du tycker det är viktigt att bekämpa hedersrelaterat våld och vad gör du själv? Precis, INGET! Men att nedvärdera andras insatser går bra. Det är en minneshögtid du pratar om. Övriga programmet är som följer: Den 21 januari 2014 är det 12 år sedan Fadime Sahindal blev brutalt hedersmördad av sin far i Uppsala. För att hedra Fadimes minne ordnas en rad arrangemang på olika orter runt om i Sverige under tiden 19-22 januari. Huvudarrangör är Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksförening och Kvinnors Nätverk är med som medarrangör. Söndag 19 januari kl. 14.30-17.00 hålls en minneshögtid med tal, musik och teater på Berns i Stockholm. Biljetter till minneshögtiden kostar 60 kr och bokas genom Ticnet (begränsat antal). Måndagen den 20 januari 2014 kl. 10.00-17.00 hålls en internationell konferens om hedersrelaterat våld i Riksdagen med politiker, yrkesverksamma och internationella gäster. Bland annat medverkar Linnamottagningens verksamhetschef Azam Qarai  i panelsamtal. Föranmälan till konferensen är obligatorisk och görs senast den 16 januari 2014 via mail till eva.dunert@riksdagen.se. Även i Uppsala, Göteborg, Malmö, Örebro samt Karlstad genomförs arrangemang under Fadimedagarna. För mer information om vad som händer i Stockholm samt övriga orter under Fadimedagarna se GAPFs hemsida

Ska titta hur det gick, att det kommer få någon större medial uppmärksamhet tror jag inte, Föranmälan per mail och betala 60 kr för att gå på Berns känns inte som några större fackeltåg, men hoppas att jag har fel.
  • Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-02-10 21:51:38 följande:
    J
    Nja nu tänker du nog fel, det fanns väl inget Sd när detta utspelade sig. Själv blir jag otroligt förbannad över denna feministiska/ politiska flathet som finns, Tex Sverigesrepresentant åker och sjunger lite för att visa sin sympati. Där mådde iaf jag riktigt illa. Minns du det?

Det enda man kan göra om det råder flathet är att själv ställa upp och styra upp det hela.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-10 21:56:52 följande:

Ska titta hur det gick, att det kommer få någon större medial uppmärksamhet tror jag inte, Föranmälan per mail och betala 60 kr för att gå på Berns känns inte som några större fackeltåg, men hoppas att jag har fel.
    Och resten av programmet med internationell konferens och arrangemang på övriga orter? Vaddå kommer få? Det har ju redan varit. 
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-10 21:51:38 följande:

J
    Först klagar du på att inget händer, sedan när folk påtalar vad som händer duger det inte åt dig. Och inget gör du själv, mer än kritiserar andras insatser.
  • Thomas66
    nihka skrev 2014-02-10 22:08:00 följande:
    Först klagar du på att inget händer, sedan när folk påtalar vad som händer duger det inte åt dig. Och inget gör du själv, mer än kritiserar andras insatser.

Nej det gör jag, inte. Men jag försvarar aldrig det som händer kvinnor med, det är ju män. Utan tycker att det är lämpligt att man kämpar emot dom män som gör det.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-10 22:13:46 följande:

Nej det gör jag, inte. Men jag försvarar aldrig det som händer kvinnor med, det är ju män. Utan tycker att det är lämpligt att man kämpar emot dom män som gör det.
    Och vad gör du för att kämpa emot de män som gör det?
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-02-10 23:54:23 följande:
    Vi har i sanningens namn faktiskt ingen aning om hur hon såg ut. Bilderna är ju inte från då hon levde utan efterkonstruktioner från långt senare från när kristendomen och katolska kyrkan var etablerade. Kristna var ju förföljda på 300-talet - inte avbildade.

Har du inte märkt att vi firar lucia med alla möjliga varianter gällande utseende? Det är för att vi fokuserar på hennes gärning i stället för hennes etnicitet. Varför är det så viktigt för dig att lucia inte är "svart". Skulle du kunna säga till ett barn "Nej du får inte vara lucia för du har fel hudfärg"?
    Men det handlar ju inte om hur hon såg ut. Vi kan ju inte ens vara säkra på att hon fanns, Inte heller med Jesus Kristus f.ö. Hur ska jag kunna veta det, när jag aldrig har set honom livs levande? Än har jag aldrig sett honom avbildas som svart. Som bög, ja, av en konstnärinna som ville bli känd (och väl blev det) genom att förolämpa hela den kristna kommuniteten.

Det går inte resonera med dig/Dorian om detta, eftersom ni inte begriper hur helgonkult fungerar.

Dock, inte "vi", jag firar inte Lucia öht.

Skulle du kunna säga till en liten pojke: "Nej, du får inte spela i flicklaget, för du har snopp"?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?