• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:16:49 följande:

Ja rasistiska ny demokrati fick bara en mandatperiod om jag minns rätt. Nu tror jag tyvärr inte att samma händer med Sd även om väljarstödet tycks minska.

Jag tror att en del av sd's väljare anser att Sd går för mjukt fram. Kanske skulle det tom vara fördelaktigt att Sd blir kvar i riksdagen om än med ett minska stöd. För det bli ett större bekymmer ifall tex SvP skulle nå 4% eller högre, då har vi två rasistiska patier i riksdagen. Sd kan man lättare motarbeta eftersom de vill vara rumsrena (men klarar inte det) medan SvP är ett gäng ultrarasister varav en del är våldsamma, åtminstone av vad man ser vid deras demonstrationer.
    Var ser du att väljarstödet tycks minska för SD? Tvärtom tycks det öka. Och att kalla SD för rasister är bara tramsigt SD hatar snack. Nationalister är ett bättre ordval. OBS att en nationalist inte är en rasist.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-02-23 12:26:24 följande:
    Jag tycker man ska passa sig för att döma människor av vad dem skriver på ett internetforum. Det kan lätt missuppfattas. Jag kan hålla med om att det finns rasism hos en del debattörer som skriver att dem ska rösta på SD. Dock har jag inte sett några sådana på det här forumet, men på andra sidor har jag sett det.

"Vi och de"-tänket har ju även statsministern som pratade om etniska svenskar mitt i livet. Även många journalister tänker mycket så. Gör det dem till sverigedemokrater då?
    Ja, fast nu avviker du från ämnet igen

I "Varför hatar folk MP"-tråden har du uppenbarligen skaffat dig "kunskaper " om skälen till att miljöpartister är miljöpartister.

Jag menar att det är primitivt och vidskepligt  att tro att man kan avläsa folks innersta tankar och intentioner - och att vidskepligheten är ett av flera kännetecken för de inlägg som skrivs av sverigedemokrater.

Det är säreget att det finns ett politiskt parti vars sympatisörer i så stor utsträckning inbillar sig att de kan läsa folks tankar.
  • Gert
    nihka skrev 2014-02-23 12:17:44 följande:
    Jo, visst. Samtliga politiska partier utom SD är beredda att fullständigt skita i 2 065 000 röstberättigade pensionärer...
    Ja, det visst är det konstigt? Sjuklövern ger hellre pengarna till invandringen.

En svensk pensionär som har jobbat och levt hela sitt liv i Sverige får mindre i pension än vad en 65-årig invandrare som har bott i Sverige i 1 år får. Är det rättvist mot svenska pensionärer?
  • nihka
    Gert skrev 2014-02-23 12:26:24 följande:
    Jag kan hålla med om att det finns rasism hos en del debattörer som skriver att dem ska rösta på SD. Dock har jag inte sett några sådana på det här forumet, men på andra sidor har jag sett det.
    Så du tycker dig inte kunna identifiera någon rasism av någon som säger de ska rösta på SD i exempelvis den här tråden?
  • sjuttiofemman

Läser lite på Sd´s hemsida och otydligare kan det inte bli. De är inte specifika nånstans egentligen. De motsätter sig integration då det innebär att etniska svenskar måste anstränga sig ens lite grann för att möta invandrare utan det är invandrarna som ska bli försvenskade. Det lustiga är när man tittar på

så kan inte ens Åkesson förklara vad en invandrare ska göra för att kunna accepteras av Sd som svensk. Det räcker inte ens att vara född här, att fira midsommar, vara stolt svensk eller spela i svenska fotbollslandslaget.

Så det ger ett moment 22, invandrare kan aldrig någonsin accepteras som svenskar. Jag är 3:e generationens invandrare, är jag tillräckligt svensk? Eller så beror det på att jag har ursprung från Estland och inte Afganistan. Detta moment 22 får en att undra vad de har för dold agenda eller varför det är så viktigt att stänga ute invandrare från gemenskapen?

Och ni sverigedemokrater, notera noga nu att jag inte kallat någon för rasist, främlingsfientlig eller annan stämpel. Jag vill bara reda ut sverigedemokraternas något diffusa politik.

