• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gräsrot

Hjälp vad jag skrattar åt inlägg som hävdar att SD har en miljon röster.

Då börjar vi med fakta

År 2010 uppgick mängden röstberättigade i Sverige till ca 6981520 personer

Av dem röstade 5.7 % (ca 397947 personer) på SD

Att anta att SD skulle ha höjt sig med nästan 150% med utgångspunkt från div opinionsundersökningar blir lite löjligt. Enligt samma opinion så ska KD och C åka ut och i KD-s fall ska dessutom halva väljarkåren ha stuckit.

Frågan i undersökningen var dessutom om folk skulle kunna tänka sig att sympatisera med SD. Att tänka tanken är inte riktigt samma sak som att verkligen gå och lägga sin röst på SD. Ungefär som att fråga LO medlemmar om de skulle kunna tänka sig att rösta som C i miljöfrågor.

Det är däremot rimligt att tänka sig att SD har möjlighet att stanna kvar i riksdagen efter 2014 (tyvärr) men det är en annan historia.

• effemgea
    nihka skrev 2014-03-30 12:06:49 följande:
    Hahahaha. Räknar du med Sufferings alla alias nu? Och en handfull andra som ständigt blir utkastade och uppstår i nya skepnader? Dessa mer flyktiga medlemmars tokröstande i alla undersökningar där man kan framhäva SD hade nyligen roliga konsekvenser. Vilket stöd för SD! menade man (löjligt många procent) samtidigt som alternativet "jag röstade på SD i förra valet" bringade många gånger fler procent än SDs 2010 valresultat...   

Du är inte den första som gör den här räknemissen. SD har INTE en miljon sympatisörer. Medborgare från 0-17 får varken delta i opinionsundersökninger eller rösta.

Jag kan inte se var jag sprider hat. Jag uttalar mig inte ens om andras intelligensnivå fast det stundvis haglar sådana skitkommentarer över mig - de flesta bortplockade såsom otaliga av de nick som framfört dem. Jag har också blivit utsatt för hot. Jag talar mest om vad SD och SDare säger och gör och det ogillar man så klart ungefär som ungar inte gillar att höra att de inte ska dra katten i svansen.
    Jag tror långt från alla sverigedemokrater har förstått att principen en person en röst gäller i det riktiga valet.

(Det är väl därför de startar alla omröstningar på FL och triumferar över att hälften av Familjelivs medlemmar sympatiserar med SD när 62 röster har avgetts varav 32 är på SD)

Jag tror nog att jag ska strunta i att poströsta och i stället rösta i vallokalen.

Det skulle kunna bli ett kul spektakel om det dyker upp någon förvirrad existens som upprört förklarar att hen har 718 alias på nätet och att hen är ombud för alla dessa.

Jag tänker mig att det kan börja kacklas om demokratur, åsiktsförtryck, landsförräderi, oikofobi och kommunism när valförrättaren försöker ge sverigedemokraten en grundkurs i demokrati.

Särskilt oikofobikacklet skulle kunna bli en upplevelse utöver det vanliga. Jag har bara sett uttrycket i skrift, men kan tänka mig att den vokala varianten utstött av en sverigedemokrat i stark affekt skulle kunna låta typ:

Oik, oik, oik, oiko, oikofobiGlad
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-30 12:17:38 följande:
    Jag förstår att du inte kan citera ett inlägg där jag skriver att invandrare är kriminella, för ett sådant inlägg har jag inte skrivit.  Grundlösa påståenden från din sida.

Du och Sd brukar koppla samman invandring med kriminalitet..men jag ber om ursäkt, då antar jag att du accepterar den forskningen som visar att invandring är ingen faktor för risken att falla in i kriminalitet. Alltid en början!
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-30 12:58:01 följande:

Du och Sd brukar koppla samman invandring med kriminalitet..men jag ber om ursäkt, då antar jag att du accepterar den forskningen som visar att invandring är ingen faktor för risken att falla in i kriminalitet. Alltid en början!
    Splittringspolitik som sjuklövern har bedrivit i 30-40 år är en faktor för risken att falla in i kriminalitet.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-30 13:13:06 följande:
    Splittringspolitik som sjuklövern har bedrivit i 30-40 år är en faktor för risken att falla in i kriminalitet.

Definiera splittringspolitik.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 23:05:54 följande:
    Vilka lösningar syftar du på, som kan fungera.

Om man inte fokuserar på de verkliga problemen, hur kan man då lösa dem?

