• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Jennie med ie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:46:36 följande:

Jo jag förstår att de måste gå med på det och därför skrec jag "får" med situationstecken

Ville väl mest höra om någon hört om något liknande och om man kanske från sjukvårdens sida var lite mer på gällande ex kurarorskonsultation eller dylikt.
    Förhoppningsvis inte eftersom lagstiftningen ska styra.
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:51:04 följande:
    Förstår du inte innebörden att situationstecken?! Jag skrev "FÅR". Jag vet att de inte kan neka en abort men tycker väl kanske man borde ha andra rutiner gällande den här typen av fall!

Vadå "andra rutiner"? Och fri abort är bara fri om skälen till den kvittar.
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:46:36 följande:
    Jo jag förstår att de måste gå med på det och därför skrec jag "får" med situationstecken Ville väl mest höra om någon hört om något liknande och om man kanske från sjukvårdens sida var lite mer på gällande ex kurarorskonsultation eller dylikt.

Vården har ju redan gjort bort sig en aning genom att genomföra ivf-behandling på någon som tycks ha en aktiv psykisk sjukdom. Man borde definitivt upptäckt detta och behandlat den först.
    LinneaJosie skrev 2013-11-02 00:49:41 följande:
    Vadå "andra rutiner"? Och fri abort är bara fri om skälen till den kvittar.

Jennie med ie skrev 2013-11-02 00:30:08 följande:
    Rutiner som sätter sig över lagen?

Rutiner för att det inte sker så lättvindigt givetvis! Aborter sker ju efter ett besök och man får ett piller med hem i många fall, utan vidare uppföljning.

Kanske borde man iaf behöva prata med nån av dessa man träffat under utredningens resa.

Vad trött kah blir på människor som vill feltolka och lägger ihop saker till något som INTE står.
    LinneaJosie skrev 2013-11-02 00:52:13 följande:
    Vården har ju redan gjort bort sig en aning genom att genomföra ivf-behandling på någon som tycks ha en aktiv psykisk sjukdom. Man borde definitivt upptäckt detta och behandlat den först.

Och du vet inget om ätstörningar heller?

Aktiv psykisk sjukdom?! Du måste dra det till sin spets och överdriva?

Jag bad dig redan tidigare att ignorera tråden om du inte tänkte ta den på allvar.
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:43:50 följande:

Men varför hittar du på?
    Människan är ätstörd vilket inte är detsamma som anorektiker!
    Hade hon varit anorektiker hade det säkert fångats upp då det syns och man oftast inte ens har mens.
    Hittar på? Du skrev: "Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!"
    Det brukar kallas självsvält, anorexi. 
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-02 08:25:57 följande:
    Hittar på? Du skrev: "Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!"

Det brukar kallas självsvält, anorexi. 

Nej det gör det absolut inte! Du vet ju inte vad, när och hur hon äter i övrigt! Hon kan ju likväl bara äta när ingen ser eller vräka i sig tårtor om nätterna.

Herregud så dumt!
  • Eterisk
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:51:04 följande:

Förstår du inte innebörden att situationstecken?! Jag skrev "FÅR".
    Jag vet att de inte kan neka en abort men tycker väl kanske man borde ha andra rutiner gällande den här typen av fall!
    Citationstecken. 
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:20:55 följande:

Och du vet inget om ätstörningar heller?
    Aktiv psykisk sjukdom?! Du måste dra det till sin spets och överdriva?

Jag bad dig redan tidigare att ignorera tråden om du inte tänkte ta den på allvar.
    Men du skrev även att du inte orkar sitta och dividera och att du bara ville veta om sjukhusen tycker att det är okej? Och att du inte bryr dig om andras åsikter i det hela? Har du fått svar på din fråga i tråden än? Tänkte eftersom du fortfarande är kvar trots att du inte vill diskutera.
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-02 08:30:12 följande:

Nej det gör det absolut inte! Du vet ju inte vad, när och hur hon äter i övrigt! Hon kan ju likväl bara äta när ingen ser eller vräka i sig tårtor om nätterna.
    Herregud så dumt!
    Varför arg? :)

Men okej, bulimi då? 
Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?