• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • emjh
    DragonWoman skrev 2014-09-08 21:11:39 följande:

Antingen är det ju bara förvärkar, nån förvarning eller så börjar det smyga igång. Är 21 dagar till bf. Nån som känner igen sig på beskrivning när det började för er?

• emjh
    DragonWoman skrev 2014-09-08 21:11:39 följande:

Antingen är det ju bara förvärkar, nån förvarning eller så börjar det smyga igång. Är 21 dagar till bf. Nån som känner igen sig på beskrivning när det började för er?

Jäkla fummelfingrar... Skrattande

För mig började det väl egentligen mer "på riktigt" med massor av sammandragningar ca 10 dagar innan förlossning. Då kom även rosa flytning och en vecka senare lite blod. 

Jag hade även pinvärkar från ca 2 veckor innan + läckte som sagt fostervatten litegrann (ingen aning om det finns ngt samband där? Troligen inte). 

1/7 var vi redo för förlossning, trodde vi, då hade jag 3-4 min mellan värkarna, men sen avtog/tilltog de och inte förrän kl 21 den 2/7 åkte vi in. Då var jag öppen 6 cm och hade ägnat en del tid åt att jogga runt vardagsrumsbordet (därför fick min man ringa in till fl, jag ville inte prata med dem för jag ville inte stanna upp, haha). 4.47 morgonen därpå är hon född. 

Så för att summera: det började långt innan för mig. Skrattande

Spännande!! Glad
  • Irmeline
    kajsamupp skrev 2014-09-08 21:41:37 följande:

emj - Grattis till teoriprovet!

Här har det inte hänt så mkt, annat än att barnvakterna suttit och väntat över ett dygn.. Mer slempropp idag och nyss i bästa fall en liten skvätt vatten. Sammandragningar som gör lite ont, men inte så ont och regelbundet att det går att kalla dem för förlossningsvärkar. Hoppas bara att det ska dra igång på riktigt snar, blir otålig på att vänta..

Hur har det gått, har ni åkt in?
  • DragonWoman
    emjh skrev 2014-09-09 09:32:30 följande:

Jäkla fummelfingrar... 

För mig började det väl egentligen mer "på riktigt" med massor av sammandragningar ca 10 dagar innan förlossning. Då kom även rosa flytning och en vecka senare lite blod. 

Jag hade även pinvärkar från ca 2 veckor innan + läckte som sagt fostervatten litegrann (ingen aning om det finns ngt samband där? Troligen inte). 

1/7 var vi redo för förlossning, trodde vi, då hade jag 3-4 min mellan värkarna, men sen avtog/tilltog de och inte förrän kl 21 den 2/7 åkte vi in. Då var jag öppen 6 cm och hade ägnat en del tid åt att jogga runt vardagsrumsbordet (därför fick min man ringa in till fl, jag ville inte prata med dem för jag ville inte stanna upp, haha). 4.47 morgonen därpå är hon född. 

Så för att summera: det började långt innan för mig. 

Spännande!! 

Oj! Ja du va igång ett tag innan

Har tagit det väldigt lugnt idag och det verkar ha hjälpt. Några attacker med smärta som strålat upp irryggen. Men bebis får snällt stanna inne, börjar bli sjuk igen. Ont i hals o huvudvärk, magen bråkar och är allmänt dassig ingen höjdare om det skulle sätta igång nu....
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • Aftonstjärna
    DragonWoman skrev 2014-09-09 21:33:21 följande:
    Oj! Ja du va igång ett tag innan

Har tagit det väldigt lugnt idag och det verkar ha hjälpt. Några attacker med smärta som strålat upp irryggen. Men bebis får snällt stanna inne, börjar bli sjuk igen. Ont i hals o huvudvärk, magen bråkar och är allmänt dassig ingen höjdare om det skulle sätta igång nu....
    Ja, jobbig tid på året hade föda barn med alla förkylningar! Sonen är född 13 oktober och då hade jag grym hosta. Nu är jag också förkyld, men hoppas det hinner gå över denna gång, har 6 veckor kvar så. Krya på dej DragonWoman!
    bf 23 oktober
  • DragonWoman
    Aftonstjärna skrev 2014-09-10 07:11:31 följande:

Ja, jobbig tid på året hade föda barn med alla förkylningar! Sonen är född 13 oktober och då hade jag grym hosta. Nu är jag också förkyld, men hoppas det hinner gå över denna gång, har 6 veckor kvar så. Krya på dej DragonWoman!

