• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:30:51 följande:
    Zlatan sjöng Sveriges nationalsång i en Volvoreklam. Han representerar Sverige i fotbollen. Ändå anser sverigedemokrater att någon som Zlatan inte ska representera Sverige, just bara för att han inte är etnisk svensk. Så assimilation är bara bullshit från en sverigedemorats håll. Ni vill inte ha integration, ni vill inte ha assimilering. Det innebär att ni inte vill ha några icke-etniska svenskar i Sverige. Säg det bara rakt ut så alla kan andas ut en gång för alla.
    Fast just i vissa sammanhang, som t.ex. internationell reklam för svenska produkter, så är det väl naturligt att använda modeller som ser typiskt svenska ut..? För att förstärka budskapet, och pränta in i publiken att företaget är SVENSKT..? Jag menar, om ett kaffeföretag visar hur kaffebönorna plockas på plantagen, så vore det extremt konstigt om man fick se blonda jeanstjejer gå där och plocka, eller hur..? Skulle kännas falskt och därför som ett opålitligt företag. Man vill förstås se svarta eller bruna kvinnor, med sina korgar på huvudet på traditionellt vis.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 13:41:07 följande:

Jaså var har du fått det ifrån att Zlatan inte känner sig svensk?
    Zlatans självbiografi. Har du inte läst den?
  • Velouria
    effemgea skrev 2014-02-23 13:54:14 följande:

Det beror på sammanhanget, anser jag. Finns en signatur, Gudasänd, som skriver på religionsforumet mest. Han anser sig veta att spöken kan gå genom slidor. Helt harmlöst, anser jag.
    What??
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:48:27 följande:
    Bland pensionärer, långtidssjukskrivna, långtidsarbetslösa, funktionshindrade, missbrukare osv finns även utlänningar. Du tycker väl inte att man ska separera utländska pensionärer, långtidssjukskrivna, långtidsarbetslöra, funktionshindrade, missbrukare osv från de svenska?
    DET vet vi... vilket gör det till en ännu sämre idé att ta in FLER invandrare...
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:54:42 följande:
    Fast just i vissa sammanhang, som t.ex. internationell reklam för svenska produkter, så är det väl naturligt att använda modeller som ser typiskt svenska ut..? För att förstärka budskapet, och pränta in i publiken att företaget är SVENSKT..? Jag menar, om ett kaffeföretag visar hur kaffebönorna plockas på plantagen, så vore det extremt konstigt om man fick se blonda jeanstjejer gå där och plocka, eller hur..? Skulle kännas falskt och därför som ett opålitligt företag. Man vill förstås se svarta eller bruna kvinnor, med sina korgar på huvudet på traditionellt vis.
    Fast Volvoreklamen vänder sig till oss, här i Sverige. Och Zlatan har varit uppe på tapeten ett bra tag nu pga fotbollen. Spela roll om han är etnisk svensk eller inte, han är iaf mycket populär och det är därför han användes i Volvoreklamen. Varför hänga upp sig på att han har rötter i ett annat land? Speciellt när man från sverigedemokratiskt håll alltid pratar om assimilation? Zlatan är väl minst integrerad. Är det inte bra?
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:51:42 följande:
    Hade SVT verkligen sagt till körledaren att de skulle ha en mörkhyad? Isåfall, vari ligger problemet. Hon måste ju assimileras och detta är ju bra?

Hur ska en utlännings assimileras om denne ändå alltid MÅSTE hållas i bakgrunden och aldrig ska få delta i något "svenskt"?
    Ja, det framkom i radioprogrammet. Du kan antagligen lätt googla fram radioprogrammet själv och lyssna på det. Körledaren bekräftade att det var så.

Men käre värld. Hur många INFÖDDA svenska flickor får vara Lucia i ett större sammanhang..? Att ha varit det är verkligen inte något prerekvisit för att få räknas som svensk...
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:58:08 följande:
    DET vet vi... vilket gör det till en ännu sämre idé att ta in FLER invandrare...
    Det är väl inte så att alla de utlänningar som kommer hit redan från början till slutet är långtidssjukskrivna, arbetslösa, missbrukare, pensionärer osv.?

Men okej, du tänker enbart på den ekonomiska aspekten?
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:52:29 följande:
    Nej, DET orkar jag inte. Dessutom är det inte jag som påstår något sådant, utan du. Kan inte du göra efterforskningar själv?

Har du gått på universitet?
    Jag orkar inte heller just nu.

Japp, jag har en högskoleutbildning plus lite enstaka kurser i andra ämnen - språk bland annat.
  • Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 13:52:29 följande:
    Nej, DET orkar jag inte. Dessutom är det inte jag som påstår något sådant, utan du. Kan inte du göra efterforskningar själv?

Har du gått på universitet?
    Du orkar inte trycka på några tangenter? Tydligen orkar du trycka på tangenter på familjeliv. Man undrar ju hur folkhälsan ser ut egentligen. Förr i tiden orkade man inte cykla några timmar en söndag. Nu förr tiden orkar man inte söka på internet.
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:59:37 följande:
    Fast Volvoreklamen vänder sig till oss, här i Sverige. Och Zlatan har varit uppe på tapeten ett bra tag nu pga fotbollen. Spela roll om han är etnisk svensk eller inte, han är iaf mycket populär och det är därför han användes i Volvoreklamen. Varför hänga upp sig på att han har rötter i ett annat land? Speciellt när man från sverigedemokratiskt håll alltid pratar om assimilation? Zlatan är väl minst integrerad. Är det inte bra?
    Nu har jag inte sett reklamen, så jag vill inte uttala mig så mycket. GENERELLT tycker jag dock, att det är positivt - och bara vad man förväntar sig - att svenska företag använder modeller med det typiska svenska utseendet i sin reklam. Alltså långa blonda, blåögda och ljushyade. Alternativt kan man ha med någon same, om det handlar om en produkt från norra Norrland. En jugoslav blir konstigt...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?