• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • emjh

30 dagar kvar idag och besök hos BM imorse. 

Anledningen till mina besvär (haft stenhård mage så gott som dygnet runt i snart två veckor) sa hon var att jag har lättretlig livmoder. Håller det i sig alt. blir värre efter jag slutat jobba (sista dagen idag) ska jag ringa förlossningen.

Alla värden var bra, men hon höll på länge länge och lyssnade efter hjärtat, puffade på magen och sa att "nu får du allt vakna". Till slut sa hon att hon var nöjd, men när jag satt mig igen kom hon tillbaka med apparaten och ville lyssna en gång till. Hm... Hon frågade också om jag känt rörelser idag. (Svar ja). 

Nu längtar jag efter att packa ihop jobbdatorn. En dag kvar. 

• tjallamallan

Jag har tänkt jobba så länge som chefen tillåter. Har ett riskfyllt arbete då jag jobbar med missbruk/psykiatri så det blir havandeskapspenning så småningom. Skulle tro att jag får gå hem efter jul ungefär, är beräknad till mitten av april så jag har låååång väntetid kvar.

• beli

Hej, dags för mig att knöka in mig i en gravidtråd här :)

Är 39 och väntar första barnet (ivf). Har mått rätt bra hittills (är i v 19), vilket är jag såå glad över. Börjar dock få lite svårt att sova ibland, som inatt när jag gick på toa och sen inte kunde sova på 3 timmar... Händer det er? Har aldrig behövt gå på toa nattetid förut, så det är väl lite ovant, men att inte kunna somna om på 3 timmar känns ju lite extremt. Och jag som aldrig har huvudvärk, får numera huvudvärk så fort jag inte sovit ordentligt en natt.

Vi var på vårt tredje ultraljud i förrgår, fostret sög på tummen och smackade, helt sjukt :D Har verkligen försökt föreställa mig hur det blir att få barn, men i förrgår känns det som om jag tog ett steg till i insikten, att det kändes mer verkligt - och mer på allvar. Det kändes verkligen som om tiden med min man, den här underbara, otvungna samvaron vi har, liksom är på nedräkning nu. Vi som i 6 års tid alltid somnat hand i hand eller med annan fysisk kontakt, får lov att sova i separata rum fr.o.m. i vinter (ett tag framåt). Det är ju egentligen en bagatell i sammanhanget, men ändock en emotionellt viktig grej. Tänker ni på sånt? Konkreta saker som kommer att bli annorlunda, och funderingar över hur ni kommer att hantera dem?

• emjh
    beli skrev 2014-08-28 18:57:28 följande:

Hej, dags för mig att knöka in mig i en gravidtråd här :)

Är 39 och väntar första barnet (ivf). Har mått rätt bra hittills (är i v 19), vilket är jag såå glad över. Börjar dock få lite svårt att sova ibland, som inatt när jag gick på toa och sen inte kunde sova på 3 timmar... Händer det er? Har aldrig behövt gå på toa nattetid förut, så det är väl lite ovant, men att inte kunna somna om på 3 timmar känns ju lite extremt. Och jag som aldrig har huvudvärk, får numera huvudvärk så fort jag inte sovit ordentligt en natt.

Vi var på vårt tredje ultraljud i förrgår, fostret sög på tummen och smackade, helt sjukt :D Har verkligen försökt föreställa mig hur det blir att få barn, men i förrgår känns det som om jag tog ett steg till i insikten, att det kändes mer verkligt - och mer på allvar. Det kändes verkligen som om tiden med min man, den här underbara, otvungna samvaron vi har, liksom är på nedräkning nu. Vi som i 6 års tid alltid somnat hand i hand eller med annan fysisk kontakt, får lov att sova i separata rum fr.o.m. i vinter (ett tag framåt). Det är ju egentligen en bagatell i sammanhanget, men ändock en emotionellt viktig grej. Tänker ni på sånt? Konkreta saker som kommer att bli annorlunda, och funderingar över hur ni kommer att hantera dem?

Grattis! :) 

Sömnen blir (för mig iaf) helknasig under graviditeten. Det är så mycket som händer i kroppen. Och huvudvärk ja... usch. 

Jag förstår att du funderar mycket men det behöver inte bli så stor skillnad, det blev det iaf inte för oss. Vi har fortsatt sova i samma rum, när vår dotter var nyfödd låg hon i vagga/spjälsäng bredvid min säng alt. mellan oss. Det hjälper väl att min man sover bra och att jag snabbt lärde mig liggamma. :) 

Sen har vi fortsatt livet ganska som vanligt. Små barn är behändiga att ha med sig, vi har rest mkt med vår tjej, tagit med henne på allt möjligt. Det känns som förändringen blir större nu när vi får nummer två. :) 

Men det är klart du funderar, det gör man ju. Det är i alla fall ett underbart äventyr som väntar er! 
  • kajsamupp

Beli - Grattis till miraklet! Jag har ett själv, tillverkat på Linne i Uppsala, snart fem år gammalt. Väntar nu ett till mirakel, tillverkat här hemma efter många års försök. Minns att jag funderade en hel del på alla förändringarna, hade levt ihop i 10 år innan första dottern kom. Men å anda sidan hade jag ju läängtat så mkt efter just denna förändring, att det inte kändes som någon big deal när den väl kom. Livet med barn gör ju att allt förändras, men så gott som bara till det positiva om man ser över tid. Det mesta av värde kan man göra även med barn, medan det man kanske tidigare tyckte var ganska viktigt/roligt ofta hamnar bland det som man inte längre prioriterar. Men, åtminstone för mig, har det snarare känts skönt att fokus hamnat på nya familjen och inte på mig själv efter alla egotrippade år

• PoL

Emjh: skönt att få besked, men det kanske inte var så lugnande när bm gjorde så? Bra att du får vila nu, efter sista jobbdan!

