• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea

Här är förresten en länk till dokumentären om den svarta lucian i kyrkokören.

Hon som fick den nationella rörelsen att vibrera av hat.

t.sr.se/N1n1ka

• Missermajser
    nihka skrev 2014-02-09 17:56:23 följande:

Brukar inte ALLA vilja vara Lucia - även pojkarna så det blir ett helt tåg med bara lucior?
    Hua, nu minsann satte du huvudet på spiken. De blir väl anklagade för att vara vänsterradikala kommunister som far med könsneutrala önskemål. Tänk att min egen son önskat vara främst med ljuskrona på huvudet.
    nihka skrev 2014-02-09 18:02:21 följande:
    Glömde fråga. Hade er Lucia guldkrona och dammvippa i guld eller var det inte en "riktig" Lucia på det sättet heller?
    Nej Lucia bar bara plast och tyg....dom lär ju inte barnen att ta det här på blodigt allvar(ännu)...
  • Thomas66
    Philipsson skrev 2014-02-09 16:56:20 följande:
    Varför påstår du saker du inte vet?

Varför,? därför att jag vet att det ligger där någonstans. Du får gjärna spara allt dåligt du hittar med invandring om du tycker att det är kul, men det är inte jag intresserad av. Googla lite själv så kan du hitta lite, och vissa saker kan man få reda på ändå. Tex om jag har en bekant som blev rånad för någon månad sedan, så vet jag hur gärningsmännen såg ut ,men jag kan inte/eller skulle vilja bevisa det för dig.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-02-09 18:19:52 följande:
    Enklast vore väl att Philipsson, Sveriges erkänt främste expert på sicilianska utseenden, blev ackrediterad som särskild Luciagodkännandemyndighet.

Finge han bara en liten stämpel - eller snarare två, en för godkänt utseende och en för underkänt - så skulle han kanske bli mindre ilsken.
    Frågan är ju avgjord. Philipsson har ju presenterat autentiskt bidlbevis. Det var så hon såg ut.

När hon gick in till de fattiga lyfte hon bara i fållen på den guldbroderade klänningen och började sedan damma med guldvippan. Ibland kunde hon fastna med guldkronan i dörrkarmen men då använde hon guldljushållarens spetsiga ände att bända sig loss med.

• nihka
    Missermajser skrev 2014-02-09 18:28:59 följande:
    Hua, nu minsann satte du huvudet på spiken. De blir väl anklagade för att vara vänsterradikala kommunister som far med könsneutrala önskemål. Tänk att min egen son önskat vara främst med ljuskrona på huvudet.

Nej Lucia bar bara plast och tyg....dom lär ju inte barnen att ta det här på blodigt allvar(ännu)...
    Vilka landförrädare att inte ta detta på fullaste allvar!
  • Naranjos
    Missermajser skrev 2014-02-09 17:35:56 följande:
    Jag kan upplysa dig om att man idag utreder motiv på ett noggrannare sätt gällande alla våldsbrott. Att vi är lika trötta på rasister från andra länder som våra svenska är ingen nyhet och det vet du. Din frågeställning är dock problematisk då hatbrott riktad mot vem som helst ökar om man skärper definitionen.

Jag har själv blivit oprovocerat påhoppad många gånger av vanliga bondtölpar från landet som ska slå en blatte(jag är inte utlänning men ibland så tror de det på fyllan). Jag har anmält dessa för misshandel men aldrig kommit på tanken att blanda in deras rasistiska motiv då jag ansett dem för korkade för att ens veta vad de sysslar med.
    Det är ju först senare år som det blivit aktuellt och synliggjort i samhället.

Skulle alla sådana brott rubriceras som hatbrott så förändrar inte bilden på annat sätt än att staplarna blir högre oavsett förövarens bakgrund.
    Först och främst. Tråkigt att du blivit påhoppad. Det skall ingen behöva utsättas för. Hoppas du klarade dig helskinnad.

