• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • silhuett

IVF får man väl bara efter att ha försökt skaffa barn på egen hand aktivt i minst ett år? Känns konstigt att hon ångrar sig NU så plötsligt?

• Jag är bara jag
    msmurphy skrev 2013-10-31 20:38:27 följande:
    Vi har fri abort i det här landet och ingen kan ifrågasätta en kvinnas anledning innan vecka 18.
    Ja,men det är ju en himla skillnad på en oplanerad graviditet som ju de flesta aborter beror på och en IVF-bebis! Vet du hur himla mycket man gått igenom innan man står där med ett plus efter IVF? Kanske flera års hemmaförsök,mediciner in och ut och upp och ner,äggplock och VUL och guvetallt-hon hade massor med tid att komma på att hon inte ville ha barn! Tycker du skattepengar ska gå till såna aborter verkligen?
  • elyse

Hm. Jag tror att vi i alla fall är många som är nyfikna på om detta ger framtida konsekvenser, t.ex. om denna kvinna på nytt vill ha IVF.

• Mrs Moneybags

Visst har hon rätt att göra abort, men en del av mig tycker att hon då borde få betala för IVF-en helt ur egen ficka, eftersom hon tycker att det är så kul att leka med sin kropp för våra pengar.

• LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 20:34:51 följande:
    Tyvärr är det inte bs. Jag hoppas innerligt att du tar tråden på allvar för den är sann.

Så hennes sambo kommer inte undra om ivf:et lyckades? Lär vara svårt att dölja en graviditet som man kämpat såpass för.
  • msmurphy
    Jag är bara jag skrev 2013-10-31 20:42:20 följande:
    Ja,men det är ju en himla skillnad på en oplanerad graviditet som ju de flesta aborter beror på och en IVF-bebis! Vet du hur himla mycket man gått igenom innan man står där med ett plus efter IVF? Kanske flera års hemmaförsök,mediciner in och ut och upp och ner,äggplock och VUL och guvetallt-hon hade massor med tid att komma på att hon inte ville ha barn! Tycker du skattepengar ska gå till såna aborter verkligen?
    Vad är alternativet menar du?
  • beckybe83

Om det är sant borde landstinget skicka en räkning för kostnade. Otacksamt mot andra som kämpar och kämpar på.

• Jag är bara jag
    msmurphy skrev 2013-10-31 20:45:56 följande:
    Vad är alternativet menar du?
    Ja,ska det vara så här tycker jag det ska vara psykologkrav och/eller utredning som typ inför adoption om man ska göra IVF. Fruktanvärt slöseri på alla sätt och vis och framförallt med det lilla livet som kanske aldrig får födas... Jag sörjer fortfarande mitt MA efter IVF trots att det gått över 5 år och hon vill ta bort det frivilligt! Man vill ju bara spy faktiskt vid blotta tanken... Och mina surt förvärvade pengar går till sånt!
  • Anonym (tror ej)
    Jag är bara jag skrev 2013-10-31 20:42:20 följande:
    Jag tror inte på den här tråden. Men om det nu är sant, kanske det kan vara så att hon blev besatt av tanken på att bli gravid just eftersom hon inte kunde bli det. Och sen när hon väl hade blivit det så ångrade hon sig, eftersom hon egentligen inte ville så mycket. Eller kanske har hennes man varit den som drivit hela projektet, och hon kanske gick med på allt utan att känna efter vad hon vill, och nu när hon blev gravid så vill hon inte. Äh, jag vet inte. Men tråden låter för bisarr för att vara sann.
  • Anonym (:-/)
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 20:45:54 följande:
    Så hennes sambo kommer inte undra om ivf:et lyckades? Lär vara svårt att dölja en graviditet som man kämpat såpass för.

Jag skrev ju att hon tänker säga att det inte blev något!
Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?