• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-29 17:32:25 följande:
    Det är SD-hatarna som är desperata. Det är bara kolla hur stor den här tråden är. Ni är verkligen rädda för SD:s framgångar, annars skulle ni inte lägga ner så mycket tid och skriva så mycket hatpropaganda mot SD. Det är lätt att hata, men svårare att älska. SD är kärlekens parti.
    Jepp. Den här tråden är stor för att det finns SÅ MÅNGA ANLEDNINGAR till varför folk tar avstånd från SD. VI har väl sällan drabbats av något så osmakligt i vår riksdag som ett rent främligsfientligt parti och nu reagerar fler och fler på SDs propagandamaskin och vill hjälpa till att exponera partiet för vad det är. Det räcker med att rada upp vad företrädare och sympatisörer gör och säger.

Kärlek är att behöva varandra, stötta varandra och samarbeta. SD är det enda partiet som INGET annat parti varken behöver eller vill samarbeta med i riksdagen. DET är kärlek - att unisont  gå emot onda krafter. Det finns mycket att önska och förbättra inom SDs hjärtefråga invandring men INTE utifrån den värdegrund SD vilar på.

SD - Sveriges mest hatade parti.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-29 18:02:36 följande:
    Nej, det är du som påstår det. SD är inte rasism, hat eller splittring. SD är freden och kärlekens parti. Läs partiprogrammet.
    Jag kan inte hitta ordet "kärlek" någonstans överhuvudtaget i SDs PARTIPROGRAM. Du får ta och läsa igenom det någon gång när du får tid. Men ta det inte på kvällen eftersom vissa passager är ganska scary.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-30 10:27:42 följande:

Antinationalisterna i Sverige är rätt få.
    Du måste tänka på att jag inte befinner dig inne i din hjärna. Man måste FORMULERA vad man vill att den man kommunicerar med, ska förstå.
    ---
    Tvärtom. Antinationalismen är mycket  stark i Sverige. Lyssna t.ex. på: sverigesradio.se/sida/avsnitt/341023, där den ensidigt beskrivs som "farlig", "negativ", "tillbakasträvande" etc.

Håll i minnet att det handlar om Sveriges radio, alltså ett allmänägt och allmänfinansierat företag.

"Nationalism" är numera ett begrepp som har mycket negativa konnotationer, i svenskan.

Du menar väl inte att det skulle varar tvärtom, att 'nationalism' skulle vara ett positivt laddat ord/begrepp i dagens Sverige?

• Philipsson
    nihka skrev 2014-03-30 10:58:53 följande:
    Jag kan inte hitta ordet "kärlek" någonstans överhuvudtaget i SDs PARTIPROGRAM. Du får ta och läsa igenom det någon gång när du får tid. Men ta det inte på kvällen eftersom vissa passager är ganska scary.
    Hur många ggr uppträder ordet "kärlek" i partiprogram öht?

Sannolikt inte så ofta. Och bra är det, för kärlek är ett informellt ord, som används åsyftandes nära och kära. I partiprogram används ett formellt, ickeintimt, språkbruk.

Förstår du nu?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-30 10:59:34 följande:
    Du måste tänka på att jag inte befinner dig inne i din hjärna. Man måste FORMULERA vad man vill att den man kommunicerar med, ska förstå.

---

Tvärtom. Antinationalismen är mycket  stark i Sverige. Lyssna t.ex. på: sverigesradio.se/sida/avsnitt/341023, där den ensidigt beskrivs som "farlig", "negativ", "tillbakasträvande" etc.

Håll i minnet att det handlar om Sveriges radio, alltså ett allmänägt och allmänfinansierat företag.

"Nationalism" är numera ett begrepp som har mycket negativa konnotationer, i svenskan.

Du menar väl inte att det skulle varar tvärtom, att 'nationalism' skulle vara ett positivt laddat ord/begrepp i dagens Sverige?

Nej, det menar jag inte. Det är både positivt och negativt beroende på vilket ämne du diskuterar och vilka du diskuterar med.

Hur många människor som bor här ser sig som nationalitet? Hur många vill upplösa nationaldagen?

Nationalismen får kritiseras i Sverige på ett sätt som går i få länder, vilket är jättebra. Men de nationalistiska grundtankarna sitter fortfarande jättesvårt förankrade. Jag har redan gett dig exempel på detta tidigare. Vill du ha fler.

Du verkar utgå från nidbild av dina meningsmotståndare, och sedan kritiserar du dem för åsikter de aldrig själva har valt.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-03-29 22:29:34 följande:
    Tack!

Ett strålande exempel på vad som betecknas som papegojsyndromet inom den moderna sektforskningen.
    Det här med att Gert påstår att alla utom SD tillhör en sekt påminner mig om den där roliga historien där det går ut en varning om att det finns en bil som kör mot färdrikningen på motorvägen och en bilförare utbrister; "EN? Det är ju tusentals!"
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-03-30 08:14:39 följande:
    Om du och dina gelikar fortsätter fortsätter så här kommer Sd få 30% i valet-14!

Det handlar nog mycket om att folk röstar EMOT något också, EMOT miljötalibaner, batikhäxor, gender benders, medborgarlönsförespråkare, kulturmarxister, genuscertifiering, hycklande södermalmshipsters med identitetskomplex, etc.
    Har du läst detta i PARTIPROGRAMMET eller?
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2014-03-30 11:10:38 följande:
    Nej, det menar jag inte. Det är både positivt och negativt beroende på vilket ämne du diskuterar och vilka du diskuterar med.

Hur många människor som bor här ser sig som nationalitet? Hur många vill upplösa nationaldagen?

Nationalismen får kritiseras i Sverige på ett sätt som går i få länder, vilket är jättebra. Men de nationalistiska grundtankarna sitter fortfarande jättesvårt förankrade. Jag har redan gett dig exempel på detta tidigare. Vill du ha fler.

Du verkar utgå från nidbild av dina meningsmotståndare, och sedan kritiserar du dem för åsikter de aldrig själva har valt.

Hur många som bor här ser sig som natuonalitetslösa? Så såg det ut innan stavningsprogrammet bråkade!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-03-30 10:48:05 följande:
    Jepp. Den här tråden är stor för att det finns SÅ MÅNGA ANLEDNINGAR till varför folk tar avstånd från SD. 
    Men ändå är här flest som gillar SD i tråden.
    Det är du, och möjligen några till som sprider hat om partiet som en miljon svenskar sympatiserar med.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-30 09:12:20 följande:
    "Sverigedemokraterna i en unik maktsituation" - Professor i statsvetenskap.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Ja, vad professorn menar med den avklippta meningen är oklart i sammhanget där en artikel  tar upp att de rödgröna partierna får en egen majoritet med 51 procent och SD backar 0,2 procentenheter till 8,5 procent.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?