Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Gravidtråd för oss som är över 35

Pol - Tack.

Kroken - Varma kramar till dig. Beklagar innerligt sorgen Jag önskar att du hade fått slippa förlora en förälder och uppleva den chock och den sorg det innebär. Jag har just varit i samma situation. En av er här på tråden skrev då några fina ord, som tröstade mig en del och som har följt med mig genom graviditen, begravningen och sorgen. "...din pappa följer graviditeten från himlen."Jag hann berätta för honom om bebisen och jag är säker på att han följt min växande mage och alla förberedelser trots att han inte funnits här med oss. Jag hoppas du kommer kunna känna att din pappa följer förlossningen och livet med ny bebis, fast han inte finns där med dig. Jag hoppas också att du tillåter dig att känna både sorgen över förlusten och glädjen över det nya livet på samma gång.

Ang vikten: Jag har gått upp 10 kg på vågen hos barnmorskan, men hade nog gåt upp 2 kg redan innan inskrivningen, så 12 kg ungefär. Är i v 36 nu och tycker det känns rimligt, som förra gången om jag minns rätt.

• kajsamupp

Stenungsundsbo -  Välkommen!

Kaa -  Grattis till bebis! Har inte läst bloggen än men förstår att du inte haft det lätt, hoppas ändå att du och bebis mår bra nu.

• kajsamupp

PoL - Hihi, du får ursäkta dig med att all glatt muskulatur är förslappad och då kommer sånt stup i kvarten. Här hemma fjärtar jag hela tiden och går under smeknamnet Pruttmamma. Går liksom inte att hindra dom från att slinka ut..

Välkommmen tjallamallan!

Efter att ha varit föräldraledig med dottern i två veckor nu efter semestern har hon äntligen börjat på förskolan igen. Och jag har börjat föräldraledigheten för kommande bebis. Är så skönt att bara vara hemma, smuttar på en kopp kaffe, surfar och ska snart läsa bok. Hoppas jag får en vecka ledigt innan bebis kommer, men just mer än så behöver jag inte, då blir det nog tråkigt istället.

• kajsamupp

Irmeline- Jag gick på ledighet 8 v innan bf. Först en månad semester, sen två veckor f-ledig med stora dottern och nu har jag börjat f-ledig för bebis i magen. Hade kunnat jobba längre men då blev det semester.. och sen efter semestern har jag varit mkt tröttare i kroppen och hade nog faktiskt inte orkat göra mitt bästa på jobbet så här sista veckorna.  

Imorgon ska jag till bm och på fredag har jag gått 38 hela veckor. Jisses. Satt och bokade in en AW med bekanta nästa fredag, och fick lov att meddela att jag får försöka knipa ihop och att de finns en viss risk (eller chans rättare sagt) att jag har annat för mig då.

• kajsamupp

Beli - Grattis till miraklet! Jag har ett själv, tillverkat på Linne i Uppsala, snart fem år gammalt. Väntar nu ett till mirakel, tillverkat här hemma efter många års försök. Minns att jag funderade en hel del på alla förändringarna, hade levt ihop i 10 år innan första dottern kom. Men å anda sidan hade jag ju läängtat så mkt efter just denna förändring, att det inte kändes som någon big deal när den väl kom. Livet med barn gör ju att allt förändras, men så gott som bara till det positiva om man ser över tid. Det mesta av värde kan man göra även med barn, medan det man kanske tidigare tyckte var ganska viktigt/roligt ofta hamnar bland det som man inte längre prioriterar. Men, åtminstone för mig, har det snarare känts skönt att fokus hamnat på nya familjen och inte på mig själv efter alla egotrippade år

• kajsamupp

Kroken - Grattis till fina  tösen, skönt att allt ni mår bra nu och hoppas ditt blodryck stabiliserar sig snart.

Jag börjar känna mig helt redo nu, vill att bebisen ska komma, eller helst igår. Har en vecka kvar till bf, men vete katten om jag orkar vänta så länge. Klarar bara av att gå i snigelfart för att det tynger neråt och magen är helt sprängfylld.

• kajsamupp

Pol - Ja, alla tar sig fram fortare än vad jag gör, riktig snigeltakt just nu.

emj - Grattis, då är ju nästan halva körkortet fixat ju! Snyggt jobbat. Kom ihåg att ta hand om dig också bara, eller hur?

Dragonwoman - Vilken vecka är du i nu? Gör dina sammandragningar ont?

Jag känner typ inget, annat än att det trycker lite neråt och jag behöver skrida sakta fram för att det inte ska kännas obehagligt. Får väl sammandragningar ibland, anar jag, men har svårt att skilja dom från när bebis bullar upp sig på ena sidan av magen så den blir spänd av den anledningen. Har inga sammandragningar som gör det minsta ont, inget extra slem när jag torkar mig eller något alls som tyder på att det börjar bli dags. Urk. Vet att det är en vecka kvar nästan, till bf, men vid det här laget hade första dottern redan kommit för flera dagar sedan och jag hade liksom hoppats på att även nr 2 skulle komma lite tidigt.. Är dessutom lite orolig över att förlossningens början inte ska vara sådär jättetydligt (ex ha förvärkar flera dagar som inte utvecklas till något mer), vill liksom veta att nu är den igång, inte behöva vänta för att vara säker. Det tar minst 3 timmar för min mamma och syster att köra hit, och det skulle vara skönt om de hann hit utan problem innan vi behöver åka in. Men vi har så trångt så de kan liksom inte komma i förebyggande syfte en vecka innan..

• kajsamupp

Pol - Jadå, vi har en lista med grannar och bekanta som vi kan lämna dottern hos. Jag antar att våra barnvakter hinner hit, men för säkerhets skull liksom. För dottern tog det ju ca 18 h så halvera det känns alldeles lagom!

Välkommen hit Lilith

• kajsamupp

Dragonwoman - Haha, den bilden skulle passa mig bra också känner jag spontant!

Usch, vad jag är irriterad. Vi är så slarviga! Vi fick låna ett andningslarm från min sambos syster, råkade få med det till min mamma när vi var där på semestern, råkade packa ur det ur bilen och glömma kvar det. Och nu kan hon inte hitta det och det finns inte hemma hos oss. Hur kan man vara så slarvig att tappa bort ett stort halvtungt paket värt en tusenlapp eller så? Lovar att min slängtokiga mamma råkade slänga paketet utan att ens komma på tanken att titta vad det var för innehåll i det.. Hade faktiskt gärna använt det den här gången, hade inget till dottern och minns hur i ständigt lyssnade efter andningsljud och var smått oroliga.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35