• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-23 13:14:18 följande:
     Zlatan anser sig inte vara svensk själv, så jag förstår inte vart du vill komma med det exemplet?

SD tycker inte att Tintin är en rasist. De anser heller inte att lakritsgodis är rasistsikt. Vad tycker du, undrar jag?

Jaså var har du fått det ifrån att Zlatan inte känner sig svensk?
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 13:39:02 följande:
    Nu ska du bestämma vad jag ska läsa också. Jag kan tyvärr inte hänvisa till en tidning som har presstöd, för såna medier har inte såna nyheter.
    Nej, jag bestämmer ingenting, ville bara informera dig så du ska veta hur SD och Fria Tider numera ställer sig till varandra.

Men när du påstår någonting så MÅSTE du ha stöd för detta. Hur skulle det se ut om politiken i ett land hade sin grund enbart på lösa antaganden?
    Mother cake
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-23 12:49:35 följande:
    Det har varit fel på integrationspolitiken i 50-11 år. Det är inte invandrarnas fel. Det är politikernas fel.

Hur?
  • Velouria

På universitetet hade ingen kommit någonstans om de inte hade något vetenskapligt stöd för påståenden. Varför kräva mindre av folk som en fot in i riksdagen, som ju är väldigt allvarligt eftersom politik direkt påverkar miljoner människors livsöden??

Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 12:51:42 följande:
    Väldigt många sverigedemokrater accepterar heller inte assimilering. Vilket liv blev det inte när en mörkhyad tjej blev Lucia?

Först säger de att utlänningar måste ta del av svensk tradition och helt uppgå i allt det som är svenskt, men sen när en utlänning har uppgått i det som är svenskt så är det också fel.

Zlatan är inte svensk, Loreen representerade inte Sverige, mörka Lucia var en skam...

Hur fan ska sverigedemokrater har det? Kan de inte bara säga rakt ut "Ut med blattarna" istället för att säga emot sig själva hela tiden? Ärlighet varar längst sägs det ju och är mer nobelt än den teknik som SD kör med.
    Fast detta med den adopterade lucian har "ni" missuppfattat - och reportern som gjorde radioprogrammet om det, hade inte heller förstått orsaken till upprördheten. Däremot förklarade många det i kommentarfältet på Avpixlat. Både nu för ett par veckor sedan när de hade en artikel om radioprogrammet, och då när det hände 13 december 2012.

Det handlade alltså inte om någon fientlighet mot flickan som person, och inte emot den unge rapparen heller. Utan folk reagerade på det som blev bekräftat i det ovannämnda radioprogrammet, att SvT SPECIFIKT hade sagt till körledaren att de ville ha en mörkhyad lucia. Det spelade alltså INGEN roll om det fanns infödda tjejer i kören som var vackrare, hade bättre hållning, bättre scennärvaro, bättre sångröst eller någonting. De var ute ur leken från början för att det av PK-skäl skulle vara en svart lucia. Och detta sätter fortfarande mitt blod i kokning!!!

Flickan tycker jag faktiskt synd om. Men det var hennes föräldrars fel mer än någon annans, att de tillät detta. De borde ha ställ sig frågan, på vilka grunder dottern egentligen blivit vald. Och avrått henne från att anta erbjudandet. Det skulle JAG ha gjort, om min dotter hade kommit hem och berättat att lärarna hade utsett henne till skolans lucia - om jag själv hade vetat, att hon omöjligt kan vara den vackraste och mest lämpade flickan på skolan.
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:33:19 följande:
    De kanske inte VILL skita i dem, men det finns liksom bara ett visst antal pengar. Vi kan inte försörja både pensionärerna och flyktingarna på en dräglig nivå - och dessutom alla långtidssjukskrivna, långtidsarbetslösa, funktionshindrade, missbrukare o.s.v.. Det ÄR bara så. Ska vi ge även de fattigaste pensionärerna en dräglig tillvaro deras sista år i livet, så MÅSTE vi skära någon annanstans.
    Bland pensionärer, långtidssjukskrivna, långtidsarbetslösa, funktionshindrade, missbrukare osv finns även utlänningar. Du tycker väl inte att man ska separera utländska pensionärer, långtidssjukskrivna, långtidsarbetslöra, funktionshindrade, missbrukare osv från de svenska?
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 13:26:29 följande:
    Ge inte dessa sajter som källor tack, utan ge riktigt stöd för ditt påstående. Om du menar att svenska pensionärer får mindre än utländska måste du komma med källa från någon myndighet eller ekonomiska forskare som har tagit fram siffor.