Angående hatbrott… Jag får frekvent höra hur närstående, samt vänner och bekantas barn eller deras klasskamrater, dagligen blir utsatta för grova förolämpningar i skolan.  Dessa förolämpningar (typiskt "Svennehora" och liknande) är brottsliga, de påhoppade är etniska svenskar och de som förolämpar är undantagslöst invandrare (MENA). Olika typer av hot riktade mot svenska killar är också vanliga. Bötning är ett sådant fenomen som inte fanns i Sverige tidigare: www.gp.se/nyheter/goteborg/1.114649-botning-vanligt-bland-ungdomar

Brås statistik är förrädisk eftersom den sen lång tid är till för att tillfredsställa den för stunden sittande makten (något dessutom Fredrik Reinfeldt ondgjorde sig över - innan han blev statsminister). Det finns fog att anta att den statistik som visar invandrares brottslighet nog skall ses som ett golv.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Det finns ingen särskild brottskod i polisens system för att registrera brott med hatbrottsmotiv så Brå konstruerar en metod. Lite dold på sidan 23 i Brås rapport från 2008.

"Metoden bygger i huvudsak på utsökning av ett urval av anmälningar rörande sådana brottstyper som har bedömts vara relevanta för hatbrotts- statistiken. Effekten av denna avgränsning är svår att uttala sig om, men innebär att en del hatbrott exkluderas i statistiken."
    Praktiskt…. eftersom man utesluter personrån och sexualbrott vilka kan antas vara just de två brottskategorier som förmodligen är vanligast när det gäller invandrare vs. svenskar. Ett av de hatbrott som begicks mot svenskar, redovisas faktiskt i publikationen från 2008:

"Jessica stod och väntade på tåget i trängseln när det uppstod ett mindre bråk mellan två män bredvid henne. Ena mannen började spotta omkring sig, men missade när han spottade mot Jessica. När de kommit ombord på tåget fortsatte mannen att trakassera Jessica och kallade henne för ”Jävla svennehora” och ”ni äter så äcklig mat” och så upprepade han ”jävla svennehora”.

Om de här männen, efter att ha utfört detta hatbrott mot Jessica, även hade våldtagit henne, då hade vi haft ett hatbrott färre i statistiken…..

Det är säkert så att flera etniska svenskar tittar på och beter sig illa mot invandrare utan att för den delen definitionsmässigt begå hatbrott. Jag gör mig själv skyldig till att titta, framför allt på tiggare utanför de lokala affärerna, på ett sätt som i alla fall inte uttrycker kärlek till nästan. Egentligen har jag slutat att titta, men när man hört samma dragspelstoner 87 gånger, syns det åtminstone inte ett leende på mina läppar.

(Jag har lovat mig själv att skänka en slant först när jag får höra Ålefeskarns Vals). :)  

• Thomas66
    effemgea skrev 2014-02-09 18:23:44 följande:
    Här är förresten en länk till dokumentären om den svarta lucian i kyrkokören. Hon som fick den nationella rörelsen att vibrera av hat. t.sr.se/N1n1ka

Gå in och läs lite vad rasisten som Måns försökte intervjua själv skriver om lucian. Har sett lite av det, han påstår att han inte stör sig så mycket på lucian ,utan att dom stoppade in en rappande Arab. Men mest retade han sig på antirasisterna som stod och skrattade i kulisserna på tv.Lite som att vi skickar en blondin i kort kort till invigningen av en moské.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-02-09 19:07:48 följande:

Gå in och läs lite vad rasisten som Måns försökte intervjua själv skriver om lucian. Har sett lite av det, han påstår att han inte stör sig så mycket på lucian ,utan att dom stoppade in en rappande Arab. Men mest retade han sig på antirasisterna som stod och skrattade i kulisserna på tv.Lite som att vi skickar en blondin i kort kort till invigningen av en moské.
    Skillnad på intellekt och känslor, tror jag.

Jag läste en gång här på forumet en etnonostalgisk skildring, inte som SD-riksdagsmannens , han som åker till Öland för att han måste kunna få andas ut i ett invandrarfritt landskap, utan mer ett uttryck för sorg över att det etniskt svenska blandas upp med främmande ingredienser.

Klart jag förstår ordens betydelse i en sån skildring, men känslorna som ligger bakom kan jag aldrig bli en del av.

Jag har själv barn som sjunger i kör, en kör som består av barn med rätt olika ursprung, och det är klart att jag bryr mig om vem som blir lucia i den kören, men inte utifrån ursprung.

Och man kan inte komma från att reaktionerna på den svarta lucian riktades mot henne. Det framgår ju också av radiodokumentären att hon tog illa vid sig.

