Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Gravidtråd för oss som är över 35

Tack tjejer! Idag skrev jag teoriprovet och det gick galant! 
    Jag är så lättad för det har varit intensivpluggande och jag kan knappt fatta att jag inte behöver sitta med boken/tester på datorn hela tiden nu. Min man är nog också lättad för han har verkligen fått ta ALL markservice på sistone. All ev. energi går åt till körkortet och jag tänker knappt på att jag är gravid i v38. 

Känner lite dåligt samvete mot bebisen nästan...

Kajsamupp: Spännande!! Hoppas vi snart får besked om en ny liten kotte! :) 

• emjh
    DragonWoman skrev 2014-09-08 21:11:39 följande:

Antingen är det ju bara förvärkar, nån förvarning eller så börjar det smyga igång. Är 21 dagar till bf. Nån som känner igen sig på beskrivning när det började för er?

• emjh
    DragonWoman skrev 2014-09-08 21:11:39 följande:

Antingen är det ju bara förvärkar, nån förvarning eller så börjar det smyga igång. Är 21 dagar till bf. Nån som känner igen sig på beskrivning när det började för er?

Jäkla fummelfingrar... Skrattande

För mig började det väl egentligen mer "på riktigt" med massor av sammandragningar ca 10 dagar innan förlossning. Då kom även rosa flytning och en vecka senare lite blod. 

Jag hade även pinvärkar från ca 2 veckor innan + läckte som sagt fostervatten litegrann (ingen aning om det finns ngt samband där? Troligen inte). 

1/7 var vi redo för förlossning, trodde vi, då hade jag 3-4 min mellan värkarna, men sen avtog/tilltog de och inte förrän kl 21 den 2/7 åkte vi in. Då var jag öppen 6 cm och hade ägnat en del tid åt att jogga runt vardagsrumsbordet (därför fick min man ringa in till fl, jag ville inte prata med dem för jag ville inte stanna upp, haha). 4.47 morgonen därpå är hon född. 

Så för att summera: det började långt innan för mig. Skrattande

Spännande!! Glad
  • emjh

Grattis!!  Skönt att allt gick bra!! 

kajsamupp skrev 2014-09-11 22:00:06 följande:

Åh, nu ligger Kajsas lillasyster här bredvid mig och snusar. Vi mår bra och än så länge har de gått bra med Kajsa och omställningen

• emjh

Jag är så himla glad för idag hade jag uppkörning och klarade det! Äntligen körkort efter en 21 år lång process (som startade när jag var med om en bilolycka i 16 års ålder. Hade precis blivit ok att övningsköra från min ålder och så sladdade vi och voltade och det har varit en lång process att komma över). 

Jag var så lättad efter två intensiva veckor att jag började storböla. Min man trodde först inte att jag blivit godkänd men det var bara alla spänningar som släppte. :D  Grät och kramades med både förarprövaren och körläraren jag haft nu dessa två veckor. Skrattande   Jippi! Nu ska jag fokusera på graviditeten och att det bara är två veckor kvar till BF! 

• emjh
    PoL skrev 2014-09-13 06:15:48 följande:

Bra jobbat, emjh! Både att komma förbi tidigare upplevelser och att fixa detta höggravid!!

Tack, känns helt underbart!  :) 
  • emjh
    Aftonstjärna skrev 2014-09-13 08:26:58 följande:
    Grattis! Fint jobbat! 
    Tack! Det har varit ruskigt jobbigt men med facit i hand värt varenda sekund! :)
  • emjh
    jamieblue skrev 2014-09-13 17:09:30 följande:
    Stort grattis! Måste kännas jätteskönt!

Får jag fråga hur lång tid det tagit för att ta körkort, när du bestämde dig för att satsa? Jag frågar eftersom jag flyttat från Sthlms innerstad (= inget behov av körkort) till förort och insett att jag måste skaffa körkort så snart som möjligt, absolut senast innan lilltjejen/killen börjar på förskola. Alltså, bebisen är ju inte född än Glad men det kan säkert ta lite tid innan jag får tummen ur!
    Tack, ja det är verkligen en befriande känsla! :) 

Jag fixade det på två veckor, första veckan riskettan, risktvåan, lektioner. 
    Andra veckan teoriprov på måndagen, lektioner, uppkörning fredag. 
    Eftersom jag valde en skola utanför stan har jag vissa dagar kört 5 timmar. Tror det blev 19 lektioner fördelade på 5 dagar. 

Men... jag har kört jättemycket privat sedan 1½ år tillbaka, över nästan hela Sverige. Egentligen tror jag inte att jag behövde så många lektioner men jag körde sämre med läraren: ovan bil, nervositet, information overload tror jag (visste knappt skillnad på höger & vänster till slut). Gravidhjärnan är ju inte den snabbaste/skarpaste alla gånger heller. Skrattande

Ursäkta ni andra att jag spammar tråden med detta. Glad
  • emjh
    kajsamupp skrev 2014-09-13 21:42:37 följande:

emj - Åh, vad skönt att höra att du fixade det! Otroligt starkt gjort med tanke på omständigheterna både i tonåren och nu med graviditen!

Tack för alla gratulationer! Nu i natt blir liten fem dygn. Hon sover mest hela dagarna, vilket tråkigt nog innebär att vill amma mkt om natten. I natt ammade hon ett bröst varje timme mellan kl 23 och 03 och när hon efter minst en halvtimme ammat klart lyckades jag inte få henne att somna ändå. Så där satt jag vaken med ett skrikande barn som vill amma igen fast tuttarna smärtar till tusen.. Ja ja, får hoppas hon blir lättare att få somna om i natt.

Tack! :)  

Åh, de där jobbiga nätterna... Det är inte alltid så lätt att vila själv på dagen heller. Hoppas det vänder snart! 
  • emjh

Jag hade en spännande morgon idag. 

I torsdags var jag hos BM, fick veta att bebisen var ruckbar och jag tror den hade flyttat ned sig samma dag för det kändes som bäckenet gick itu. 

4.43 imorse vaknade jag av flera rejäla hugg/stick i underlivet. Jag vaknar ofta runt 4.47 (den tid på dygnet då min dotter är född), får för mig att kroppen minns. Glad

Iaf, var jag tvungen att kissa lite senare och då var det alldeles rosa. Ok tänkte jag. nu kommer den säkert innan dagen är slut (även om jag hade lååång latensfas förra gången så tror jag inte det blir så denna gång). Började tänka igenom vad som måste fixas innan vi åker in och kom fram till att läget var rätt lugnt. Kissade rosa en gång till och molvärken tilltog. 

Sen: antiklimax! Kom på att jag åt tre stora rödbetor igår kväll, så det är förmodligen därför jag kissar rosa. Hahaha. Skrattande  Jag vet inte om jag är glad eller besviken, jag ville ju ha åtminstone en vecka att vila men samtidigt hade den gärna fått komma idag. 

Hur som helst har jag fortf. molvärk och rejält tryck nedåt så nog märks det att det inte är så långt kvar. Ska försöka ta lite kort på magen idag, har knappt gjort det hittills. 

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35