• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • emjh
    Kroken skrev 2014-09-02 16:38:00 följande:

Lilltjejen, som fått namnet Tilde, är hur go som helst (naturligtvis) och det är så himla mysigt att ha en liten igen

Åh grattis, vilken fin liten tjej! 
  • DragonWoman
    PoL skrev 2014-09-02 18:22:50 följande:

Hmm tur att de kunde flytta lite på mötet iaf.

Hur var det nu, varför ville du kolla på fv? Hur känns det nu?

Har ärligt talat ingen ork att hänga med i nyheterna överlag, och har svårt för att läsa om barn som dött lr far illa... Fast jag hör ju lite ändå om vad som sker, detta m kikhostan verkar hemskt

Hade för lite med tösen förra året, upptäcktes i v 38 då jag var inne för bedömning om igångsättning på grund av bl a foglossning. Just då mådde hon bra men hade mått sämre för varje dag. De beslutade om igångsättning direkt. Men nu tyckte läkaren (en annan) att eftersom hon hade bra vikt så behövs ingen koll denna gången. Känns oroande om det är likadant igen o att risken finns att bebis kan må dåligt när den föds. Men min bm är en jävla mes med som inte gav all info och stod på sig!

Håller lite knas på sjukdomar mm eftersom risken för smitta är högre med skolbarn i familjen nu. Tösa går inte på dagis så där slipper vi en risk. Och själv är man ju inte så social nu
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • PoL
    Aftonstjärna skrev 2014-09-02 18:49:22 följande:
    Tackar som frågar. Bra har det gått, mätte i lördags efter varje måltid och hade hur bra värden som helst. Nästa vecka ska det mätas varje morgon, men oroar mej inte.
    bf 23 oktober
    Vad skönt!!
  • PoL
    DragonWoman skrev 2014-09-02 22:25:03 följande:
    Hade för lite med tösen förra året, upptäcktes i v 38 då jag var inne för bedömning om igångsättning på grund av bl a foglossning. Just då mådde hon bra men hade mått sämre för varje dag. De beslutade om igångsättning direkt. Men nu tyckte läkaren (en annan) att eftersom hon hade bra vikt så behövs ingen koll denna gången. Känns oroande om det är likadant igen o att risken finns att bebis kan må dåligt när den föds. Men min bm är en jävla mes med som inte gav all info och stod på sig!

Håller lite knas på sjukdomar mm eftersom risken för smitta är högre med skolbarn i familjen nu. Tösa går inte på dagis så där slipper vi en risk. Och själv är man ju inte så social nu smile5.gif
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Ajdå! Läskigt. Och frustrerande när du inte får bättre stöd. Kanske du kan åka till Antenatal o be om hjälp pga oro?

Jag var inne på Antenatal i Gbg igår pga minskade fosterrörelser. Var rätt orolig då busbebis känts mindre frekvent o med mindre styrka i ett par dar. Ctg visade på bra hjärtljud men jag nöjde mig inte med det utan väntade in läkare o ul. Tog (faktiskt) hela dan i väntrummet där vi var många som behövde hjälp, men till slut så! Läkaren hittade ingen orsak men konstaterade att allt ser bra ut. Bra mängd fv, bra flöde i navelsträngen, bra andningsrörelser o rätt mått i fht gravvecka. Puh. Nu är jag sjukskriven sista tiden, såååå skönt att få vila!
  • emjh
    PoL skrev 2014-09-03 13:42:13 följande:
    Puh. Nu är jag sjukskriven sista tiden, såååå skönt att få vila!
    Åh fy, vilken oro. Skönt att allt vare bra och skönt som sagt att du får vila!  

Jag har ju min första vecka av f-ledighet men hittills är det mest stressigt. Jobbmöten (visserligen hemifrån), överlämning av styrelseuppdrag (kassör). körkortsteori, körlektioner... 

Igår fick jag iaf. komma till arbetsterapeut, vilken dröm!! Första gången någonsin jag inte behövt sitta i väntrummet inom vården, väl därinne ställde hon några frågor, gjorde några tester, konstaterade karpaltunnelsyndrom, informerade om vad det innebär, delade ut kompressionshandskar och skenor och talade om att allt är gratis och jag behöver inte göra något - hon ringer mig och kollar läget om 4 veckor! Klart på en kvart. Wow!!

Testade i bilen, skenorna ska jag dock bara ha på natten. Sov faktiskt mkt bättre inatt. 
  • MjölkChoklad
    PoL skrev 2014-09-03 13:42:13 följande:
    Ajdå! Läskigt. Och frustrerande när du inte får bättre stöd. Kanske du kan åka till Antenatal o be om hjälp pga oro?

Jag var inne på Antenatal i Gbg igår pga minskade fosterrörelser. Var rätt orolig då busbebis känts mindre frekvent o med mindre styrka i ett par dar. Ctg visade på bra hjärtljud men jag nöjde mig inte med det utan väntade in läkare o ul. Tog (faktiskt) hela dan i väntrummet där vi var många som behövde hjälp, men till slut så! Läkaren hittade ingen orsak men konstaterade att allt ser bra ut. Bra mängd fv, bra flöde i navelsträngen, bra andningsrörelser o rätt mått i fht gravvecka. Puh. Nu är jag sjukskriven sista tiden, såååå skönt att få vila!
    Fy vad oroligt! Skönt att allt var bra! Och skönt att du nu kan få ta det lugnt och vila!
    emjh skrev 2014-09-03 15:57:42 följande:

Jag har ju min första vecka av f-ledighet men hittills är det mest stressigt. Jobbmöten (visserligen hemifrån), överlämning av styrelseuppdrag (kassör). körkortsteori, körlektioner... 

Igår fick jag iaf. komma till arbetsterapeut, vilken dröm!! Första gången någonsin jag inte behövt sitta i väntrummet inom vården, väl därinne ställde hon några frågor, gjorde några tester, konstaterade karpaltunnelsyndrom, informerade om vad det innebär, delade ut kompressionshandskar och skenor och talade om att allt är gratis och jag behöver inte göra något - hon ringer mig och kollar läget om 4 veckor! Klart på en kvart. Wow!!

Testade i bilen, skenorna ska jag dock bara ha på natten. Sov faktiskt mkt bättre inatt. 
    Vad bra att få komma till en arbetsterapeut och få hjälpmedel gratis! Jag har haft problem under tidigare graviditeter, men bara fått rådet av BM att köpa skenor på apoteket. Vilket dock har hjälpt bra. Denna gången har jag, än så länge, inte så mycket problem med karpaltunnelsyndrom - så har inte behövt använda skenor. Kommer kanske...
  • kajsamupp

Kroken - Grattis till fina  tösen, skönt att allt ni mår bra nu och hoppas ditt blodryck stabiliserar sig snart.

Jag börjar känna mig helt redo nu, vill att bebisen ska komma, eller helst igår. Har en vecka kvar till bf, men vete katten om jag orkar vänta så länge. Klarar bara av att gå i snigelfart för att det tynger neråt och magen är helt sprängfylld.

• PoL
    emjh skrev 2014-09-03 15:57:42 följande:

Ja, verkligen!!

Blir nog lätt så att man har lite att beta av vid långledigheten, men hoppas att du får bra vila från nästa vecka

Fantastiskt att få uppleva en del av vården som funkar riktigt bra!!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35