• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Anonym (:-/)
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 22:02:57 följande:
    Du behöver inte bli så otrevlig. Du kan ju välja att bemöta delen där jag svarar utifrån att din historia stämmer, för jag antar att du ville ha en diskussion?

Nja, det jag ville veta var det jag skrev i ts, om sjukhusen går med på det och tycker det är okej.

Vad andra tycker är inte så relevant för mig.
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 22:39:33 följande:
    Nja, det jag ville veta var det jag skrev i ts, om sjukhusen går med på det och tycker det är okej. Vad andra tycker är inte så relevant för mig.

Förstår du inte innebörden av vår abortlagstiftning? På vilket sätt skulle sjukhuset kunna neka henne en abort?
  • Thotis90
    silhuett skrev 2013-10-31 20:40:38 följande:
    IVF får man väl bara efter att ha försökt skaffa barn på egen hand aktivt i minst ett år? Känns konstigt att hon ångrar sig NU så plötsligt?
    Det tycker jag också! Man brukar ju gå igenom en fertilitetsutredning innan man blir remitterad till IVF och hon borde redan då ha insett att hon inte är redo, om det är så att det inte är kalla fötter det handlar om. 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Lovebug

Hon får förstås ändra sig, ingen kan stoppa henne från att göra en abort...men hon borde ha klart för sig att göra IVF inte är synonymt med en graviditet. Gör hon abort så finns det en risk att hon aldrig blir med barn igen!. Kliniken hon har gjort Ivf hos gör ju dessutom uppföljning o det är väl inte omöjligt att de ser att hon har gjort en abort om hon vill göra IVF i framtiden....o att aborten då kommer till killens kännedom. Tycker dock det låter som ett fall av rejält kalla fötter så hon borde kanske prata med någon? Gör hon abort efter ett IVF så förtjänar hon att aldrig få något barn enl min åsikt...de flesta som gör IVF fattar vilket enormt mirakel det är o skulle aldrig göra abort (kalla fötter kan man dock få ibland men det är ju stor skillnad att undra om man blir en bra förälder o att döda ett barn som man kämpat så att få).

• Simon 681

Hon bör inte nekas abort. däremot borde hon hållas ansvarig för kostnaden för IVF och nekas sådan behandling i fortsättningen.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • viseversa
    Simon 681 skrev 2013-11-01 08:13:07 följande:

Hon bör inte nekas abort. däremot borde hon hållas ansvarig för kostnaden för IVF och nekas sådan behandling i fortsättningen.

Instagram...LOVALOVISA
  • Anonym (trist)
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 22:39:33 följande:

Nja, det jag ville veta var det jag skrev i ts, om sjukhusen går med på det och tycker det är okej.
    Vad andra tycker är inte så relevant för mig.
    Det är klart att läkarna som genomfört IVF på paret inte tycker det är ok, men de kan samtidigt inte göra något åt saken. Självklart har kvinnan rätt till abort oavsett om hon blivit gravid genom IVF eller inte.
    Vad tycker du att sjukhuset skall göra?

Detta är tydligen inte helt ovanligt, i alla fall i Storbritannien.
    http://www.respektlivet.nu/nyheter/nyheter_2010/ivf-barn_aborteras_i_storbritannien_nar_mammorna_andrar_sig
  • princess77

Hon kan inte nekas abort men hon skall nekas fler ivf försök i så fall.
    Om hon vill göra fler ivf försök skall hon betala dom privat i så fall!
    Låter mycket underligt,frågan är om hon verkligen vill göra abort eller om hon bara är i nått chocktillstånd?
    Många blir ju lite oroliga att dom skall klara det när dom plussar.Hon kanske behöver tala med nån?

• Maria 434
    Simon 681 skrev 2013-11-01 08:13:07 följande:

• Anonym (ettlivärettliv)

fy va sorgligt att det finns så äckliga korkade idioter.

Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?