Jag vet ju inte vilka "farliga" idéer du syftar på riktigt. Jag förstår att konservativa är rädda för MP, för de vill röra om i grytan. Jag anser ju att i de flesta fallen så är de verkliga problemen mycket farligare att ignorera, än vad MP:s lösningar är.

OK, då går jag OT och öppnar upp för anmälning då.

Klimatproblemet löser vi inte med vindkraft utan med storskalig kärnkraftsutbyggnad. Det sämsta (men billigaste) vi kan göra är att öka förbränningen av gas/olja.

Kollektivtrafik och cykel är ingen lösning. Att fördyra och försvåra för folk att köra bil ger ingen positiv effekt. Vi kan däremot ha en i princip fosilfri bilflotta imorgon - om staten tar på sig kostnaden för att byta alla dagens fordon mot el-fordon. Elen producerar vi storskaligt i nya kärnkraftverk.

Mat från andra sidan jordklotet kan vara klimatvänligare än närproducerad dito. Samtidigt finns ett motsatt miljömål om biologiskt mångfald - som mår bra av närproducerad mat Men man måste erkänna den konflikten också och inte bara försöka skuldbelägga importmat.

Osv.

Det finns problem men MP:s lösningar är inte seriösa.

slut OT
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 23:05:54 följande:
    Vilka lösningar syftar du på, som kan fungera.

Om man inte fokuserar på de verkliga problemen, hur kan man då lösa dem?

Jag vet ju inte vilka "farliga" idéer du syftar på riktigt. Jag förstår att konservativa är rädda för MP, för de vill röra om i grytan. Jag anser ju att i de flesta fallen så är de verkliga problemen mycket farligare att ignorera, än vad MP:s lösningar är.

Ja just ja, det var det där med farliga också ...

MP är farliga, inte bara för konservativa, därför att deras politik leder samhället mot ruin. Såväl tekniskt som ekonomiskt.

Ett land utan egen elförsörjning och med halva befolkningen på betald ledighet (sk friår) har inte mycket till framtid.

MP:s idéer är drömmar och utopier. 60-talets rödvinsvänster och flumare all over again.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-30 11:10:38 följande:

Nej, det menar jag inte. Det är både positivt och negativt beroende på vilket ämne du diskuterar och vilka du diskuterar med.

Hur många människor som bor här ser sig som nationalitet? Hur många vill upplösa nationaldagen?

Nationalismen får kritiseras i Sverige på ett sätt som går i få länder, vilket är jättebra. Men de nationalistiska grundtankarna sitter fortfarande jättesvårt förankrade. Jag har redan gett dig exempel på detta tidigare. Vill du ha fler.
    Fast om man förespråkar nationalistsk politik, t.ex. tullavgifter för importerat gods, att utländsk arbetskraft ska arbeta i Sverige under samma avtal som svenskar, att man anser att alla som arbetar i offentlig sektor, ska behärska svenska språket, att invandringen ska anpassas till europeisk nivå, etc., då verkar du (och andra) inte tycka att det är jättebra längre. Är det bara klander av nationalism du gillar, inte när man talar sig varm om den?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-03-30 11:57:41 följande:

Eftersom rasister i Sverige numera kallar sig nationalister för att vara mer rumsrena, så är det förståeligt att de 90% som inte röstar på Sd tar avstånd från nationalismen. Ungefär som på 90-talet när rasisterna stod och heilade till den svenska flaggan så ofta att samhället skämdes för att identifiera sig med den. Är det så svårt att förstå?
    Så du erkänner att du medvetet misstolkar ord och begrepp, med politiska syften. Det är ju inget annat än demagogi.

Varför inte kalla saker & ting för dess rätta sak?

Du och en del andra har kallat Sd för ett rasistiskt och t.o.m. nazistiskt parti. Då frågar jag: På vad bygger ni det? På vilket källmaterial?

Jag menar, det finns ju absolut ingenting i deras partiprogram som skulle tyda på det, och heller ingenting partiet gått ut med.

Är det så enkelt att du påstår det för att du vill motarbeta dem? Och huruvida det du påstår är sant eller ej, det struntar du fullständigt i? Det är en fruktansvärt oärlig hållning, ur vilken en saklig debatt omöjliggörs. Det är så inbördeskrig startar.
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-03-30 14:28:34 följande:

Definiera splittringspolitik.
    Allianspolitik och modern sossepolitik.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?