• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Gazebo

Absolut, men hon borde också få betala för IVF:en. Svenska skattesystemet är nog överbelastat utan hennes bidrag till det.

• Anonym (tror ej)
    Anonym (trist) skrev 2013-10-31 21:24:08 följande:
    Men om man tvingar kvinnan att betala för IVF ifall hon vill göra abort kan vi ju verkligen inte tala om fri abort. Det är nog inte många som skulle vilja se att vanliga aborter kostar 50-100 000 kronor. Skulle det bli verklighet är man tillbaka i ett samhälle där det inte är möjligt för de flesta kvinnor att göra abort = illegala metoder används.

Vad menar du med "de flesta kvinnor"? De flesta blir inte gravida med hjälp av ivf.

Kostar en ivf 50-100000 kr??? Det är helt sjukt att skattebetalare ska stå för sånt för någon som genomgår ivf och sen gör abort. 
  • Norris
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 21:16:59 följande:

Jo, fast det kan ju bli mycket svårt att dölja när man bor ihop.
    På vilket sätt blir det svårt att dölja?
  • LinneaJosie
    Norris skrev 2013-10-31 21:30:38 följande:
    På vilket sätt blir det svårt att dölja?

Om man längtar efter barn såpass att man genomgår ivf brukar partnern också vara mycket delaktig och leta tecken på graviditet. Hur som haver, TS- jag tror fortfarande att du ljuger i syfte att skapa debatt, vilket känns väldigt olyckligt, men om detta skulle vara sant kan vi ju trösta oss med att detta nog är väldigt ovanligt. Kvinnan i fråga kan mycket väl ha andra skäl till sin abort men välja att inte delge dem. Är hon ätstörd kan det mycket väl ha med det att göra.
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 21:12:13 följande:
    Så hon har barn sen tidigare? Eller vilka barn syftar du på?

Jag tycker i alla fall att i såna här fall ska man betala sin ivf själv, för abort kan ju ingen neka henne eftersom vi har fri abort.  

Nej vi jobbar med barn.
    LinneaJosie skrev 2013-10-31 21:38:30 följande:
    Om man längtar efter barn såpass att man genomgår ivf brukar partnern också vara mycket delaktig och leta tecken på graviditet. Hur som haver, TS- jag tror fortfarande att du ljuger i syfte att skapa debatt, vilket känns väldigt olyckligt, men om detta skulle vara sant kan vi ju trösta oss med att detta nog är väldigt ovanligt. Kvinnan i fråga kan mycket väl ha andra skäl till sin abort men välja att inte delge dem. Är hon ätstörd kan det mycket väl ha med det att göra.

Men håll bara käften om du tror att det inte är sant! Jag orkar verkligen inte sitta och dividera med någon som inte fattar att det finns människor som gör saker du inte skulle gjort.
  • Anonym (trist)
    Anonym (n) skrev 2013-10-31 21:25:32 följande:
    Fri abort, inte fri IVF till alla som inte ens vill ha barn :)
    Jag tror du förstod min poäng....
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 21:28:37 följande:
    Vad menar du med "de flesta kvinnor"? De flesta blir inte gravida med hjälp av ivf.

Kostar en ivf 50-100000 kr??? Det är helt sjukt att skattebetalare ska stå för sånt för någon som genomgår ivf och sen gör abort. 
    Det var dumt uttryckt med "de flesta kvinnor". Menade egentligen bara att säga att fast jag håller med om att det är oerthört dålig stil av denna person så tycker jag inte att någon skall behöva betala så mycket för en abort.

• LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 21:41:25 följande:
    Men håll bara käften om du tror att det inte är sant! Jag orkar verkligen inte sitta och dividera med någon som inte fattar att det finns människor som gör saker du inte skulle gjort.

Du behöver inte bli så otrevlig. Du kan ju välja att bemöta delen där jag svarar utifrån att din historia stämmer, för jag antar att du ville ha en diskussion?
  • MikNis
    msmurphy skrev 2013-10-31 20:38:27 följande:
    Vi har fri abort i det här landet och ingen kan ifrågasätta en kvinnas anledning innan vecka 18.
    Givetvis kan man ifrågasätta en kvinnas anledning till abort.

och diskutera fallet.

Däremot får vården inte neka henne abort.

Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?