Det är egentligen alldeles absurt hur vuxna människor kunde kommentera ett barns utseende.
  • Thomas66
    effemgea skrev 2014-02-09 19:59:07 följande:
    Skillnad på intellekt och känslor, tror jag. Jag läste en gång här på forumet en etnonostalgisk skildring, inte som SD-riksdagsmannens , han som åker till Öland för att han måste kunna få andas ut i ett invandrarfritt landskap, utan mer ett uttryck för sorg över att det etniskt svenska blandas upp med främmande ingredienser. Klart jag förstår ordens betydelse i en sån skildring, men känslorna som ligger bakom kan jag aldrig bli en del av. Jag har själv barn som sjunger i kör, en kör som består av barn med rätt olika ursprung, och det är klart att jag bryr mig om vem som blir lucia i den kören, men inte utifrån ursprung. Och man kan inte komma från att reaktionerna på den svarta lucian riktades mot henne. Det framgår ju också av radiodokumentären att hon tog illa vid sig. Det är egentligen alldeles absurt hur vuxna människor kunde kommentera ett barns utseende.

Det håller jag verkligen med om, men känner att antirasterna som utnyttjar henne med är lowlife.
  • Missermajser
    Naranjos skrev 2014-02-09 18:56:38 följande:
    Först och främst. Tråkigt att du blivit påhoppad. Det skall ingen behöva utsättas för. Hoppas du klarade dig helskinnad.

Angående hatbrott… Jag får frekvent höra hur närstående, samt vänner och bekantas barn eller deras klasskamrater, dagligen blir utsatta för grova förolämpningar i skolan.  Dessa förolämpningar (typiskt "Svennehora" och liknande) är brottsliga, de påhoppade är etniska svenskar och de som förolämpar är undantagslöst invandrare (MENA). Olika typer av hot riktade mot svenska killar är också vanliga. Bötning är ett sådant fenomen som inte fanns i Sverige tidigare: www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1146 49-botning-vanligt-bland-ungdomar?m=

Brås statistik är förrädisk eftersom den sen lång tid är till för att tillfredsställa den för stunden sittande makten (något dessutom Fredrik Reinfeldt ondgjorde sig över - innan han blev statsminister). Det finns fog att anta att den statistik som visar invandrares brottslighet nog skall ses som ett golv.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Det finns ingen särskild brottskod i polisens system för att registrera brott med hatbrottsmotiv så Brå konstruerar en metod. Lite dold på sidan 23 i Brås rapport från 2008.

"Metoden bygger i huvudsak på utsökning av ett urval av anmälningar rörande sådana brottstyper som har bedömts vara relevanta för hatbrotts- statistiken. Effekten av denna avgränsning är svår att uttala sig om, men innebär att en del hatbrott exkluderas i statistiken."
    Praktiskt…. eftersom man utesluter personrån och sexualbrott vilka kan antas vara just de två brottskategorier som förmodligen är vanligast när det gäller invandrare vs. svenskar. Ett av de hatbrott som begicks mot svenskar, redovisas faktiskt i publikationen från 2008:

"Jessica stod och väntade på tåget i trängseln när det uppstod ett mindre bråk mellan två män bredvid henne. Ena mannen började spotta omkring sig, men missade när han spottade mot Jessica. När de kommit ombord på tåget fortsatte mannen att trakassera Jessica och kallade henne för ”Jävla svennehora” och ”ni äter så äcklig mat” och så upprepade han ”jävla svennehora”.

Om de här männen, efter att ha utfört detta hatbrott mot Jessica, även hade våldtagit henne, då hade vi haft ett hatbrott färre i statistiken…..

Det är säkert så att flera etniska svenskar tittar på och beter sig illa mot invandrare utan att för den delen definitionsmässigt begå hatbrott. Jag gör mig själv skyldig till att titta, framför allt på tiggare utanför de lokala affärerna, på ett sätt som i alla fall inte uttrycker kärlek till nästan. Egentligen har jag slutat att titta, men när man hört samma dragspelstoner 87 gånger, syns det åtminstone inte ett leende på mina läppar.

(Jag har lovat mig själv att skänka en slant först när jag får höra Ålefeskarns Vals). :)  

Så återkommer vi att till grundfrågan då. Kan man peka ut olika grupper och tillskriva dem egenskaper utifrån brottsstatistik. Nej inte utan att hamna i en evig diskussion om vetenskapliga metoder, felaktiga urvalsmetoder mm och dess brister.  
Svar på tråden Varför hatar folk SD?