• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • TheNarrator
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 23:37:11 följande:
    Eller så förbrukar vi bara så mycket energi som vi kan utvinna på ett säkert och rationellt sätt?

Det finns lösningar redan idag. Det handlar inte om att producera mer energi, utan om att konsumera mindre.
    Eftersom du är en person som enbart sållar agnarna ifrån vetet så gör jag det detsamma...

Att Sverige på, papperet ,ska förbli ett fantastiskt land, ett föredöme, en måttstock så räcker det inte att enbart skapa en vacker yta. Ytan måste fyllas med ett innehåll...

Att avveckla kärnkraften, bara för att, betyder inte att det är bättre att köpa smuts-kraft ifrån polen osv utan att vi har ett eget självförsörjande nät som kan täcka upp och vara lika driftssäkert.

Att avveckla kärnkraft betyder inte att vi vet bättre än andra, samtidigt som vi köper oss samma typ av energi från andra länder.
    Så sant som det var sagt.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 23:37:11 följande:
    Eller så förbrukar vi bara så mycket energi som vi kan utvinna på ett säkert och rationellt sätt?

Det finns lösningar redan idag. Det handlar inte om att producera mer energi, utan om att konsumera mindre. Främst handlar det om energieffektivisering. Idag slösar vi bort enorma mängder energi varje dag. Tekniken och idéerna finns redan, Det finns framtagna ambitiösa planer som skulle kunna sättas i verket på kort tid. Det kostar inte några jättesummor och det är inte jättesvårt. Och efter en kort period skulle Sverige börja tjäna jättesummor  på sparad energi. Vi skulle också kunna bli världsledande och exportera idéer och teknik. Det skulle dock kräva långsiktigt tänkande, vilket få politiker idag verkar våga satsa på. Och det skulle kräva ett brett, långsiktigt samarbete över blockgränserna. Och även att Sveriges alla kommuner samarbetade med varandra.

Kärnkraft är så makalöst överskattat. Folk verkar ibland få för sig att det är någon slags science fiction-superkraftskälla. Sanningen verkar ju vara en helt annan. Det är smutsigt, osäkert, dyrt, makalöst ineffektivt och som sagt överskattat. Vi vet fortfarande nästan ingenting om dess långsiktiga effekter på människan eller på naturen.  Kärnkraft är beroende av ändliga resurser och smutsiga gruvor. Det är så ineffektivt att det aldrig aldrig ens kan komma i närheten av att vara ett alternativ till fossila bränslen.

Varför hålla fast vid en förlegad, farlig teknik,  teknik som aldrig kommer lösa våra problem?

Nu i dessa dagar pratas det om krigshot nästan varje dag. Vem vill i krigstid bo nära en kärnkraftsreaktor? Hur vettigt är det i krigstid att vara beroende av ett fåtal kraftverk för sin elförsörjning? Nu ska det tilläggas att jag inte tror vi kommer hamna i krig,men jag tycker det är märkligt att det ofta är samma personer som hävdar att vi måste skydda oss bättre, som samtidigt förespråkar kärnkraft.
    Du är välkommen att utveckla ditt resonemang i någon passande tråd, denna har redan svävat ut i det blå ett antal gånger. Det enda jag tänker kommentera för tillfället är att vi redan gjort den viktigaste energieeffektiviseringen. Detta gjordes redan i början på 70-talet när oljeberoendet minskades, mycket tack vare kärnkraftsutbyggnaden. Oljeimporten har halverats sedan 1970 trots att trafiken har fördubblats.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-03-29 07:49:43 följande:

Finns det de som tror detta? :) Åkesson är en uppenbart hatisk människa, men gaskamrar?
    Jag tror inte att det är hans mål, men jag tvivlar inte ett ögonblick på att han skulle beordra sådant om det gagnade hans sak.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-29 10:50:42 följande:
    Hur kan SD vara nazistiskt när Kent Ekeroth hotar hoppa av EAF efter Österrikiskt nazistutspel?

www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article212...
    Kent är en riksidiot. Han hänger med Szilág Érik (Erik Almqvist) som bundar med ungerska antisemiter, och representerar ett parti som vill samarbeta med lika antisemitiska Front National, bland annat. Han är SDs nyttiga idiot. Inget mer, inget mindre.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-29 11:07:38 följande:
    Det märks att ni börjar bli desperata inför valet. Ni sprider skrämselpropaganda och utmålar SD som det ena och det andra. Det är ganska skönt att se faktiskt.
    Nej, det gör vi inte. Vi behöver inte ens försöka - SDs egna politiker och medlemmar gör jobbet åt oss. Vi behöver bara peka på fakta, det räcker. Men om att peka på fakta är "skrämselpropaganda" så...
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-29 11:18:42 följande:
    Fast utgår man inte från en föråldrad världsbild om man talar om nazismen inom SD i stället för rasismen.