• Gert
    effemgea skrev 2014-02-23 12:37:44 följande:
    Ja, fast nu avviker du från ämnet igen

I "Varför hatar folk MP"-tråden har du uppenbarligen skaffat dig "kunskaper " om skälen till att miljöpartister är miljöpartister.

Jag menar att det är primitivt och vidskepligt  att tro att man kan avläsa folks innersta tankar och intentioner - och att vidskepligheten är ett av flera kännetecken för de inlägg som skrivs av sverigedemokrater.

Det är säreget att det finns ett politiskt parti vars sympatisörer i så stor utsträckning inbillar sig att de kan läsa folks tankar.
    Läsa folks tankar är väl ganska lindrigt jämfört med vad många andras partisympatisörer håller på med. 
  • Gert
    nihka skrev 2014-02-23 12:40:43 följande:
    Så du tycker dig inte kunna identifiera någon rasism av någon som säger de ska rösta på SD i exempelvis den här tråden?
    Jag har inte läst alla inlägg i den här tråden. 
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:42:14 följande:
    Läser lite på Sd´s hemsida och otydligare kan det inte bli. De är inte specifika nånstans egentligen. De motsätter sig integration då det innebär att etniska svenskar måste anstränga sig ens lite grann för att möta invandrare utan det är invandrarna som ska bli försvenskade. Det lustiga är när man tittar på

så kan inte ens Åkesson förklara vad en invandrare ska göra för att kunna accepteras av Sd som svensk. Det räcker inte ens att vara född här, att fira midsommar, vara stolt svensk eller spela i svenska fotbollslandslaget.

Så det ger ett moment 22, invandrare kan aldrig någonsin accepteras som svenskar. Jag är 3:e generationens invandrare, är jag tillräckligt svensk? Eller så beror det på att jag har ursprung från Estland och inte Afganistan. Detta moment 22 får en att undra vad de har för dold agenda eller varför det är så viktigt att stänga ute invandrare från gemenskapen?

Och ni sverigedemokrater, notera noga nu att jag inte kallat någon för rasist, främlingsfientlig eller annan stämpel. Jag vill bara reda ut sverigedemokraternas något diffusa politik.

I slutet av intervjun jag länkade till så säger Åkesson att det är politiken det är fel på, inte människorna. Med andra ord spelar det ingen roll vad invandrarna gör eller tar till sig för traditioner, normer eller tankesätt för det är politikerna det är fel på. Så utefter det som Åkesson säger så är hemsidan fel ute? Eller vad menar karln?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:45:12 följande:

I slutet av intervjun jag länkade till så säger Åkesson att det är politiken det är fel på, inte människorna. Med andra ord spelar det ingen roll vad invandrarna gör eller tar till sig för traditioner, normer eller tankesätt för det är politikerna det är fel på. Så utefter det som Åkesson säger så är hemsidan fel ute? Eller vad menar karln?
    Det har varit fel på integrationspolitiken i 50-11 år. Det är inte invandrarnas fel. Det är politikernas fel.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:16:49 följande:

Ja rasistiska ny demokrati fick bara en mandatperiod om jag minns rätt. Nu tror jag tyvärr inte att samma händer med Sd även om väljarstödet tycks minska.

Jag tror att en del av sd's väljare anser att Sd går för mjukt fram. Kanske skulle det tom vara fördelaktigt att Sd blir kvar i riksdagen om än med ett minska stöd. För det bli ett större bekymmer ifall tex SvP skulle nå 4% eller högre, då har vi två rasistiska patier i riksdagen. Sd kan man lättare motarbeta eftersom de vill vara rumsrena (men klarar inte det) medan SvP är ett gäng ultrarasister varav en del är våldsamma, åtminstone av vad man ser vid deras demonstrationer.

Trenden för missnöjespartier är upp - ner/bort.

Det finns ju ett flöde mellan SD och SvP åt båda hållen. De som tycker SD är för mesiga går till SvP medan en del som ser det som omöjligt att SvP ska komma över 4% migrerar in i SD för att försöka påverka inifrån.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?