• Anonym (:-/)

abort efter provrörsbefruktning - helt ok?

Har en kollega som genomgått landstingsbetald provrörsbefruktning och precis fått positivt test.

Men nu har hon ångrat sig och tänker göra abort. Hon sa att det här med barn är hon inte redo för!

"Får" man göra såhär? Tycker sjukhusen att det är okej?!

I mina öron låter det helt vansinne.

• Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?
  • LinneaJosie

Har alla missat att kvinnan i fråga är psykiskt sjuk? Detta borde ha fångats upp i processen, men gjorde tydligen inte det. Jag gissar iaf att sjukdomen har med detta till synes konstiga beslut att göra.

• LinneaJosie
    Anonym (ettlivärettliv) skrev 2013-11-01 08:56:23 följande:
    fy va sorgligt att det finns så äckliga korkade idioter.

Tråkigt att du tycker så om alla som gör abort. Med tanke på ditt nick utgår jag ifrån att du är konsekvent i ditt fördömande.
  • Anonym (ettlivärettliv)
    LinneaJosie skrev 2013-11-01 09:01:03 följande:

Tråkigt att du tycker så om alla som gör abort. Med tanke på ditt nick utgår jag ifrån att du är konsekvent i ditt fördömande.
    hur menar du?
  • LinneaJosie
    Anonym (ettlivärettliv) skrev 2013-11-01 09:19:37 följande:
    hur menar du?

Ett liv är ett liv innebär väl att du anser att a) fostret är ett liv och b) att alla liv är likvärdiga, och då kvittar väl kvinnans skäl till aborten? Ett liv är ju ändå ett liv, oavsett orsak till abort.
  • The past is now
    Simon 681 skrev 2013-11-01 08:13:07 följande:

Hon bör inte nekas abort. däremot borde hon hållas ansvarig för kostnaden för IVF och nekas sådan behandling i fortsättningen.

• Anonym (ettlivärettliv)
    LinneaJosie skrev 2013-11-01 09:22:33 följande:

Ett liv är ett liv innebär väl att du anser att a) fostret är ett liv och b) att alla liv är likvärdiga, och då kvittar väl kvinnans skäl till aborten? Ett liv är ju ändå ett liv, oavsett orsak till abort.
    Jo men  dett ts skriver om visar ju verkligen att personen är helt genomkorkad.
  • Anonym (tror ej)
    Anonym (trist) skrev 2013-10-31 21:45:43 följande:
    Jag tror du förstod min poäng....

Det var dumt uttryckt med "de flesta kvinnor". Menade egentligen bara att säga att fast jag håller med om att det är oerthört dålig stil av denna person så tycker jag inte att någon skall behöva betala så mycket för en abort.

Det är inte aborten hon betalar för. Hon betalar ivf-behandlingen som hon väljer att inte nyttja trots att skattebetalarna betalt för den. 
  • Anonym (tror ej)
    LinneaJosie skrev 2013-11-01 08:59:55 följande:
    Har alla missat att kvinnan i fråga är psykiskt sjuk? Detta borde ha fångats upp i processen, men gjorde tydligen inte det. Jag gissar iaf att sjukdomen har med detta till synes konstiga beslut att göra.
    Så kan det vara. När kroppen inte har några fettceller att ta av, så börjar den ta av hjärnans fettceller. Det är därför anorektiker får så skev verklighetsuppfattning, som t ex att dom tror att dom är tjocka trots att dom är sjukligt underviktiga och undernärda. Så det här underliga beslutet kan mycket väl ha med hennes sjukdom att göra. Det är lika bra att hon avbryter graviditeten, för hur bra är det egentligen med graviditet och förlossning för en anorektisk kropp? Däremot anser jag fortfarande att om hon sen nån gång vill ha en ivf-behandling igen, så ska hon bekosta den själv.
  • Anonym (trist)
    Anonym (tror ej) skrev 2013-11-01 09:52:34 följande:
    Det är inte aborten hon betalar för. Hon betalar ivf-behandlingen som hon väljer att inte nyttja trots att skattebetalarna betalt för den. 
    I praktiken blir det ju dock så att hon betalar för aborten.
    "Om du gör abort nu får du en räkning på 50 000 kronor" (även om det står IVF-behandling på räkningen).

• Jennie med ie
    Anonym (:-/) skrev 2013-10-31 22:39:33 följande:

Nja, det jag ville veta var det jag skrev i ts, om sjukhusen går med på det och tycker det är okej.
    Vad andra tycker är inte så relevant för mig.

Sjukhusen är tvungna att "gå med på det" om det är aborten du menar. De måste följa vår abortlagstiftning, den gäller givetvis även de som genomgått fertilitetsbehandlingar. Vad de sedan _tycker_ är i det fallet oväsentligt.

Däremot är det rimligt att det ligger henne i fatet i framtiden om hon åter vill göra IVF med landstingets subventionering. 
Svar på tråden abort efter provrörsbefruktning - helt ok?