By the way, ni sverigedemokrater ska inte längre länka till Fria Tider av denna anledning:

www.interasistmen.se/granskning/fria-tider-sd.../
    Fast du kan ju lätt kolla siffrorna själv, på Fk:s och socialstyrelsens hemsidor. Det är ju inte direkt statshemligheter...
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:48:24 följande:
    Fast detta med den adopterade lucian har "ni" missuppfattat - och reportern som gjorde radioprogrammet om det, hade inte heller förstått orsaken till upprördheten. Däremot förklarade många det i kommentarfältet på Avpixlat. Både nu för ett par veckor sedan när de hade en artikel om radioprogrammet, och då när det hände 13 december 2012.

Det handlade alltså inte om någon fientlighet mot flickan som person, och inte emot den unge rapparen heller. Utan folk reagerade på det som blev bekräftat i det ovannämnda radioprogrammet, att SvT SPECIFIKT hade sagt till körledaren att de ville ha en mörkhyad lucia. Det spelade alltså INGEN roll om det fanns infödda tjejer i kören som var vackrare, hade bättre hållning, bättre scennärvaro, bättre sångröst eller någonting. De var ute ur leken från början för att det av PK-skäl skulle vara en svart lucia. Och detta sätter fortfarande mitt blod i kokning!!!

Flickan tycker jag faktiskt synd om. Men det var hennes föräldrars fel mer än någon annans, att de tillät detta. De borde ha ställ sig frågan, på vilka grunder dottern egentligen blivit vald. Och avrått henne från att anta erbjudandet. Det skulle JAG ha gjort, om min dotter hade kommit hem och berättat att lärarna hade utsett henne till skolans lucia - om jag själv hade vetat, att hon omöjligt kan vara den vackraste och mest lämpade flickan på skolan.
    Hade SVT verkligen sagt till körledaren att de skulle ha en mörkhyad? Isåfall, vari ligger problemet. Hon måste ju assimileras och detta är ju bra?

Hur ska en utlännings assimileras om denne ändå alltid MÅSTE hållas i bakgrunden och aldrig ska få delta i något "svenskt"?
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:50:19 följande:
    Fast du kan ju lätt kolla siffrorna själv, på Fk:s och socialstyrelsens hemsidor. Det är ju inte direkt statshemligheter...
    Nej, DET orkar jag inte. Dessutom är det inte jag som påstår något sådant, utan du. Kan inte du göra efterforskningar själv?

Har du gått på universitet?
    Mother cake
  • effemgea
    Gert skrev 2014-02-23 12:42:29 följande:
    Läsa folks tankar är väl ganska lindrigt jämfört med vad många andras partisympatisörer håller på med. 
    Gert skrev 2014-02-23 13:14:18 följande:
     Zlatan anser sig inte vara svensk själv, så jag förstår inte vart du vill komma med det exemplet?

SD tycker inte att Tintin är en rasist. De anser heller inte att lakritsgodis är rasistsikt. Vad tycker du, undrar jag?

Det beror på sammanhanget, anser jag. Finns en signatur, Gudasänd, som skriver på religionsforumet mest. Han anser sig veta att spöken kan gå genom slidor. Helt harmlöst, anser jag.

Men när vidskepligheten ligger till grund för ett politiskt ställningstagande är det inte längre harmlöst.

Jag noterar att du tror att du läst av Zlatans innerst känslor nu och kommit fram till att han inte uppfattar sig som svensk.

Själv tror jag att man måste utgå från vad han själv säger och att SD-sektens hokuspokus-konster ska ses för vad det är.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?