• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-13 23:07:48 följande:
    Här är förresten en länk till en artikel den chefen för universitetsdelen av geriatriska i Umeå kritiserar landstinget för hur illa det skött hanteringen av Åkessons besök.

www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnyt...
    Heh, undrar vad han kommer få för epitet nu då...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 21:34:25 följande:
    Ja absolut. Särskilt munvård.

Det där stämmer inte.
    När det handlar om vård som inte kan anstå vilket är vad vi diskuterar här, så får man hjälp som svensk av soc om man saknar ekonomiska medel till det.
    Ingen svensk behöver alltså gå med obehandlade skador eller sjukdomar som inte kan anstå.
    Sen är det en annan sak om man inte vill söka den hjälp som finns, men då är det ens eget val.
    Precis som en papperslös kan välja att avstå vård, kan en svensk göra det.

Jag säger inte att det inte är problematiskt, men det är på lika villkor som vi ger vård som inte kan anstå till både svenskar och papperslösa.
    Och det är bra, allt annat vore inhumant.
  • Quintus Zebra
    Enter Sandman skrev 2014-03-14 05:52:12 följande:
    Det där stämmer inte.

När det handlar om vård som inte kan anstå vilket är vad vi diskuterar här, så får man hjälp som svensk av soc om man saknar ekonomiska medel till det.

Ingen svensk behöver alltså gå med obehandlade skador eller sjukdomar som inte kan anstå.

Sen är det en annan sak om man inte vill söka den hjälp som finns, men då är det ens eget val.

Precis som en papperslös kan välja att avstå vård, kan en svensk göra det.

Jag säger inte att det inte är problematiskt, men det är på lika villkor som vi ger vård som inte kan anstå till både svenskar och papperslösa.

Och det är bra, allt annat vore inhumant.

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-13 22:26:17 följande:
    Jahaaa, så fler har fått tandvård billigare och effektivare sedan nedskärningarna? Så bra då!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

Jag skrev "tvärtom" på ditt påstående. "tvärtom" till påståendet "det har med de nedskärningar och besparingar som sd röstade för" kan väl knappast bli nånting med hur många som får eller inte får tandvård billigare??
  • kenneth768768
    effemgea skrev 2014-03-13 23:04:28 följande:
    Fast Gert har väl bara missförstått vad statistiken avspeglar. När hen skriver att endast två procent anser att S har en mycket bra invandringspolitik avser svaren egentligen att endast två procent av S-väljarna anser att SD:s invandringspolitik är mycket bra. Motsvarande siffra för Alliansens väljare är tre procent.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.

Ja men då utelämnar du ju den relativt viktiga faktan att 8% tycker den är ganska bra, men sjuttiofemman hoppar ändå förtjust för att du i hennes tycke tvålade dit gert. Diskussionerna i denna tråd är inte direkt seriösa...
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-14 00:23:44 följande:
    Heh, undrar vad han kommer få för epitet nu då...
    Tja, vad säg om landsförrädare.

Hursomhelst lär han väl få höra att han ljuger - att SD:s sjuk- och hälsovårdsexperter vet att alla sjukhusavdelningar är en del av det offentliga rummet och att alla därför har rätt att komma på besök som de vill.

Mot bakgrund av partiets förslag om begränsad aborträtt kan man kanske tycka att Västerbottens landsting borde hade visat Åkesson och hans SD-hov hur aborter utförs i praktiken, i stället för en apparat för mätning av bentäthet på geriatriska i brist på personal som ville möta det främlingsfientliga följet.  I exemplet med abortinspektion kanske det framstår lite tydligare att det "offentliga rummet" inte alltid är offentligt och att personal och patienter måste informeras ordentligt innan det väller in politiker i deras vardag och mycket personliga verklighet.

Själv undrar jag varför det informerades om besöket så bristfälligt och med så kort varsel - om det kan ha någon koppling till att Volvo Lastvagnar i Umeå sa nej till Åkessons besök med lika kort varsel och att landstinget då erbjöd ett alternativ.

För övrigt var jag inne på avpixlat i samband med kommentarerna kring att Volvo nobbade Åkesson rasade som värst. Horder av sverigedemokrater förklarade att de aldrig mer ska köpa en Volvo.

Jag tror inte att man kan begära att alla ska förstå skillnaden mellan en lastbil och en personbil och att det i detta fall rör sig om helt olika företag och ägare - lika lite som man kan få alla att förstå att den offentliga vården kan vara en privat angelägenhet.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    kenneth768768 skrev 2014-03-14 08:04:45 följande:

Ja men då utelämnar du ju den relativt viktiga faktan att 8% tycker den är ganska bra, men sjuttiofemman hoppar ändå förtjust för att du i hennes tycke tvålade dit gert. Diskussionerna i denna tråd är inte direkt seriösa...
    Nej, jag kommenterade bara de siffror Gert presenterade i ett tidigare inlägg. Varför hen utelämnade "ganska bra" när hen missförstått statistiken och trodde att det rörde sig om vad folk tycker om Alliansen och S får du fråga hen om.

Gert hade fått för sig att statistiken sa att endast två procent av väljarna anser att Socialdemokraternas invandringspolitik är mycket bra och tre procent för Alliansen.

Jag gissar att det var därför hen inte tog upp "ganska bra", men det är ju bara en gissning.

Vad tror du?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?