• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • Anonym (förkastligt)

Personligen tycker jag det är helt förkastligt och jag hoppas att någon talar henne till rätta innan aborten genomförs. Kanske är det så att hon är rädd för att bli tjock och behöver stöd för att fullfölja graviditeten.

Sjukhuset kan knappas neka henne abort, men jag hoppas hon får en faktura på IVF:en hem om hon fullföljer planerna på abort. Och blir nekad framtida IVF:er

Sen tycker jag det är grymt osmakligt att ge sin omgivning sådana förtroenden. Saken som sådan diskuterar man med sin partner inte med sin kollega. Hoppas killen får redan på hur hon beter sig så att han kan gå vidare med en vettigare kvinna. 

Anonym (tror ej) skrev 2013-11-01 10:10:33 följande:
    Så kan det vara. När kroppen inte har några fettceller att ta av, så börjar den ta av hjärnans fettceller. Det är därför anorektiker får så skev verklighetsuppfattning, som t ex att dom tror att dom är tjocka trots att dom är sjukligt underviktiga och undernärda. Så det här underliga beslutet kan mycket väl ha med hennes sjukdom att göra. Det är lika bra att hon avbryter graviditeten, för hur bra är det egentligen med graviditet och förlossning för en anorektisk kropp? Däremot anser jag fortfarande att om hon sen nån gång vill ha en ivf-behandling igen, så ska hon bekosta den själv.

Men varför hittar du på?

Människan är ätstörd vilket inte är detsamma som anorektiker!

Hade hon varit anorektiker hade det säkert fångats upp då det syns och man oftast inte ens har mens.
    Jennie med ie skrev 2013-11-01 10:53:30 följande:
    Sjukhusen är tvungna att "gå med på det" om det är aborten du menar. De måste följa vår abortlagstiftning, den gäller givetvis även de som genomgått fertilitetsbehandlingar. Vad de sedan _tycker_ är i det fallet oväsentligt.

Däremot är det rimligt att det ligger henne i fatet i framtiden om hon åter vill göra IVF med landstingets subventionering. 

Jo jag förstår att de måste gå med på det och därför skrec jag "får" med situationstecken

Ville väl mest höra om någon hört om något liknande och om man kanske från sjukvårdens sida var lite mer på gällande ex kurarorskonsultation eller dylikt.
  • Anonym (Cilla)

Jag har svårt att tänka mig att hon får vidare ivf-behandling och DÅ får ju pojkvännen reda på det om inte annat.

LinneaJosie skrev 2013-10-31 22:56:00 följande:
    Förstår du inte innebörden av vår abortlagstiftning? På vilket sätt skulle sjukhuset kunna neka henne en abort?

Förstår du inte innebörden att situationstecken?! Jag skrev "FÅR".

Jag vet att de inte kan neka en abort men tycker väl kanske man borde ha andra rutiner gällande den här typen av fall!
  • läkarstudent

Ja, ska man ha fri abort i ett land så kan man inte gå in och bedöma vem som har tillräckligt starka skäl och vem som inte har det. Gör man det är det inte fri abort längre. Och jag tycker absolut att vi ska ha fri abort.

Sedan tycker jag att kvinnan låter som en idiot, men det hör inte till diskussionen.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Hannah76

Självklart ska hon kunna göra abort. Lika självklart som hon förbrukat sina gratischanser hos landstinget.

• Jennie med ie
    Anonym (:-/) skrev 2013-11-01 19:51:04 följande:

Förstår du inte innebörden att situationstecken?! Jag skrev "FÅR".

Jag vet att de inte kan neka en abort men tycker väl kanske man borde ha andra rutiner gällande den här typen av fall!
    Rutiner som sätter sig över lagen?
Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?