• tattines

Någon från Uppsala?

Plussade för en vecka sedan och håller nu tummarna för att allt går som der ska. Har en son på snart 16 månader :) Tänkte höra om det finns någon mer i Uppsala som nyligen plussat :)

• Svar på tråden Någon från Uppsala?
  • Madam
    Aava skrev 2014-03-11 21:54:52 följande:

Välkomna! Kul att vi är många! Här kan ni se hur vi andra ligger till och fylla på med era BF: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m72494206.html

Jag har inte hört något angående Gävle. Talade med min BM idag angående situationen på ackis. Hon trodde inte att ett så pass stort sjukhus har "råd" att inte ha en fungeranade förlossningsavdelning. Dels ekonomiskt eftersom de som åker och föder till andra sjukhus måste bekostas av vårt landsting och dels för imagen. Det är ju svårt att argumentera för att det är ett uni-sjukhus och det inte har någon fungerande förlossning.

För min del är det saker runt omkring också som gör det problematiskt. Hur man ska ordna det med barnvakt för syskon etc. Det är ju trots allt smidigare att vara nära hemma...

Men det finns ju en risk också att ens BM på MVC inte har sett en förlossning sen studietiden... Eller måste de hålla igång den praktiska kunskapen också? Så det är kanske inte så "säkert" heller :).

Tack nu har jag skrivit in mitt bf.

Angående uppdaterade BM när det gäller förlossningar så beror det på vart man går. På barnmorskemottagningen hjärtat inne i stan så jobbar alla bm på deltid på mottagningen och deltid på förlossningen just för att hålla sig uppdaterade hela tiden Det tycker jag känns bra
  • Nilla81
    Aava skrev 2014-03-11 21:54:52 följande:

Men det finns ju en risk också att ens BM på MVC inte har sett en förlossning sen studietiden... Eller måste de hålla igång den praktiska kunskapen också? Så det är kanske inte så "säkert" heller :).

Det var mest på skoj jag skrev det Vet inte hur uppdaterade bm är här där jag går. Hon jag hade 2004 jobbade både på mvc och förlossningen. Den jag har nu vet jag inte. Tror hon bara jobbar på mvc.
    Men som nån har skrivit här inne så är ju ackis ett stort sjukhus så de kan ju inte bara "stänga" igen utan tror det löser sig tids nog Men lite nervöst är det iaf.

Välkommen hanna8507!
  • Aava
    Nilla81 skrev 2014-03-11 22:34:21 följande:
    Det var mest på skoj jag skrev det Vet inte hur uppdaterade bm är här där jag går. Hon jag hade 2004 jobbade både på mvc och förlossningen. Den jag har nu vet jag inte. Tror hon bara jobbar på mvc.
    Men som nån har skrivit här inne så är ju ackis ett stort sjukhus så de kan ju inte bara "stänga" igen utan tror det löser sig tids nog Men lite nervöst är det iaf.

Välkommen hanna8507!
    Jo, jag vet :). Jag var inte så seriös heller :).
  • Danni 83

Välkomna Madam och Hanna!

Jag är i v26 nu, tredje barnet, har två pojkar sen innan som är 6 och 3 år - snart 4 och 7. Bor i Storvreta, sedan 1,5 år och jobbar i Tierp.

På väg in till bm nu och ska förhoppningsvis få lyssna på hjärtat , vad lustigt och smidigt det hade varit om man kunde droppa in hos sin bm när det är dags .

• Madam
    Danni 83 skrev 2014-03-12 14:55:30 följande:
    Välkomna Madam och Hanna!

Jag är i v26 nu, tredje barnet, har två pojkar sen innan som är 6 och 3 år - snart 4 och 7. Bor i Storvreta, sedan 1,5 år och jobbar i Tierp.

På väg in till bm nu och ska förhoppningsvis få lyssna på hjärtat , vad lustigt och smidigt det hade varit om man kunde droppa in hos sin bm när det är dags .

Jag har sagt att finns det inga bm tillgängliga när det är dags så går jag upp på sjukhuschefens kontor och föder där :-P
  • hanna8507

Tack så mycket! :)

Jag går också på BM Hjärtat och tycker det känns toppen att barnmorskorna jobbar både där och på förlossningen.

Får jag fråga om ni andra har gått någon profylaxkurs?  Vilken kurs har ni gått i så fall? Rekommenderar ni det till en förstföderska?

• Madam
    hanna8507 skrev 2014-03-12 15:05:44 följande:

Jag går också på BM Hjärtat och tycker det känns toppen att barnmorskorna jobbar både där och på förlossningen.

Får jag fråga om ni andra har gått någon profylaxkurs?  Vilken kurs har ni gått i så fall? Rekommenderar ni det till en förstföderska?

tyckte profylaxkursen var så dyr så vi skippade den

Vi har valt att prioritera vattengympan, föräldrakursen och en amningskurs som amningshjälpen anordnar. Känns som det räcker

• Längtan 86
    hanna8507 skrev 2014-03-12 15:05:44 följande:

Jag går oxå på bm hjärtat och har bekanta samt arbetskollegor som har gått där. De tyckte att profylaxkursen gav mycket så vi kommer att gå på profylaxkursen även om det är lite dyrt.
  • Madam

Man kan köpa en folder eller häfte om profylax också på hjärtat om man inte vill gå kursen utan vill öva hemma.

• johannatys

Välkomna alla nya! 
    Jag tycker också att det borde lösa sig till sommaren, dom prata om det på nyheterna idag igen och sa att de skulle försöka locka in de nyutexaminerade. 

Vart finns det vattengympa? Funderar på det eller gravidyoga.
    Har varit sugen på att börja något men vi är ju sjuka mest hela tiden här hemma just nu, det ena avlöser varandra och igår opererade dottern ut polyper och halsmandlar så blir ännu en vecka vabb för mig. Tråkigt!

Men den 21:a skulle vi ses va? 

Svar på tråden Någon från Uppsala?