Nazismen hittar man nog hos SVP  och liknande medan en modern rasist har bytt primär måltavla för hatet från judar till "MENA".

Det kan ju till och med i dessa sammanhang bli lite så att fiendens fiende är vår vän - som för SD.
    Knappast. SD polar gärna med antisemitiska grupper i Europa, och SDU avskyr att moderpartiet inte är öppet hatisk mot judarna. De döljer det väl, och har Ekerotharna som alibi, men deras vurm för "de arma judarna" är lika genomskinnlig som deras vurm för "de arma bögarna" eller "de arma kvinnorna", eller för all del "de arma pensionärerna". Vad som helst för att locka röster.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-03-29 16:34:51 följande:
    Inte ens på en sajt driven av imbeciller borde det vara OK att kalla judar för nazister. Ekeroth föraktas offentligt av företrädare för "riktiga" nazister. Något som inte ens den mest illitterate näthatare borde ha kunnat undgå.
    Oh please! Som sagt, Ekeroth är en nyttig idiot. Och kollaboratörer har alltid funnits.

Jag minns hur jag, för många år sedan, medan jag och en väninna väntade på tunnelbanan från Universitetet, plötsligt blev skriken i örat av någon - "Visst är min morsa en negerhora?" En stor, massiv mulatt i militärkläder vrålar i mitt öra att jag ska hålla med om att hans morsa är en "negerhora", eftersom han är mulatt och nazist.

Så att Kent omöjligt skulle vara nazze är ju milt sagt överdrivet.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-29 17:32:25 följande:
    Det är SD-hatarna som är desperata. Det är bara kolla hur stor den här tråden är. Ni är verkligen rädda för SD:s framgångar, annars skulle ni inte lägga ner så mycket tid och skriva så mycket hatpropaganda mot SD. Det är lätt att hata, men svårare att älska. SD är kärlekens parti.
    Du inser det korkade i ditt resonemang va? Du skriver precis lika mycket som vi gör.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-29 19:15:58 följande:
    Nja, det är väl bara ett exempel på det gamla vanliga fenomenet att när tokfanatikerna predikar så drar sig nästan alla undan, men några få blir kvar för att säga emot.

Om du tittar på FL:s politiska avdelning så är majoriteten av trådarna startade av sektmedlemmar. Min gissning är att flertalet av de som är politiskt intresserade anser att detta är ett underbetyg till FL och att det vore under deras värdighet att besvara toksektens propaganda.

Kanske de har rätt - att det vore bättre att låta sekten ta över det politiska forumet på FL.

Men själv anser jag att SD-sektens tankeslappheter inte bör stå oemotsagda, inte för att jag tror mig kunna övertyga någon, utan mer av principiella och praktiska skäl. 

Man kan lämpligen jämföra med dem som lägger ner oerhört mycket tid och möda på att argumentera mot Gudasänd och hans teorier om att spöken kan gå genom slidor och att solen kretsar kring jorden. Inte tusan är det någon som tror på Gudasänd, och skulle det vara så att någon/några trots allt gör detta så är dessa hursomhelst långt bortom möjligheterna att påverkas av förnuftets röst. 

Inte desto mindre tror jag att förnuftets röst är viktig - och det oavsett att vare sig kosmologins gudasända eller politikens gudasända aldrig kommer att kunna ta till sig den - och att alla andra redan har tillgång till den.

Själv ser jag nog SD-sektens attacker mot FL som en form av klotter. Jag tycker ingen ska behöva flytta sig för att klottrarna kräver allt utrymme - och så länge det är några som tar sig tid att gå i svaromål mot klottrarna, så begränsas klottret i stort sett till forumets samhällsavdelningar.

Sammanfattningsvis: Mot bakgrund av att det inte finns någon annan institution som vi svenskar tycker så illa om som just SD så kan man faktiskt påstå att reaktionerna på sektens spammande av FL:s politiska forum är ganska måttliga.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-03-29 20:25:36 följande:
    Har du inte förstått att effemgea är med i asylflykting-sekten? Hen är indoktrinerad i sekten kring Reinfeldt och Ullenhag att det inte finns några problem med asyl- och flyktingpolitiken. Det är ett sektbeteende att förneka något som 90% av alla andra förstår. 
    Exakt vad vi också säger. Du har bara missat vilka de 90 procenten är. Det är liksom inte ni som är 90%.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?