• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Anonym (tror ej)
    Jag är bara jag skrev 2013-10-31 20:52:16 följande:
    Ja,ska det vara så här tycker jag det ska vara psykologkrav och/eller utredning som typ inför adoption om man ska göra IVF. Fruktanvärt slöseri på alla sätt och vis och framförallt med det lilla livet som kanske aldrig får födas... Jag sörjer fortfarande mitt MA efter IVF trots att det gått över 5 år och hon vill ta bort det frivilligt! Man vill ju bara spy faktiskt vid blotta tanken... Och mina surt förvärvade pengar går till sånt!
    Beklagar. :(

Jag tycker det borde finnas ett "kontrakt" som man ska skriva på inför ivf, där man blir skyldig att betala hela ivf-behandlingen själv om man väljer att göra abort.

Men det är onödigt att bli upprörd över en sån här tråd när man inte ens vet om den är sann. 
  • Unex

Självklart måste hon få göra abort, endast hon kan veta varför hon väljer det. Min gissning är att hon inte gör det för att jävlas med någon i alla fall.

• Anonym (:-/)
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 20:53:02 följande:
    Jag tror inte på den här tråden. Men om det nu är sant, kanske det kan vara så att hon blev besatt av tanken på att bli gravid just eftersom hon inte kunde bli det. Och sen när hon väl hade blivit det så ångrade hon sig, eftersom hon egentligen inte ville så mycket. Eller kanske har hennes man varit den som drivit hela projektet, och hon kanske gick med på allt utan att känna efter vad hon vill, och nu när hon blev gravid så vill hon inte. Äh, jag vet inte. Men tråden låter för bisarr för att vara sann.

Det ÄR sant. Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!

Anledningen till hela "spektaklet" med barn säger hon att det mest var för hennes föräldrars skull.
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 20:59:58 följande:

Det ÄR sant. Personen ifråga en väldigt märklig person. Hon har ex ätstörningar hon haft sen tonåren men vägrar ta itu med. Hon bakar freneriskt till jobbet men äter inget själv. Under den pedagogiska lunchen rör hon i tallriken ett par varv och säger att barnen då tror hon äter!
    Anledningen till hela "spektaklet" med barn säger hon att det mest var för hennes föräldrars skull.
    Så hon har barn sen tidigare? Eller vilka barn syftar du på?

Jag tycker i alla fall att i såna här fall ska man betala sin ivf själv, för abort kan ju ingen neka henne eftersom vi har fri abort.  
  • LinneaJosie
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 20:55:00 följande:
    Jag skrev ju att hon tänker säga att det inte blev något!

Jo, fast det kan ju bli mycket svårt att dölja när man bor ihop.
  • Anonym (trist)
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 20:55:28 följande:
    Jag tycker det borde finnas ett "kontrakt" som man ska skriva på inför ivf, där man blir skyldig att betala hela ivf-behandlingen själv om man väljer att göra abort.
    Anonym (tror ej) skrev 2013-10-31 21:12:13 följande:

Jag tycker i alla fall att i såna här fall ska man betala sin ivf själv, för abort kan ju ingen neka henne eftersom vi har fri abort.  
    Men om man tvingar kvinnan att betala för IVF ifall hon vill göra abort kan vi ju verkligen inte tala om fri abort. Det är nog inte många som skulle vilja se att vanliga aborter kostar 50-100 000 kronor. Skulle det bli verklighet är man tillbaka i ett samhälle där det inte är möjligt för de flesta kvinnor att göra abort = illegala metoder används.

• Anonym (trist)
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 20:59:58 följande:
    Det låter som att det inte är en människa som skall ha barn.
  • Anonym (n)
    Anonym (trist) skrev 2013-10-31 21:24:08 följande:
    Men om man tvingar kvinnan att betala för IVF ifall hon vill göra abort kan vi ju verkligen inte tala om fri abort. Det är nog inte många som skulle vilja se att vanliga aborter kostar 50-100 000 kronor. Skulle det bli verklighet är man tillbaka i ett samhälle där det inte är möjligt för de flesta kvinnor att göra abort = illegala metoder används.

Fri abort, inte fri IVF till alla som inte ens vill ha barn :)
  • Tant Gräddelin
    Mrs Moneybags skrev 2013-10-31 20:44:53 följande:
    Visst har hon rätt att göra abort, men en del av mig tycker att hon då borde få betala för IVF-en helt ur egen ficka, eftersom hon tycker att det är så kul att leka med sin kropp för våra pengar.

Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?