• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2014-03-27 10:43:36 följande:
    Jag trodde arvssynd var något för de tokreligiösa?

Kanske det, eller så handlar det om att ta ansvar.

Att suga ut "näringen" (dvs pengar) ur folk och sedan pissa dem i ansiktet när de försöker ta sig upp kallas parasitera. Återigen: varför ska vi inte hjälpa dessa människor från länder som vi har att tacka för vårt materiella välstånd?
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-03-27 10:53:22 följande:

Och det kan du styrka på något sätt? Avpixlat är rasismens högborg och det gnälldes i högan sky över volvos reklam med zlatan. Naturligtvis har inlägget raderats numera men tack vare google kan man läsa cashade websidor:
    "Vi kan i klippet ovan höra ett kort förhandssmakprov på låtens miljonprogramsarrangemang som doftar starkt av bushweed, gängkriminalitetens krutrök och brända bilar. Det är gjort av gamle hitmakaren Max Martin. Enligt uppgift ska även texten ha fått sig en anpassning till hur Sverige ser ut 2014 och enligt Ibrahimovic också bör se ut – “blandningar överallt“, “bara att gilla läget och acceptera det“."

Och i kommentarsfälten kan man utläsa en rad felaktiga och kränkande uttalanden om zlatan, i vanlig ordning. Och botemedlet anses vara att rösta på Sd. Oväntat.
    Och de publicerade därefter att de hade haft fel och tyckte att reklamen var bra och kommentarsfältet visade samma sak.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-03-27 10:56:02 följande:

Kanske det, eller så handlar det om att ta ansvar.
    Att suga ut "näringen" (dvs pengar) ur folk och sedan pissa dem i ansiktet när de försöker ta sig upp kallas parasitera. Återigen: varför ska vi inte hjälpa dessa människor från länder som vi har att tacka för vårt materiella välstånd?
    Ja har du dåligt samvete för vad dina förfäder ställt till med kanske du mår bättre av att dela med dig av ditt överflöd. Håll dig dock till ditt eget isåfall och låt bli att komma med pekpinnar uppifrån din höga häst...
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-03-27 10:20:47 följande:
    Jag trodde du visste redan. I den här artikeln står det ex att det tar 5-7 år att få en utlandsfödd AKADEMIKER i arbete. Hur lång tid tror du det tar för en analfabet/någon som enbart gått koranskola/en kvinna med slöja eller niqab/kvinnor från en kultur där kvinnor stannar hemma med barn osv?

Påståendet att det i genomsnitt tar sju år för invandrare att få ett jobb upprepas alltmer. Siffran är dels inte korrekt, och missförstås även om den vore korrekt. Den har blivit populär för att siffran ger sken av att problemet inte är så stort. Vänta sju år bara så har invandrare integrerats, det vär inte så farligt? Så tycks även Mikael Feldbaum tolka siffran.

I ett pressmedelande av regeringen kan man läsa att mediantiden från att en nyanländ fått uppehållstillstånd till arbete är sju år.

Notera att:

Siffran avser medianen, inte genomsnittet som Feldbaum skriver.

Siffran avser tid från när man får uppehållstillstånd, inte från när man kommer till Sverige.

Siffran avser det första jobbet, inte när man har integrerats på arbetsmarknaden. Många jobbar givetvis ett tag och blir arbetslösa igen.

I stället att upprepa den svårtolkade siffran att mediantiden för att få ett jobb är sju år kan vi titta på andelen invandrare som är sysselsatta efter sju år. Efter sju år i Sverige var i enligt SCB i genomsnitt 55% av de två sista kohorterna invandrare som redovisas sysselsatta. Denna siffra inkluderar ändå invandrare från Nordiska länder, bland invandrare från t.ex. Irak var 40% sysselsatta efter sju år.

www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar-1/bank-vill-bryta-monster-rekryterar-utlandska-akademiker/

super-economy.blogspot.dk/2013/01/tar-det-sju-ar-innan-invandrare.html

5-7 år för invandrade akademiker tycker jag inte låter så jättemycket. Det finns infödda svenskar med betydligt längre arbetslöshet. Invandrare har förutom "vanlig" arbetslöshet att kämpa emot, även andra motståndare i form av främlingsfientlighet/rasism och diskriminering. I artikeln du länkade till på DN så beskriver personen att han ibland inte ens får svar på sina ansökningar.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-26 09:45:41 följande:

Det den personen skriver är ju helt rätt, men man får ju utveckla det lite till. Delvis så är vi för många människor på jorden och delvis så använder en del av dessa människor alldeles för stora resurser.

I U-länder så är dom redan för många och fler blir dom, i I-länder så utnyttjar vi jordens resurser så att jorden i princip håller på att utarmas. U-länder vill ha det som I-länder har. Inget konstigt alls. Det är problem som kan lösas med att hela jordens befolkning faktiskt krymper dramatiskt i alla delar av jordens hörn.

Ett sätt att minska befolkningen är att sluta att bota sjukdomar och att låta naturen ha sin gilla gång. Där är jag antagligen inte så fel ute, för jag tror att det kommer att bryta ut en sjukdom som vi inte rår på och så har naturen sett till att avbefolka jorden på ett naturligt sätt.

Jag är övertygad om att vi är inne i slutfasen av homosapiens existens, om inte av sjukdom så av krig eller någon stor naturkatastrof.

Visst, man kan på goda grunder tycka att vi är för många människor på jorden - frågan är bara med vilken rätt de som förbrukar mest av jordens resurser anser att de som förbrukar minst ska reducera sitt antal i miljöns namn.

Jag tror heller inte att du behöver söka efter pandemier som slår ut stora delar av jordens (fattiga) befolkning utan snarare att klimatförändringarna kan komma att drabba hårt, särskilt om enskilda länder tror sig vara sina egna universum och satsar på att bygga upp försvar mot dem som drabbas hårdare - eller angrepp mot länder vars territorium är mer beboeliga.

Själv tror jag på globalt samarbete och att teknisk utveckling - samt att naturen och klimatet fullständigt struntar i gränser mellan länder människor konstruerat.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • sjuttiofemman
    Rataxes skrev 2014-03-27 11:01:23 följande:
    Ja har du dåligt samvete för vad dina förfäder ställt till med kanske du mår bättre av att dela med dig av ditt överflöd. Håll dig dock till ditt eget isåfall och låt bli att komma med pekpinnar uppifrån din höga häst...

Eh förfäder? Vartenda plagg som du kan köpa på HM är tillverkat under dessa förhållanden. Likaså en lång rad av de dyra märkeskläder folk köper av.

För att inte tala om elektronikprodukter.
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-03-27 11:02:03 följande:

5-7 år för invandrade akademiker tycker jag inte låter så jättemycket. Det finns infödda svenskar med betydligt längre arbetslöshet. Invandrare har förutom "vanlig" arbetslöshet att kämpa emot, även andra motståndare i form av främlingsfientlighet/rasism och diskriminering. I artikeln du länkade till på DN så beskriver personen att han ibland inte ens får svar på sina ansökningar.
    Hur många av de vi tar in är akademiker är väl mer intressant.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-03-27 12:49:43 följande:
    Hur många av de vi tar in är akademiker är väl mer intressant.

I grund och botten handlar det om människosyn. Invandrare är inga varor vi handlar med där man kan välja ut russinen ur kakan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?