Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Gravidtråd för oss som är över 35

Ok, här har åtminstone delar av slemproppen gått och vi har kallat in barnvakterna. Har sammandragningar ibland men de gör inte direkt ont, kanske lite mensvärk ibland. Med dottern gick värkarna igång ett halvt dygn senare så jag hoppas det kommer igång under natten/morgondagen.

• kajsamupp

emj - Grattis till teoriprovet!

Här har det inte hänt så mkt, annat än att barnvakterna suttit och väntat över ett dygn.. Mer slempropp idag och nyss i bästa fall en liten skvätt vatten. Sammandragningar som gör lite ont, men inte så ont och regelbundet att det går att kalla dem för förlossningsvärkar. Hoppas bara att det ska dra igång på riktigt snar, blir otålig på att vänta..

• kajsamupp

Åh, nu ligger Kajsas lillasyster här bredvid mig och snusar. Vi mår bra och än så länge har de gått bra med Kajsa och omställningen.

I söndags efter att slemproppen gått ringde jag min mor och syster, som kom ´hit för att vara barnvakter. Inget hände dock förrän på måndag kväll då jag kände att det sipprade lite vatten, men bara lite grand. En timme, kl 22.15 kom första värken och de ville vi skulle komma på en koll. Kom dit 23.15 men det var väl inte helt klart om det var vatten eller ej så vi fick vanka i korridoren en stund och 00.15 konstaterades det att det var lite vatten som kom men bara lite grand eftersom hon hade huvudet som en propp där inne, jag var även öppen 4 cm. Vi fick ett rum och värkarna blev mer och mer jobbiga. Bad om värmekudde och en stund senare fick vi ringa efter dom, för då kände jag helt plötsligt att värkarna gick över i krystvärkar. Så vid kl ett började krystvärkarna och de aktiva krystarna höll på 5 min sen var hon ute, en halvtimme senare vid 02.30. Det gick så snabbt att jag inte ens hann prova lustgasen. Men usch, vad krystvärkarna är obehagliga! Ut kom i alla fall Kajsas lillasyster, 50 cm lång och 3340 gram tung, med stor mörk kalufsHjärta Bild kommer senare.

Jag är glad att jag ringde barnvakterna när första tecknet kom, för hade jag ringt när värkarna satt igång hade de knappt hunnit ner innan bebis hade kommit och vi hade fått väcka Kajsa och föra henne till grannen. Fyra timmar tog det, hade liksom på känn att det kunde gå snabbt.

• kajsamupp

emj - Åh, vad skönt att höra att du fixade det! Otroligt starkt gjort med tanke på omständigheterna både i tonåren och nu med graviditen!

Tack för alla gratulationer! Nu i natt blir liten fem dygn. Hon sover mest hela dagarna, vilket tråkigt nog innebär att vill amma mkt om natten. I natt ammade hon ett bröst varje timme mellan kl 23 och 03 och när hon efter minst en halvtimme ammat klart lyckades jag inte få henne att somna ändå. Så där satt jag vaken med ett skrikande barn som vill amma igen fast tuttarna smärtar till tusen.. Ja ja, får hoppas hon blir lättare att få somna om i natt.

• kajsamupp

Dragonwoman - Grattis till sonen! Så söt!

Milia - Välkommen och grattis!

Plopp - Kul att se dig igen och hör att du och ni mår bättre efter det jobbiga. Och roligt att du plussat igen och är bestämd över att låta glädjen ta plats!

RockyKiwa - Grattis till plusset! Håller tummarna för att det går vägen.

• kajsamupp

emjh - Men om det sipprar vatten så ska man väl åka in och få det bekräftat för att få datum för igångsättning inom typ 2 dygn? Så sa de till oss när vi ringde om att det sipprade lite grand, vi skulle komma direkt även fast att värkarna just då inte kommit igång. Hoppas hoppas det går går igång på riktigt för dig så du slipper vänta längre!

Tänkte jag skulle lägga in en bild på Klara, men lyckas liksom aldrig komma till skott att föra över från kameran till datorn och via appen får jag det inte funka.

• kajsamupp

emjh - Åh, härligt, hoppas du redan fått din efterlängtade bebis.

Ang vattenavgång så sa de till mig att när bebis är fixerad och är på väg neråt så kan ju inte vattnet komma ut annat än lite i taget alltså sipprandes, men det räknas ändå som vattenavgång och man blir igångsatt efter ngt dygn om det inte gått av sig själv. Så det var därför vi skulle komma in direkt även fast jag bara var osäker på om det var vatten eller ej eftersom det var så lite.

Välkommen Lexa.

Ja, jag tycker det här är så spännande med allt som händer, så jag har lite svårt att slita mig ifrån den här tråden just nu... Hänger kvar några dagar till för att se hur det går för er som står näst på tur.

• kajsamupp

emjh - stort grattis till lillpojken, så söt! 

India - Stort grattis till dig med. Men oj, vad snabbt det gick!

Hoppas allt gick bra för er som hade planerat snitt i dagarna! 

• kajsamupp

PoL- Grattis till bebis! Skönt att allt gick bra.

Knytet- Stort grattis till dig med, men usch vilken pärs med alla komplikationer. Hoppas nu att du får vila och återhämta dig.

Välkommen nya!

• kajsamupp

Klara 3 veckor, med stolt storasyster.

Klara på BB.

PoL - Hur lång tid det tar måste väl även bero på hur många kilo man samlat på sig, antar jag, och säkert är det olika från graviditet till graviditet. Förra gången tog det åtminstone 8 månader för mig innan jag tyckte det var värt att köpa ett par jeans och skippa mammabrallorna, men den här gången tog det 4 veckor för mig att komma i samma jeans.. Magen drog ihop sig så mkt snabbare denna gång, även om det är 5 kg kvar till ursprungsvikten.

Jag tänkte lämna er nu.. Klara har blivit fem veckor gammal. Jag önskar både er som har förlossningen framför er lycka till och detsamma till er som nyss fått era bebisar
  • kajsamupp

PoL - Tack. Det här är ju främst en tråd för de som väntar barn, tänkte jag. Nu har jag ju hängt kvar drygt fem veckor till men känner mig redo att stänga ner nu Ha det bra!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35