Beli: välkommen hit jag vill minnas att det är vanligt med huvudvärk just runt mitten av graviditeten. Antar att du har koll på att ditt järnvärde är bra?

Visst är det bra att förbereda sig på att live kan bli väldigt annorlunda när bebis kommit! Sen är det nog väldigt olika hur bebisen är och hur mycket anpassning av rutiner som behövs.

Eget: var hos bm idag, v34+5 redan... Blir endast ett enda till besök innan kj!! Oj vad tiden rusar... Frågade bm om molvärk jag har i ryggslutet - lite orolig för att det skulle vara en förvarning... Förra graviditeten åkte jag in till fl strax innan bf pga ont i magen - visade sig vara ligamenten hihi. Sen hade jag dessutom kraftiga reguljära värkar som jag inte ens märkt av, kroppen var så domnad av konstant smärta från foglossningen! Så jag är lite orolig för en repris av det. Men allt verkade bra med bebisen o mig

• emjh
    PoL skrev 2014-08-28 21:03:19 följande:

Visst är det bra att förbereda sig på att live kan bli väldigt annorlunda när bebis kommit! Sen är det nog väldigt olika hur bebisen är och hur mycket anpassning av rutiner som behövs.

Sant!  :)  Lätt att ta för givet att det går smidigt när man själv haft det så, men det kan man ju såklart inte veta. Glad
  • emjh

PoL: Jag blev aldrig särskilt orolig när vi var där, har nästan aldrig hört de hjärtljud hon var ute efter (som en galopperande häst) för min gamla bm nöjde sig fint med det som tydligen är navelsträngsljud. Men sen efteråt började jag fundera över varför hon var så himla angelägen, hon måste ju ha varit lite bekymrad. 
    Nu är det iaf. fullt hålligång i magen så det känns väldigt tryggt. 

Skönt att allt såg bra ut för din del! Oj, sista besöket innan kj, wow. Jag tycker också att tiden rusar nu, hinner inte alls gå och vänta. :D  Men det beror väl på den lilla man redan har. 

Jag var också in till fl innan bf (fast 2 veckor innan) för att det kom så mkt vatten, men det var bara pyspunka. Haha, vi som trodde att det kanske var dags. :D

• Aftonstjärna

32+1 idag, var på besök hos bm, som bland annat undrade om jag rör mej mycket när min viktuppgång var så lagom Skrattande Jag vänder ju mej rätt ofta från en sida till den andra när jag ligger och läser om kvällarna... 

Ett av värdena var förhöjda på glukosbelastningen så fick med mej mätare hem och ska mäta blodsockervärdena några gånger i veckan. Är inte speciellt orolig eftersom bara ett av värdena var förhöjt och rätt nära gränsen, men ska bli riktigt intressant att följa med blodsockret! Ett bonus av detta är att jag får ett tul i vecka 36! Så kanske vi får veta könet då bebben inte var samarbetsvillig sist :)

Ska också beställa tid för förhandsbesök på förlossningen, spännande! Det börjar närma sig!

bf 23 oktober
  • DragonWoman
    PoL skrev 2014-08-25 20:13:56 följande:

Om du orkar ta ett snack till tycker jag du ska försöka - hur bra samtal kan det bli när du mår så här? Vore väl illa om ni tvingas göra om för att det var kassa förutsättningar?! Kan du ge sambon fullmakt? Om han varit med er i flera år bör han kunna anförtros det ansvaret även för dom

Blir utredning på bup nu för grabben och människan var vettig så de kommer kalla mig i mitten av oktober så slipper möten där på ett tag. Tyvärr ville de inte gå med på fullmakt men jag är fri att ta med vem jag vill... Hm.....

27 dagar till bf nu iaf.... En kompis tror bebisen kommer inom 2 v för magen har trillat ner så mycket... Vi får väl se

Fick inget ultraljud heller för koll av fostervatten. Läkaren på förlossningen ansåg att det var onödigt för att tösa var normalviktig när hon föddes... Härligt när ens oro viftas bort

Har ni läst om barnen som dog på grund av kikhosta? Ett av barnen kom härifrån Jkpgområdet... Alla med hosta kommer vara portade härifrån iaf.... Och blir tösa eller grabben sjuka så får de bo hos gubben.. ibland är det praktiskt att vara särbo

Hepp... Nog med nattsuddande yrsnack.... Dags att sova...
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35