Är hemskt i dessa bacilltider, sonen drar ju hem massa från skolan :-/

Tack hoppas verkligen din förkylning är över när det är dags eller att du inte åker på nått annat lagom till bf.
  • PoL

Apropå förkylningar, om man har planerat snitt o blir sjuk då, skjuter de upp snittdatum? Var går gränsen isf - räcker det att man är förkyld lf är det bara om man är riktigt dålig? Nån som varit där o vet?

• Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-09-10 10:05:58 följande:

Apropå förkylningar, om man har planerat snitt o blir sjuk då, skjuter de upp snittdatum? Var går gränsen isf - räcker det att man är förkyld lf är det bara om man är riktigt dålig? Nån som varit där o vet?

Vet inte, men man skulle tro att det gick att skjuta upp lite om mamma och bebis mår bra och det inte är bråttom med operationen.
    bf 23 oktober
  • kajsamupp

Åh, nu ligger Kajsas lillasyster här bredvid mig och snusar. Vi mår bra och än så länge har de gått bra med Kajsa och omställningen.

I söndags efter att slemproppen gått ringde jag min mor och syster, som kom ´hit för att vara barnvakter. Inget hände dock förrän på måndag kväll då jag kände att det sipprade lite vatten, men bara lite grand. En timme, kl 22.15 kom första värken och de ville vi skulle komma på en koll. Kom dit 23.15 men det var väl inte helt klart om det var vatten eller ej så vi fick vanka i korridoren en stund och 00.15 konstaterades det att det var lite vatten som kom men bara lite grand eftersom hon hade huvudet som en propp där inne, jag var även öppen 4 cm. Vi fick ett rum och värkarna blev mer och mer jobbiga. Bad om värmekudde och en stund senare fick vi ringa efter dom, för då kände jag helt plötsligt att värkarna gick över i krystvärkar. Så vid kl ett började krystvärkarna och de aktiva krystarna höll på 5 min sen var hon ute, en halvtimme senare vid 02.30. Det gick så snabbt att jag inte ens hann prova lustgasen. Men usch, vad krystvärkarna är obehagliga! Ut kom i alla fall Kajsas lillasyster, 50 cm lång och 3340 gram tung, med stor mörk kalufsHjärta Bild kommer senare.

Jag är glad att jag ringde barnvakterna när första tecknet kom, för hade jag ringt när värkarna satt igång hade de knappt hunnit ner innan bebis hade kommit och vi hade fått väcka Kajsa och föra henne till grannen. Fyra timmar tog det, hade liksom på känn att det kunde gå snabbt.

• DragonWoman
    kajsamupp skrev 2014-09-11 22:00:06 följande:

Åh, nu ligger Kajsas lillasyster här bredvid mig och snusar. Vi mår bra och än så länge har de gått bra med Kajsa och omställningen.

I söndags efter att slemproppen gått ringde jag min mor och syster, som kom ´hit för att vara barnvakter. Inget hände dock förrän på måndag kväll då jag kände att det sipprade lite vatten, men bara lite grand. En timme, kl 22.15 kom första värken och de ville vi skulle komma på en koll. Kom dit 23.15 men det var väl inte helt klart om det var vatten eller ej så vi fick vanka i korridoren en stund och 00.15 konstaterades det att det var lite vatten som kom men bara lite grand eftersom hon hade huvudet som en propp där inne, jag var även öppen 4 cm. Vi fick ett rum och värkarna blev mer och mer jobbiga. Bad om värmekudde och en stund senare fick vi ringa efter dom, för då kände jag helt plötsligt att värkarna gick över i krystvärkar. Så vid kl ett började krystvärkarna och de aktiva krystarna höll på 5 min sen var hon ute, en halvtimme senare vid 02.30. Det gick så snabbt att jag inte ens hann prova lustgasen. Men usch, vad krystvärkarna är obehagliga! Ut kom i alla fall Kajsas lillasyster, 50 cm lång och 3340 gram tung, med stor mörk kalufs Bild kommer senare.

Jag är glad att jag ringde barnvakterna när första tecknet kom, för hade jag ringt när värkarna satt igång hade de knappt hunnit ner innan bebis hade kommit och vi hade fått väcka Kajsa och föra henne till grannen. Fyra timmar tog det, hade liksom på känn att det kunde gå snabbt.

Grattis
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35