Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Gravidtråd för oss som är över 35

Grattis till er som sett fina bebisar på RUL och VUL! Skönt att det sett fint ut så passa på att njuta nu.

Och grattis på födelsedagar, till att bli mormor och ha fin bebismage

Själv mår jag faktiskt bra, och har snart gått 23 hela veckor, helknasigt! Ska åka bort i helgen för att gå på visningar i staden dit vi vill flytta om vi hittar något bra. Men jag har inte vågat säga något om det på jobbet, att det finns en risk att jag inte kommer tillbaka om vi flyttat och vi trivs och jag hittar något annat... Det är mycket som rör sig i huvudet numer.

• kajsamupp

Ang järn: Vad jag har förstått så är järnvärdet oftast som lägst i mitten av graviditeten, men ökar sedan sakta igen i takt med att kroppen hinner i fatt med bildningen av röda blodkroppar. Men behovet är så högt under graviditeten att det bara är om man från början har fulla järndepåer som det räcker, och fulla depåer har inte så många kvinnor.  När väl Hb börjar sjunka så är ju järndepåerna i princip slut redan. Därför behövs oftast järntabletter på ca 100 mg. I vanliga fall har vi ju svårt att få i oss den rekommenderade mängden och under graviditeten är ju behovet som sagt det dubbla, och ännu högre om Hb sjunkit. Den mängden är i princip omöjlig att få i sig genom vanlig mat men självklart ska man käka på av sånt som är järnrikt också och inte hämma upptaget med kaffe, te, mjölk samt käka sina frukter och grönsaker till för att stimulera upptaget. Järn från köttprodukter tas upp lättare, så jag skulle slå ett slag för blodpudding, kött och leverpastej Hade en rejäl järnbrist för några år sedan och fick käka både järn, B12 och folsyra i ett drygt halvår, men nu är förrådet slut igen med ett Hb på 100 och jag får käka två järntabletter per dag (200 mg) (vilket jag inte fixar pga förstoppningen..). Men aprikoser käkade mkt då, däremot tror man får käka stora mängder persilja för att det ska ge något.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
    http://www.dinbmi.se/naringsvarde/?id=41&v=top100 dumt att jag inte hittade ngn list utifrån portionssorlek hemifrån, en sån har jag dock på jobbet och då blir det tydligare vad om är realistiskt att få i sig.

• kajsamupp

Maramina: Vet inte riktigt, men jag antar att du haft bra depåer som räckt ända till slutet och först då sänks Hb. Kanske värt att ta lite tillskott ett tag ändå så du fyller på igen, men du kanske inte behöver gå upp till de riktigt höga doserna på 100 mg? Det finns ju mittemellandoser också via andra tabletter och blutsaft som kanske räcker? Jag tänkte nog be att de kollar mina järndepåer efter graviditeten så jag vet om jag behöver fortsätta ett tag till för att fylla på. Jag måste ändå gå och kolla TSH då kan de lika gärna kolla ferritin, tycker jag.

Var och kollade på tre hus i helgen, bodde på hotell och allt. Ett hus var helt jättebra och vi hade båda köpt det utan att tveka, om det hade legat på ett av de andra husens tomt.. Usch, vad vi är petiga och vi har båda lite olika krav och önskemål och tillsammans gör det att det blir svårt att hitta något vi verkligen vill ha.

• kajsamupp

Dragonwoman: Kanske är det så att du behöver järnsprutor, om din mage faktiskt inte pallar järntabletterna utan att du ska behöva ligga dubbelvikt? Hade en kompis m Hb 90 som bara inte kunde ta tabletter (mer fobi) och hon fick spruta istället. Men det var ju krångligt eftersom det måste ges av ssk flera gånger i veckan, eller hur det nu var. Men kanske hellre det än ligga jättelågt, du lär ju inte direkt kunna fylla några lager med vanlig mat så länge du är gravid i alla fall.

Lagom: Grattis till fint resultat och söt bebis

• kajsamupp

Aftonstjärna: Ja, jag använde sjal en del de första månaderna. Enkelt att ha barnet där och samtidigt sköta toabesök o sysslor där hemma. Men lite knepigt att själv få dit barnet i början, tyckte jag då.

• kajsamupp

Dragonwoman- Bra att ni pratat och att han verkar ta lite mer ansvar. Hoppas det löser sig!

India- Jobbigt med sådana sammandragningar. Bra att du blir sjukskriven.

Jag tog med mig Kajsa till bm i måndags. Hon tyckte det var jättespännande, vi lyssnade på hjärtljuden och mätte magen för första gången. Allt såg bra ut förutom mitt Hb som fortfarande låg på 102, men då har jag ju å andra sidan inte ökat dosen till 2 tabletter per dag som hon sa, magen fixar bara 1 tablett per dag.. Det ökar väl snart av sig själv hoppas jag.

• kajsamupp

emjh - Våga stå på dig och gör som de andra säger, kontakta facket och berätta. VAB kan knappast påverka din lön! Och att vara noggrann och tillmötesgående borde väl snarare vara positiva egenskaper.

• kajsamupp

Idag har jag planerat mina sista 6 veckor på jobbet. Har lagt ut de bokningsbara tider jag känner att jag kan erbjuda, spärrat av en del tid för kvalitetsarbete, överrapporteringar och till sist spärrat nästan hela sista veckan för avslut. Såå skönt! Har precis insett att jag bara kommer jobba på som vanligt en månad till, sen är det de sista två veckorna då det blir mer administration och mindre patientarbete. När jag väl går kommer tillbaka efter semestern är det bara fyra veckor kvar till bf, och då känner jag att det dumt att gå tillbaka till jobbet och starta upp på nytt för bara en vecka eller två. Så istället tar jag ut föräldraledigt, tar ut flexen och kanske sparad semester, så kan jag vara hemma den sista månaden. Förra dottern kom ju två veckor tidigt, så man vet ju aldrig.

• kajsamupp

jamieblue - välkommen!

lycka till ni som har RUL de närmst dagarna!

och lycka till Insane, lova att berätta när du är redo!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35