• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 21:55:54 följande:
    Och det är bättre att basera sin verklighet på ovetenskapliga idéer och inte försöka lösa problemen alls?

Nu ska det ju nämnas att jag inte alltid  är helt kompis med MP:s lösningar heller. Men de är i min mening helt klart ett av de minst "farliga" partierna i riksdagen.
    Helt vid sidan av trådens ämne,  så du behöver inte svara.

Jag är heller inte helt bekväm med alla MP:s lösningar, men kommer förmodligen att rösta på dem iallafall.

Vad har du för invändningar?
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rataxes
    Gert skrev 2014-03-29 18:02:36 följande:
    Nej, det är du som påstår det. SD är inte rasism, hat eller splittring. SD är freden och kärlekens parti. Läs partiprogrammet.

Det låter lika idiotiskt som när islamister påstår att islam är fredens och kärlekens religion...
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • effemgea
    Rataxes skrev 2014-03-29 22:47:32 följande:

Det låter lika idiotiskt som när islamister påstår att islam är fredens och kärlekens religion...
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-03-29 08:57:41 följande:
    Jo, du vill ha favelas i Sverige. Fast det blir väl rom-läger här.

Men jag är nyfiken, du och Sd anser ju att invandrare är kriminella. Varför tror ni det?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-29 22:36:05 följande:

Det finns partier som förespråkar lösnignar som faktiskt har en chans att fungera men MP hör inte till dessa.

MP är det överlägset farligaste partiet i Sverige just nu för till skillnad mot alla andra, mer eller mindre, påhittade och uppdiktade inrikespolitiska hot mot Sverige så har de faktiskt en reell möjlighet att genomdriva sina skadliga idéer.

Vilka lösningar syftar du på, som kan fungera.

Om man inte fokuserar på de verkliga problemen, hur kan man då lösa dem?

Jag vet ju inte vilka "farliga" idéer du syftar på riktigt. Jag förstår att konservativa är rädda för MP, för de vill röra om i grytan. Jag anser ju att i de flesta fallen så är de verkliga problemen mycket farligare att ignorera, än vad MP:s lösningar är.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • TheNarrator
    Rataxes skrev 2014-03-29 22:47:32 följande:

"Att söka försoning genom att anklaga motparten att vara idiotiskt visade sig vara ett idiotiskt drag..."
    Så sant som det var sagt.
  • TheNarrator

SD kommer ha sitt bästa val någonsin det här året. Jag tror att de får runt 10 - 14% av rösterna. Sedan kommer de sjunka igen och bli ett marginal-parti likt C & Kd, fast utan stöd utav övriga partier.

Så sant som det var sagt.
  • Quintus Zebra
    TheNarrator skrev 2014-03-29 22:33:03 följande:
     innan kärnkraften avvecklas, ser till att vi kan försörja oss själva på miljövänlig energi utan att behöva importera smutsig kolkraft.
    Eller så förbrukar vi bara så mycket energi som vi kan utvinna på ett säkert och rationellt sätt?

Det finns lösningar redan idag. Det handlar inte om att producera mer energi, utan om att konsumera mindre. Främst handlar det om energieffektivisering. Idag slösar vi bort enorma mängder energi varje dag. Tekniken och idéerna finns redan, Det finns framtagna ambitiösa planer som skulle kunna sättas i verket på kort tid. Det kostar inte några jättesummor och det är inte jättesvårt. Och efter en kort period skulle Sverige börja tjäna jättesummor  på sparad energi. Vi skulle också kunna bli världsledande och exportera idéer och teknik. Det skulle dock kräva långsiktigt tänkande, vilket få politiker idag verkar våga satsa på. Och det skulle kräva ett brett, långsiktigt samarbete över blockgränserna. Och även att Sveriges alla kommuner samarbetade med varandra.

Kärnkraft är så makalöst överskattat. Folk verkar ibland få för sig att det är någon slags science fiction-superkraftskälla. Sanningen verkar ju vara en helt annan. Det är smutsigt, osäkert, dyrt, makalöst ineffektivt och som sagt överskattat. Vi vet fortfarande nästan ingenting om dess långsiktiga effekter på människan eller på naturen.  Kärnkraft är beroende av ändliga resurser och smutsiga gruvor. Det är så ineffektivt att det aldrig aldrig ens kan komma i närheten av att vara ett alternativ till fossila bränslen.

Varför hålla fast vid en förlegad, farlig teknik,  teknik som aldrig kommer lösa våra problem?

Nu i dessa dagar pratas det om krigshot nästan varje dag. Vem vill i krigstid bo nära en kärnkraftsreaktor? Hur vettigt är det i krigstid att vara beroende av ett fåtal kraftverk för sin elförsörjning? Nu ska det tilläggas att jag inte tror vi kommer hamna i krig,men jag tycker det är märkligt att det ofta är samma personer som hävdar att vi måste skydda oss bättre, som samtidigt förespråkar kärnkraft.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    effemgea skrev 2014-03-29 22:36:27 följande:
    Helt vid sidan av trådens ämne,  så du behöver inte svara.

Jag är heller inte helt bekväm med alla MP:s lösningar, men kommer förmodligen att rösta på dem iallafall.

Vad har du för invändningar?
    Svarar gärna. :) Även om det blir rätt kortfattat idag. Kanske får jag tid och ork att lägga till lite mer text i morgon.

Grundproblemet för mig är väl att det känns so att MP i sin jakt eter nya väljare har skrotat mycket av den politik jag gillade, att de som så många andra partier slåss om mittenväljarna och inte vill verka extrema.

Jag gillade ju deras radikala idéer, som idag är skrotade. De har blivit lite för fega för mig.

Egentligen delar jag mycket av den kritik som tidigare språkrören Birger Schlaug och Maria Wetterstrand har lagt fram den senaste tiden. Håller inte med om allt dock. Håller t.ex. inte med Schlaug om att lösningen är att rösta på Vänsterpartiet.

• themia
    Quintus Zebra skrev 2014-03-29 23:55:29 följande:
    Svarar gärna. :) Även om det blir rätt kortfattat idag. Kanske får jag tid och ork att lägga till lite mer text i morgon.

Grundproblemet för mig är väl att det känns so att MP i sin jakt eter nya väljare har skrotat mycket av den politik jag gillade, att de som så många andra partier slåss om mittenväljarna och inte vill verka extrema.

Jag gillade ju deras radikala idéer, som idag är skrotade. De har blivit lite för fega för mig.

Egentligen delar jag mycket av den kritik som tidigare språkrören Birger Schlaug och Maria Wetterstrand har lagt fram den senaste tiden. Håller inte med om allt dock. Håller t.ex. inte med Schlaug om att lösningen är att rösta på Vänsterpartiet.

Jag håller med dig att det är lite tråkigt att MP blivit mindre radikalt med åren.
    Problemet med att vara alltför radikal,är dock att man då aldrig får chansen att pröva sina idéer, eftersom väljarunderlaget blir för svagt.

Ett Moment 22-problem alltså.

Ett politiskt parti som aldrig får chansen att verka i maktställning får heller aldrig chansen att mogna och utvecklas av erfarenheterna.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?